هرسین، جایی که سنگ بنای آن عشق است

۷
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هَرسین یکی از شهرهای استان کرمانشاه و مرکز شهرستان هرسین است. این شهر به‌ دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.
شهر هرسین کرمانشاه

بیستون یکی از شهرهای هرسین است که در پای کوهی معروف به‌ همین نام و در مسیر شهر کرمانشاه به صحنه واقع شده‌ است. هرساله گردشگران بسیاری به بیستون می‌روند، زیرا تقریبا از تمامی دوران تاریخ در آن یادگاری یافت می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید تا شهر هرسین کرمانشاه را بیشتر بشناسید.

هرسین

روستای برناج

روستای برناج در شمال‌غرب شهر بیستون و در جاده بیستون به سنقر قرار دارد. برناج یکی از زیباترین نقاط استان کرمانشاه است. گردشگران بسیاری برای استفاده از طبیعت و هوای دلپذیر به‌سمت این روستا حرکت می‌کنند. به‌جز طبیعت دلپذیر، این روستا بناهای تاریخی زیادی هم دارد.

تخت شیرین یا «شیرین خه فتیه»

در نزدیکی بیستون و قبل از ورود به شهر، کوهی قرار دارد که تصویری از خفتن شیرین روی آن دیده می‌شود. این تصویر به تخت‌ شیرین یا در اصطلاح محلی‌ «شیرین خه فتیه» مشهور است. همچنین این تخته سنگ پای رود گاماسیاب قرار دارد. مردم محلی این تخته سنگ را به افسانه شیرین و فرهاد منسوب مربوط می‌دانند.

شهر هرسین کرمانشاه

پل ساسانی خسرو

پل ساسانی خسرو در مسیر قدیمی بیستون به سرماج و  نزدیکی جاده آسفالته کرمانشاه –همدان قرار دارد. بنای این پل را به خسرو، شاهنشاه ساسانی نسبت می‌دهند. در طول پل هشت چشمه و نه پایه دیده می‌شود. پل خسرو در سال ۱۳۸۰ با نام «بقایای پل ساسانی» به‌ثبت ملی رسیده است.

کتیبه شیخ علیخان زنگنه

کتیبه شیخ علیخان زنگنه در دامنه کوه بیستون و روی نقش برجسته مهرداد دوم ایجاد شده است. این کتیبه شرح وقف‌نامه‌ای است که به‌دستور شیخ علیخان زنگنه در طاقنمایی نقر شده است. او در ابتدا حاکم کرمانشاهان بود که در طی این مدت خود و فرزندانش بانی کارهای عمرانی فراوانی در این ناحیه شدند.

نقش برجسته داریوش اول

نقش برجسته داریوش اول در ۳۰ کیلومتری شرق کرمانشاه و در ارتفاع صد متری از زمین روی صخره‌ای آهکی قرار دارد. داریوش پادشاه هخامنشی کتیبه و نقش برجسته مشهور خود را روی این صخره حک کرده است که تا سال ۱۸۳۵ کسی از متن کتیبه آگاه نبود.

بیستون

پل بیستون

پل بیستون در حاشیه شرقی بیستون روی رودخانه دینورآب و در سر راه قدیم کرمانشاه به صحنه قرار دارد. این پل با نام‌های پل کهنه، پل شاه‌عباسی، پل صفوی، پل نادرآباد و پل دینورآب نیز معروف است. این پل ۱۴۴ متر طول و ۶۰/۷ متر عرض دارد.

سنگ تراش‌خورده ساسانی

در دامنه کوه بیستون در محدوده‌ای به طول ۷ کیلومتر، قطعه سنگ‌های تراش‌خورده بزرگی دیده می‌شود که از جنس سنگ آهک هستند و به دوره ساسانی برمی‌گردند. شهر هرسین کرمانشاه را با این بنا می‌شناسند. برای دیدن جاذبه‌های گردشگری ایران، مطلب دریا و جنگل را تنها در یک مسیر ببینید را بخوانید.

شهر هرسین کرمانشاه

غار مردودر

غار مَردودر در دامنه کوه بیستون و در شمال‌شرقی غار شکارچیان قرار دارد. این غار با ارتفاع ۱۵۸۵ متر از سطح دریا، مرتفع‌ترین غار بیستون است که از آن آثار دوره پارینه سنگی میانی و جدید به‌دست آمده است.

غار مردودر

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری زیباترین باغ های گل جهان کدامند؟ را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. قاسم

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۳ ب٫ظ

    اطلاعات غلط بهتون دادند!بیستون، روستای برناج وبقیه این مکانها ازشهرستانهاوتوابع ش
    هرکرمانشاه میباشد.نه شهرستان هرسین.
    هرسین هم مثل شهرستانهای دیگه استان زیرنظرکرمانشاه میباشد.

    پاسخ

  2. بهزاد

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۵ ق٫ظ

    ممنون از نویسنده مطلب داخل خود شهر هرسین هم آثار تاریخی زیادی موجود است.

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۱:۰۴ ب٫ظ

      ممنونم از همراهی ارزشمند شما دوست عزیز🌹

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۸:۳۳ ق٫ظ

    عشق است هرسین

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۱۰ ق٫ظ

      درود بر شما دوست عزیز 🌹

      پاسخ

    • محمد

      ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ در ۴:۰۱ ب٫ظ

      بیستون و دینور جزو صحنه ست نه هرسین برید داخل سایت استانداری زده

      پاسخ

      • مونا اصفهانی

        ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۰۲ ق٫ظ

        ممنون از همراهی شما

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…