این عیوب در زن باعث برهم خوردن ازدواج می‌شود

۲
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با وجود عیوبی که مرد در زن پس از عقد ازدواج مشاهده می‌نماید، می‌تواند بلافاصله دادخواست فسخ نکاح را به دادگاه دارای صلاحیت تقدیم نماید.
عیوب زن برای فسخ نکاح

فسخ در لغت به معنی باطل کردن و نقض کردن است. نکاح یا ازدواج عقدی است جهت شروع زندگی مشترک که بین زن و مرد در زمانی معین به وقوع می‌پیوندد. فسخ نکاح به راحتی امکان‌پذیر نیست بلکه شرایط خاص باید محرز گردد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع عیوب زن برای فسخ نکاح می‌پردازیم.

عیوب زن برای فسخ نکاح

مرد پس از عقد و شروع زندگی مشترک چنانچه عیوبی به شرح ذیل در زن مشاهده نمود می‌تواند دادخواست فسخ نکاح داده و عقد را فسخ نماید:

  • قرن: به استخوان یا گوشت زائدی که در فرج زن رشد کرده و مانع از وقوع نزدیکی زوجین می‌شود.
  • افضاء: افضا یعنی یکی شدن مجرای ادرار و حیض در زن است.
  • جنون: بیماری روان پریشی است به‌صورت ادواری و یا دائمی در یک فرد دیده می‌شود.
  • جذام: بیماری عفونی است که باعث ایجاد زخم‌های عفونی بر روی پوست بدن و آسیب جدی به عصب دست و پا می‌شود.
  • پیسی(برص): بیماری پوستی که سبب از بین رفتن رنگ پوست در بخش‌های مختلف بدن می‌شود.
  • زمین گیری
  • نابینایی از هر دو چشم

روال انجام دادخواست فسخ نکاح

فسخ نکاح دارای فوریت است. به محض اینکه مرد از عیوب زن که شامل موارد فوق‌الذکر بود اطلاع یافت باید دادخواست را به دادگاه تسلیم نماید. در صورتی که زمان نقش مهمی در رای دادگاه دارد.

چنانچه از مدت زمان اطلاع مرد از عیب زن مطلع گردید و با گذشت زمان زیادی مثلا یک سال اقدام به ارائه دادخواست فسخ نمود رای دادگاه به موجب اتلاف وقت و گذراندن زمان زیاد موجب رد خواسته از طرف مرد به‌عنوان خواهان خواهد شد.

بنابراین مرد به محض اطلاع از عیب زن باید دادخواست فسخ نکاح را به همراه ضمیمه مدارک مبنی بر اثبات موضوع به دادگاه تقدیم نماید. دادگاه صالح به رسیدگی، دادگاه محل وقوع عقد یا دادگاه محل سکونت خوانده است.

فسخ نکاح یک دادخواست حقوقی بوده که بررسی پرونده فسخ نکاح در دادگاه صورت می‌پذیرد. بحث فسخ نکاح با تدلیس (فریب در ازدواج) فرق می‌کند. زیرا تدلیس همان‌طور از معنی لغوی آن پیداست به معنی فریب است. پرونده فریب در ازدواج در دادسرا باید مطرح گردد چون فریب در ازدواج شکایتی کیفری است.

فسخ نکاح

مراحل انجام دادخواست جهت فسخ نکاح توسط مرد

ابتدا می‌توان دادخواست خویش را با اطمینان از عیوب زن (برص، جنون، افضاء و غیره) را با مراجعه به دفاتر مرجع قضایی با ضمیمه کردن سایر مدارک جهت ارجاع به دادگاه مربوطه ارائه داد و سپس دادگاه رسیدگی پرونده ابلاغیه به طرفین جهت رسیدگی به پرونده ارسال می‌نماید.

در همان جلسه اول دادرسی مرد در صورت اطمینان از عیوب زن می‌تواند از دادگاه بخواهد زن را به پزشکی قانونی جهت انجام معاینات پزشکی و اثبات عیوب بفرستند.

دادگاه با بررسی پرونده اقدام به صدور رای می‌نماید. در دادخواست فسخ نکاح موضوع مدت زمان بسیار اهمیت دارد. اگر زمان زیادی از عقد ازدواج سپری شده باشد معمولا دادگاه‌ها دادخواست خواهان را رد و اقدام به صدور رد خواهان حتی با وجود عیوب زن رای به نفع مرد صادر نخواهد گردید. در اینجاست مرد به عنوان خواهان متضرر می‌گردد.

بحث مهریه در فسخ نکاح

مهریه در صورت تایید خواسته فسخ نکاح از طرف مرد، چنانچه نزدیکی صورت نگرفته باشد مرد نباید مهریه پرداخت کند. ولی در صورت نزدیکی مرد باید مطابق قانون مهریه را به زن پرداخت نماید.

عیوب زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب شرایط گرفتن مهریه زن فوت شده چگونه است؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۵۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …