این ازدواج غیر ممکن است

۳
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای اینکه عقد نکاح به نحو صحیحی واقع شود، لازم است تا شرایط خاصی وجود داشته و برعکس، ممنوعیت‌ها و موانع خاصی وجود نداشته باشند.
ممنوعیت ازدواج با خواهر زن

یکی از ممنوعیت‌ها یا موانع نکاح در قانون مدنی، ازدواج هم‌زمان با خواهر زن بوده که البته، بر خلاف ازدواج با سایر خویشاوندان، مانند ازدواج با مادر زن یا پدر شوهر، مطلق نبوده و تحت شرایط خاصی، مجاز و امکان‌پذیر است. در این مطلب به موضوع ممنوعیت ازدواج با خواهر زن می‌پردازیم.

آیا ازدواج با دو خواهر امکان‌پذیر است؟

یکی از موانع نکاح در شرع اسلام و به تبعیت از آن، در قانون مدنی کشور ما، ممنوعیت ازدواج با برخی از خویشاوندان بوده که در قانون مدنی اقارب نامیده شده‌اند. این اقارب خود به دو گروه نسبی و سببی تقسیم می‌شوند.

ممنوعیت ازدواج مرد با مادر، خواهر، عمه و خاله خود و ممنوعیت ازدواج زن با پدر، برادر، دایی و عموی خود، از جمله ممنوعیت‌های ازدواج با اقارب یا خویشاوندان نسبی است. این موارد در قانون مدنی، مورد تصریح قانون‌گذار قرار گرفته است.

منظور از اقارب سببی، افرادی هستند که به واسطه ازدواج خویشاوند فرد می‌شوند. به عنوان مثال، مادر زن و پدر زن، از اقارب سببی هستند. ممنوعیت ازدواج با مادر زن و پدر شوهر نیز از نمونه‌های ممنوعیت ازدواج با اقارب سببی، در قانون مدنی است.

یکی از اقارب سببی که در قانون در رابطه با ممنوعیت ازدواج با وی تعیین تکلیف شده، خواهر زن است. قانون مدنی حکم ازدواج با دو خواهر را بدین صورت بیان کرده که یک مرد، نمی‌تواند تا زمانی که در عقد ازدواج با زنی بوده، با خواهر وی نیز ازدواج کند. بنابراین، ازدواج هم‌زمان با خواهر زن در قانون مدنی، امکان‌پذیر نبوده و ممنوع است.

حکم قانونی ازدواج با دو خواهر

بر اساس قانون مدنی کشور ما که به تبعیت از شرع تدوین شده، ازدواج و زنا با زن شوهردار، داشتن چهار زن دائم و اختلاف در دین (مانند اینکه زن، مسلمان و مرد، مسیحی باشد) از جمله موانع نکاح است.

یکی از موانع نکاح که در قانون مدنی، مورد توجه قانون‌گذار بوده، ممنوعیت ازدواج با برخی از خویشاوندان یا همان اقارب است. یکی از اقارب، خواهر زن بوده که جزو خویشاوندان سببی، محسوب می‌شود.

حکم ازدواج هم‌زمان با خواهر زن در قانون مدنی، در ماده ۱۰۴۸ این قانون، مقرر شده است. به موجب این ماده: «جمع بین دو خواهر، ممنوع است، اگرچه به عقد منقطع باشد.»

ازدواج با خواهر زن

منظور از جمع بین دو خواهر، همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، ازدواج هم‌زمان با دو خواهر است. بنابراین، با توجه به ماده ۱۰۴۸ قانون مدنی حکم ازدواج با دو خواهر به‌صورت هم‌زمان، ممنوعیت و باطل بودن عقد ازدواج است.

لازم به ذکر است از آنجا که قانون مدنی این حکم را به‌صورت مطلق بیان نموده و آن را مشروط به یک شرط خاص نکرده است، در ممنوعیت ازدواج هم‌زمان با خواهر زن فرقی ندارد که نوع عقد نکاح، دائم باشد یا موقت یا اینکه دو خواهر، نسبی باشند یا رضاعی. یکی بودن پدر و مادر دو خواهر یا جدا بودن آن‌ها از پدر یا مادر نیز تاثیری در ممنوعیت ازدواج با دو خواهر نخواهد داشت.

تا چه مدتی مرد نمی‌تواند با خواهر زن خودش ازدواج کند؟

ممنوعیت ازدواج با دو خواهر، از جمله ممنوعیت‌های موقت است. با این توضیح که مرد در صورت ازدواج با یک خواهر، برای همیشه از ازدواج با خواهر دیگر، ممنوع نمی‌گردد. این ممنوعیت دارای محدوده زمانی است. لذا در پاسخ به این سوال که تا چه مدتی مرد نمی‌تواند با خواهر زن خودش ازدواج کند، باید به موارد زیر توجه نمود:

  • تا زمانی‌که عقد نکاح بین زوجین وجود داشته و این عقد، به یکی از دلایل قانونی، همچون طلاق، فسخ نکاح، انقضای مدت و بذل مدت (در نکاح موقت) از بین نرفته است، ازدواج هم‌زمان با خواهر زن ممنوع است.
  • در فرض طلاق زوجین و درصورتی‌که طلاق، از نوع طلاق رجعی باشد نیز تا پایان مدت عده، حکم ازدواج با دو خواهر، همچنان اجرا شده و ازدواج با خواهر زن، ممنوع و باطل است. لازم به ذکر است که طلاق رجعی، طلاقی است که در آن مرد تا پایان عده حق رجوع به زن را دارد.

موانع ازدواج

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط گرفتن مهریه زن فوت شده چگونه است؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۴۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …