راه‌های مقابله با کلاهبرداری اینترنتی

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروزه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به محبوب‌ترین ابزارهای کلاهبرداران اینترنتی تبدیل شده‌اند. هم افراد عادی و هم صاحبان کسب‌وکارهای کوچک باید به روش‌های پیشگیری و مقابله با این جرایم آگاه باشند.
راه های مقابله با کلاهبرداری اینترنتی

حتما شما هم درباره کلاهبرداری اینترنتی شنیده‌اید. این کلاهبرداری‌ها به بهانه‌های مختلف مثل حراج پایان سال یا مشاوره درباره ارز دیجیتال انجام می‌شوند. البته کلاهبرداران اینترنتی فقط سراغ افراد عادی نمی‌روند و خطری برای کسب‌وکارها هم هستند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع راه های مقابله با کلاهبرداری اینترنتی می‌پردازیم.

راه های مقابله با کلاهبرداری اینترنتی

از اطلاعات شخصی محافظت کنید

هکرها و کلاهبرداران اینترنتی می‌توانند با استفاده از حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی به رمز عبورتان دست پیدا کنند. آنها از اطلاعات شخصی که در این شبکه‌ها منتشر کرده‌اید برای پاسخ به سؤالات امنیتی بازیابی رمز عبور استفاده می‌کنند. بنابراین هم تنظیمات حریم خصوصی‌تان را بررسی کنید و هم اینکه از نوشتن مواردی مثل تاریخ تولد، آدرس یا نام فرزندانتان در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید. همچنین اجازه ندهید کسانی که نمی‌شناسید صفحه‌های شخصی‌تان را دنبال کنند.

علاوه بر این، همیشه به نظام‌نامه حریم خصوصی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دقت کنید. در این بخش مشخص شده است که چگونه از اطلاعات شخصی محافظت می‌شود. اگر در این بخش گفته شده بود که اطلاعات شخصی در اختیار سایر شرکت‌ها قرار می‌گیرد، بهتر است اطلاعات‌تان را در آن سایت یا شبکه وارد نکنید.

داده‌های مالی را جدا کنید

این روش برای همه، به‌ویژه صاحبان کسب‌وکارها، کاربرد دارد. همیشه برای انجام فعالیت‌های بانکی از یک رایانه استفاده کنید. افراد عادی بهتر است فعالیت‌های مالی را فقط از طریق رایانه‌های شخصی انجام بدهند. همیشه از تمام اطلاعات حساس نسخه پشتیبان یا بک‌آپ تهیه کنید.

 راه های مقابله با کلاهبرداری

به پیام‌های ناشناس توجه نکنید

هیچ بانکی برای مشتریانش ایمیل یا پیامک درخواست اطلاعات نمی‌فرستد. بنابراین در صورتی که ایمیل یا پیامکی به‌نام یک بانک دریافت کردید و از شما خواسته شد اطلاعات شخصی مثل شماره‌حسابتان را بفرستید، شک نکنید که پای هکرها در میان است. بانک‌ها اطلاعات مشتریانشان را از این طریق تأیید نمی‌کنند.

علاوه بر این، بعضی از کلاهبرداران با نام کسب‌وکار یا فروشگاهی آنلاین برای افراد ایمیل یا پیامک می‌فرستند و از آنها می‌خواهند اطلاعات حساس مثل رمز عبورشان را بفرستند. اگر چنین پیامک یا ایمیلی دریافت کردید، حتما به بانک یا کسب‌وکار مدنظر اطلاع بدهید.

رمز عبور قوی تعیین کنید

رمز عبور یکی از مهم‌ترین ابزار حفاظت از اطلاعات شخصی است. سعی کنید رمزهای ایمن انتخاب کنید. بهترین رمزها حداقل ۸ کاراکتر دارند و ترکیبی از اعداد، حروف و کاراکترهای خاص‌اند. همچنین رمز عبورتان را برای هیچ‌کس نفرستید. برای محافظت بیشتر از حساب‌های کاربری بهتر است رمزهای عبورتان را مرتب تغییر بدهید.

مراقب فیشینگ باشید

مراقب ایمیل‌ها یا پیامک‌های جعلی باشید. در این ایمیل‌ها یا پیامک‌ها از شما خواسته می‌شود روی لینک‌های آلوده به ویروس کلیک کنید تا اطلاعات حساب یا اطلاعات کاربری‌تان را تغییر بدهید یا بدافزارهایی را نصب کنید. کلاهبرداران از این روش برای دسترسی به اطلاعات شخصی استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، هنگام خرید از فروشگاه‌های آنلاین دقت کنید که وارد وب‌سایت جعلی نشده باشید. آدرس وب‌سایت‌های امن با https شروع می‌شود و یک علامت قفل کوچک هم در کنار آن قرار دارد. اگر به مطالبی پیرامون طلاق علاقه دارید، به مطلب طلاقی بدون رضایت شوهر مراجعه کنید.

مجازات کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

در ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای، مجازات جرم کلاهبرداری رایانه‌ای یا اینترنتی مشخص شده است. بر اساس این ماده، کلاهبردار اینترنتی باید مالی را که از قربانی گرفته به او برگرداند و مجازات‌های این جرم عبارت‌اند از:

  • حبس از ۱ تا ۵ سال
  • جزای نقدی از ۲۰میلیون ریال تا ۱۰۰میلیون ریال
  • هر دو مجازات با هم

قاضی پرونده نوع مجازات را تعیین می‌کند.

1485643 930 راه‌های مقابله با کلاهبرداری اینترنتی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب چگونه فردی را مجبور کنیم برای ملک، سند رسمی بزند؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ مهر ۱۴۰۱ در ۵:۱۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۰ مهر ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۹ مهر ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …