مجازات فرستادن عکس خود برای نامحرم چیست؟

۹
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروزه با فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی توسط قشرهای مختلف جامعه، برخی از جرایمی که سابقا امکان ارتکاب نداشتند به راحتی از طریق شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای مختلفی همچون تلگرام، واتساپ یا اینستاگرام انجام می‌شوند که از جمله این جرایم می‌توان به جرم انتشار تصاویر نامناسب در فضای مجازی اشاره نمود.
جرم فرستادن عکس برای نامحرم

علاوه‌بر اینکه انتشار تصاویر نامناسب در فضای مجازی بر اساس قانون جرم‌انگاری شده است. گاهی این سوال نیز مطرح می‌شود که آیا فرستادن عکس خود برای نامحرم هم جرم است؟ درصورتی‌که فرستادن عکس برای نامحرم جرم است، چه مجازاتی دارد و نحوه شکایت و رسیدگی به جرم ارسال تصاویر خود برای نامحرم چگونه است؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع جرم فرستادن عکس برای نامحرم می‌پردازیم.

جرم فرستادن عکس خود برای نامحرم

گاهی نحوه فرستادن عکس خود برای دیگران یا نحوه انتشار تصاویر در فضای مجازی به گونه‌ای است که عکس منتشر شده هیچ‌گونه اشکالی به لحاظ شرعی ندارد. در واقع تصویر ارسالی جزو تصاویر مستهجن به حساب نمی‌آید. بنابراین مشمول جرم انتشار تصاویر نامناسب در فضای مجازی باشد. در چنین شرایطی واضح است که انتشار تصاویر در فضای مجازی یا ارسال عکس خود برای نامحرم نمی‌تواند عنوان مجرمانه‌ای داشته باشد.

همچنین در مقابل گاهی تصاویر ارسال شده برای دیگران یا تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، تصاویر نامناسب ارزیابی می‌شود. در واقع این تصویرها شامل تصاویر اندام‌های جنسی فرد یا تصاویر برهنه و همچنین تصاویری است که ناظر بر اعمال جنسی است. در این خصوص تفاوتی ندارد که تصاویر ارسال شده متعلق به خود فرد باشد یا اینکه متعلق به دیگری باشد.

به هر حال نحوه انتشار تصاویر نامناسب در فضای مجازی به کیفیت ذکر شده بر اساس قانون جرم محسوب می‌شود. لذا اگر ارسال تصویر برای نامحرم یا انتشار تصویر نامناسب در فضای مجازی به‌صورت مستهجن باشد، بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای می‌توان فرد ارسال یا انتشاردهنده را مجرم تلقی می‌کند.

علاوه بر این گاهی ارسال تصاویر خود برای فرد نامحرم، علاوه بر اینکه مصداق جرم انتشار تصاویر نامناسب در فضای مجازی است، می‌تواند مصداقی از جرم رابطه نامشروع نیز باشد. حتی اگر شامل تصاویر مستهجن نیز نباشد. چون ارتباط غیر ضروری میان زن و مردی که علقه زوجیت ندارند، نوعی ارتباط نامشروع است.

 فرستادن عکس

مجازات فرستادن عکس برای نامحرم

در این رابطه باید گفت که اگر ارسال عکس برای نامحرم یا انتشار آن‌ها به‌صورت عمومی ناظر بر تصاویر و عکس‌های نامناسب باشد، مشمول قانون جرایم رایانه‌ای است. بر اساس فصل چهارم این قانون مجازات جرم انتشار تصاویر مستهجن به این صورت بیان شده است:

“هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌‎ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده، محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد، تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.”

لازم به ذکر است که در برخی موارد انتشار تصاویر برای نامحرم مشمول جرم رابطه نامشروع است. در چنین مواردی اگر اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی توسط شاکی صورت گرفته باشد، ممکن است که طرفین به مجازات رابطه نامشروع نیز محکوم شوند. مجازات رابطه نامشروع بر اساس قانون مجازات اسلامی شلاق تا ۹۹ ضربه است. میزان آن را قاضی با توجه به اوضاع و احوال پرونده مشخص می‌کند.

فرستادن عکس برای نامحرم

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب اگر این حرف را به همسر خود بزنید، ۸۰ ضربه شلاق دارد  را مطالعه کنید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ در ۸:۲۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ در ۸:۳۸ ب٫ظ

    این همه عکس زنان سینمادرگوگل پخش میشودودنیانامحرمهارامیبینداماچراکسی آنهارابه دادگاه معرفی نمیکندکه چراعکسهای خودرابرای نامحرمان میفرستیدومردان وزنان همگی آنرامیبینند…

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۸ شهریور ۱۴۰۱ در ۰:۴۰ ق٫ظ

  4. ایمانی

    ۷ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۹ ب٫ظ

    بسیار عالی است

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۷ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۳ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۷ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۵ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۷ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۳۶ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  8. ناشناس

    ۷ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۱۴ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۷ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۱۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …