شرایط قسط‌بندی کردن مهریه برای مرد بیکار

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تقسیط مهریه به معنای آن است که مهریه زن تبدیل به اقساط می‌شود و میزان این اقساط نیز بر اساس توانایی مالی مرد، هزینه‌های زندگی‌ خود و خانواده‌اش و همچنین میزان درآمدی که در ماه دارد تعیین خواهد شد.
قسط‌ بندی کردن مهریه برای مرد بیکار

به طور کلی مهریه از جمله حقوق قانونی زن است. به عبارت دیگر مالی است که در زمان عقد زوج متعهد به پرداخت آن می‌شود. این مال می‌تواند به‌صورت پول نقد، سکه، طلا، اموال منقول و غیرمنقول باشد. بنابراین یکی از مسائلی که پس از جدایی زوجین از یکدیگر به دغدغه اصلی آنان تبدیل شده است بحث مهریه و نحوه پرداخت آن است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع قسط‌ بندی کردن مهریه برای مرد بیکار می‌پردازیم.

علت قسط‌ بندی کردن مهریه

گاهی ممکن است زوج توانایی پرداخت مهریه به‌صورت یک‌جا را نداشته باشد. دراین‌صورت ناچار به تقسیط مهریه می‌شود. دراین‌صورت زوج می‌تواند گاهی به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه که اصطلاحاً اعسار از پرداخت مهریه نامیده می‌شود از دادگاه تقاضای قسط‌بندی مهریه کند. سپس می‌تواند طی قسط‌های معینی مهریه را به زوجه بپردازد.

اما توجه کنید که در قوانین مرتبط با مهریه و نحوه تقسیط مهریه، هبچ‌گونه میزان و ملاکی برای اقساط مهریه معین نشده است. اختیار تعیین آن کاملا به قاضی رسیدگی‌کننده پرونده محول شده است. به عبارت دیگر این قاضی است که با توجه به مهریه و میزان آن، شرایط مالی زوج و دفاعیات زوجه، نحوه قسط‌بندی مهریه و میزان پیش‌قسط مهریه را تعیین می‌نماید. اگر به مطالبی پیرامون ازدواج علاقه دارید، به مطلب این افراد هرگز نمی‌توانند شاهد عقد ازدواج شما باشند مراجعه کنید.

قسط بندی کردن مهریه

قسط‌ بندی کردن مهریه برای مرد بیکار

این روزها سوال بسیاری از آقایان زمانی که مسئله جدایی در میان است این است که اگر مهریه عندالمطالبه باشد و مرد بیکار باشد و درخواست اعسار بدهد، تقسیط مهریه به چه صورت است؟ وقتی مرد هیچ منبع درآمدی ندارد و هیچ مالی ندارد چگونه قسط‌بندی می‌شود؟

در چنین شرایطی اگر اعسار هم پذیرفته بشود، مرد موظف است بخشی از مبلغ مهریه را نقدا بدهد و مابقی را با اقساط کمتر پرداخت کند. زیرا در قانون، بیکاری توجیهی برای عدم پرداخت محسوب نمی‌شود. بلکه ممکن است صرفا باعث کمتر شدن اقساط پرداخت شود.

پرداخت مهریه توسط مرد بیکار

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا ارث عمو به شما می‌رسد؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱ در ۸:۱۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ آبان ۱۴۰۱ در ۴:۰۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …