مجازات بی‌آبرو کردن افراد سنگین است

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آبرو و شرافت اشخاص یکی از مسائل کلیدی و حساس برای تمامی افراد یک جامعه است.
مجازات سنگین بی‌ آبرو کردن افراد

گاهی امکان دارد افراد به دلیل بیم از ریخته شدن آبرو و حفظ آن، از مراجعه به مراجع قضایی جهت احقاق حقشان صرفه‌ نظر نمایند. بهتر است بدانید که تهدید افراد به ریختن آبرو و هر اقدامی جهت بردن آبروی کسی، بسته به نوع آن، جرم تلقی می‌شود. مجازات‌های متفاوتی هم برای جرم بی آبرو کردن افراد هست. لازم است افراد مسائلی را که منجر می‌شود آبرو و شرافت آن‌ها لکه دار شود، به مراجع مربوطه اعلام و پیگیری نمایند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات سنگین بی‌ آبرو کردن افراد می‌پردازیم.

مجازات سنگین بی‌ آبرو کردن افراد

 آبروریزی از طریق تهدید لفظی

برای مجازات تهدید لفظی، حتی اگر جرمی هم از سوی تهدید کننده انجام نشده باشد نیز، عمل تهدید کننده جرم تلقی می‌شود و شخص مجرم مجازات خواهد شد.

ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی که به مجازات تهدید لفظی اشاره دارد چنین بیان داشته:

هر کسی دیگران را به هر نحو ممکن به قتل یا ضررهای جانی و شرافتی یا مالی یا به افشای اسرار او، نسبت به خود او یا بستگان او تهدید کند، حتی اگر به این واسطه، تقاضای وجه یا تقاضای انجام عملی یا ترک عملی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

تهدید به آبروریزی از طریق توهین

از شایع‌ترین جرائمی که معمولا باعث هتک آبرو و حیثیت اشخاص می شود جرم توهین است.

ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد:

توهین به اشخاص همچون فحاشی و بکاربردن الفاظ رکیک، اگرموجب حد قذف نباشد، مرتکب در صورت اثبات جرمش،به مجازات جزای نقدی معادل بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال محکوم می‌شود.

آبروریزی از طریق قذف و نسبت زنا و لواط

قذف از دسته جرائمی است که هرچند توهین محسوب و باعث هتک آبرو خواهد شد، ولی لطمات و صدمات بیشتری نسبت به موضوع جرم ماده ۶۰۸ دارد. نسبت به آن شدیدتر محسوب می‌شود.

ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی بیان داشته:

نسبت دادن جرایم زنا یا لواط به اشخاص دیگر هر چند آن شخص مرده باشد قذف محسوب می‌شود. بنابراین اگر کسی جرم رابطه نامشروع بدون زنا را به دیگری نسبت دهد، او را قذف نکرده است. همچنین اگر نسبت دادن زنا و لواط از طریق فضای مجازی اتفاق افتاده و محقق هم شده باشد، جرم قذف ثابت می‌گردد. طبق قانون مجازات جرم قذف، هشتاد ضربه شلاق است.

جرم بی آبرو کردن افراد از طریق توهین به وسیله فضای مجازی

متاسفانه امروزه فضاهای مجازی از اهداف اصلی خود که به نوعی ایجاد ارتباط بین اعضا جامعه است دور شده و به بستری برای نمایش خشم و بیان هرگونه توهین و ناسزا به اشخاص مبدل گردیده است. متاسفانه در قانون جرائم رایانه عنوان مستقل و مجزایی درباره جرم انگاری آن مقرر نشده است.

ولی با استناد به ماده ۶۴۱ قانون مجازات که بیان می‌دارد:

هر گاه فردی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی، برای دیگران مزاحمت ایجاد نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت ‌مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد. می‌توان آبرو ریزی و هتک حیثیت دیگران در این فضا را جرم انگاری نمود.

بی‌ آبرو کردن افراد مجازات سنگین دارد

جرم بی آبرو کردن افراد با انتشار تصاویر خصوصی افراد در فضای مجازی

در فضاهای مجازی، امروزه کمتر فردی به اخلاقیات پایبند است و از طریق همین فضا جرم‌های مختلفی به وقوع می‌پیوندد. از مواردی که منجر به بی‌اعتبار و لطمه به آبروی اشخاص می‌شود، انتشار فیلم و تصاویر خانوادگی افراد بدون کسب رضایت آن‌ها است.

 ماده ۱۷ قانون جرائم رایانه‌ای در این باره مقرر داشته:

هر فردی با رایانه‌ یا وسایل مخابراتی، صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون کسب رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که موجب ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

 همچنین ماده ۱۶ همان قانون بیان می‌دارد:

هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

جرم بی آبرو کردن افراد

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب در این ۳ حالت مهریه زن نصف می‌شود را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …