چند نکته مهم برای دریافت وام ازدواج سال ۱۴۰۱

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وام ازدواج از آن وام‌هایی است که مثل شتر بالاخره در هر خانه‌ای می‌خوابد! فقط باید خوش‌شانس باشید و در زمان مناسب، در جای مناسب باشید و تصمیم مناسب بگیرید!
شرایط دریافت وام ازدواج

نرخ سود تسهیلات وام ازدواج با تغییرات سالانه، معمولا ۴ درصد باقی می‌ماند ولی دوره بازپرداخت آن متغیر است. در این شرایط سخت اقتصادی، این وام می‌تواند باری کوچک از دوش جوانان در آستانه ازدواج و خانواده‌های آن‌ها بردارد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط دریافت وام ازدواج بپردازیم.

وام ازدواج چقدر است؟

بانک مرکزی موظف است از محل پس‌انداز و قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله پرداخت کند. با توجه به تاثیر سن در مبلغ وام ازدواج، بیایید -یکبار برای همیشه- به این سوال پاسخ روشن بدهیم که؛ وام ازدواج چقدر است؟

وام ازدواج ۳۰۰ میلیون تومانی فقط برای کم سن‌ها

وام ازدواج در سال ۱۴۰۱ برای هر یک از زوج‌های خوشبختی که مرد کمتر از ۲۵ سال و زن کمتر از ۲۳ سال باشد، ۱۵۰میلیون تومان و در کل ۳۰۰ میلیون تومان ارائه می‌شود. بر اساس مصوبه بودجه ۱۴۰۱ با هدف ترویج ازدواج در سنین پایین‌تر، این تصمیم گرفته شده است.

حالا اگر یکی از زوجین، خارج از این رده سنی باشد، طبیعتا عدد وام آن‌ها متفاوت می‌شود. مثلا اگر آقا داماد ۲۵ سال سن داشت و در محدوده وام قرض الحسنه ازدواج ۱۵۰ میلیونی بود ولی عروس خانم ۲۴ سال، در کل به زوج محترم قصه ما، ۲۷۰ میلیون وام ارائه می‌شود.

وام ازدواج ۲۴۰ میلیونی

برای بقیه زوج‌ها که از فروردین ۹۷ تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، هر کدام ۱۲۰ میلیون تومان و در مجموع ۲۴۰ میلیون تومان وام ارائه می‌شود. یعنی افزایش ۷۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ برای آنهایی که [مرد و زن به ترتیب] بیشتر از ۲۵ و ۲۳ سال سن دارند.

وام ازدواج ۵۰ میلیونی

اگر تاریخ عقد زوجی قبل از تاریخ ۱۳۹۷/۱/۱ باشد و هنوز وام نگرفته‌ باشند [اصلا چنین زوجی داریم؟] مشمول وام ازدواج ۵۰ میلیونی می‌شوند.

نکته بسیار مهم: در تمامی آیتم‌های بالا، در صورتی‌که یکی از زن و شوهر یا هر دو، ایثارگر (یعنی جانبازان، آزاده و فرزندان آنان و فرزندان شاهد) باشند، مبلغ وام ازدواج ۲ برابر می‌شود.

شرایط دریافت وام ازدواج ۱۴۰۱

شرایط متقاضیان تسهیلات ازدواج در سال ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

  • اولین شرط برای دریافت این وام داشتن تابعیت ایران است. پس این وام به اتباع دیگر کشورها پرداخت نمی‌شود. ولی مشمول ایرنیان خارج از کشور هم می‌شود.
  • از مهم‌ترین شرایط متقاضیان دریافت وام این است که فرد متقاضی پیش‌تر از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج استفاده نکرده باشد. هر ایرانی تنها یک‌بار می‌تواند این وام را بگیرد. این‌که فرد متقاضی قبلاً ازدواج کرده باشد برای دریافت وام معیار نیست، اگر فردی در ازدواج قبلی خود وام نگرفته باشد هنوز مشمول دریافت وام است.
  • نباید بیشتر از ۲۴ ماه از زمان ثبت عقد زن و شوهر گذشته باشد. [البته همانطور که در بالا خواندید، باوجود تاکید ۲ ساله در متن قانون، این امتیاز برای ازدواج‌های بعد ۹۷ وجود دارد که از وام جدید بهره‌مند شوند].

 دریافت وام ازدواج

مدارک لازم برای ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۱

  • بدیهی است مهم‌ترین مدرک برای دریافت این وام سند ازدواج است. اصل و کپی سند ازدواج را به همراه داشته باشید.
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه زوجین از مدارکی است که بانک از شما می‌خواهد.
  • از ضروریات ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۱ داشتن کارت ملی (دائم یا موقت) است. اگر هنوز برای دریافت کارت ملی اقدام نکرده‌اید زودتر دست بجنبانید.
  • اصل و کپی مدارک شناسایی ضامن یا ضامن‌ها از جمله مدارک مورد درخواست بانک از شما خواهد بود.
  • فرد متقاضی می‌بایست آدرس محل سکونت و کدپستی ده‌رقمی خود را همراه داشته باشد.

نکته یک: پس از ثبت‌نام در سامانه تسهیلات وام قرض‌الحسنه ازدواج یک کد رهگیری ۱۰ رقمی از سامانه دریافت می‌کنید. این کد رهگیری ۱۰ رقمی را جایی یادداشت کنید چون در مراحل بعدی به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

نکته دو: حداکثر ۱۲ روز وقت دارید تا بعد از دریافت کد رهگیری به بانک اعلام شده با همین مدارک بالا، مراجعه کنید.

نرخ سود و محاسبه قسط وام ازدواج ۱۴۰۱

می‌رسیم به سوال اساسی یعنی قسط وام ازدواج چقدر است؟ اصولا بازپرداخت وام ازدواج ۱۰ ساله (۱۲۰ ماهه) است. نرخ سود آن ۴ درصد در نظر گرفته شده. اقساطش به‌طور مساوی است و بلافاصله، یک ماه بعد از دریافت وام شروع می‌شود.

به این ترتیب مبلغ قسط وام ازدواج ۱۴۰۱ از این قرار است؛

  • قسط وام ۱۵۰ میلیونی: ماهانه حدود یک میلیون و ۳۶۴ هزار تومان (یعنی هر زوج جوان زیر ۲۵ و ۲۳ سال، باید مبلغ ۲ میلیون و ۷۲۸ هزار تومان را ماهانه کنار بگذارند.)
  • قسط وام ۱۲۰ میلیونی: ماهانه حدود یک میلیون و ۹۱ هزار تومان (یعنی هر زوج باید ۲ میلیون و ۱۸۲ هزار تومان را ماهانه کنار بگذارند.)

نکته: باید بدانید کارمزد ۴ درصدی وام به رقم قسط اول هر سال اضافه می‌شود.

شرایط دریافت وام

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط قراردادن ملک به عنوان مهریه چیست؟ را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۵ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …