تفاوت برنج ایرانی و خارجی چیست؟

۱۲
8
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برنج در چهار نوع سفید، سیاه، قهوه‌ای و قرمز در بیشتر مناطق قاره آسیا کشت می‌شود. برخی از انواع برنج سفید ایرانی به دلیل شباهت ظاهری از انواع خارجی قابل‌ تشخیص نیستند.
تفاوت برنج ایرانی و خارجی چیست

سال‌های مدیدی است که در ایران علاوه‌بر محصولات ایرانی، انواع برنج خارجی نیز در بازار مصرف جا خوش کرده‌اند. برای تشخیص برنج خوب باید به برخی ویژگی‌های آن واقف باشیم. تشخیص برنج ایرانی از خارجی با بررسی فاکتورهایی قابل‌ انجام است؟ تفاوت برنج ایرانی و خارجی چیست؟ مجله دلتا در ادامه به تک‌تک آن‌ها اشاره می‌کند.

قد برنج

اگر سری به برنج‌فروشی‌های بزرگ زده باشید، انواع برنج پاکستانی و هندی، دانه بلندتر از انواع برنج ایرانی هستند. برنج‌های ایرانی قدی استاندارد دارند و خیلی زیاد ری نمی‌کنند و حجیم نمی‌شوند. برخی از برنج‌هایی که در رستوران‌ها و مجالس پخته می‌شود، بسیار قد کشیده‌اند و کمی‌ غیرطبیعی به ‌نظر می‌رسند. البته لازم به ذکر است که برخی افراد از طرفداران برنج دانه‌بلند هستند و از مصرف چنین اقلامی ‌برای پذیرایی‌ها و میهمانی‌های خود استقبال می‌کنند.

عطر

به‌طور قطع اگر مقداری از انواع برنج‌های ایرانی را بو کنید، به‌راحتی از عطر دل‌انگیز برنج ایرانی متوجه ایرانی‌بودن یا نوع خارجی آن می‌شوید. همچنین یک راه تشخیص برنج اصل ایرانی پخت آن است. در طرز پخت برنج ایرانی عطری به مشام می‌رسد که قابل مقایسه با انواع خارجی نیست. اگر هر دو نوع ایرانی و خارجی را با چشمانی بسته بو کنید، به تفاوت در کیفیت و مرغوبیت آن پی می‌برید. یکی از ترفند‌هایی که در بین فروشندگان باب شده‌، مخلوط‌کردن مقداری برنج ایرانی با خارجی است. این برنج زمانی که پخته می‌شود، قد و کشیدگی برنج خارجی را نمایان می‌کند و درعین‌حال عطر و طعم برنج ایرانی را با خود یدک می‌کشد.

فرق بین برنج هندی و برنج ایرانی

رنگ برنج

برنج‌های خارجی به لحاظ رنگ، تیره‌تر از برنج ایرانی هستند. برای مثال دو برنجی که حجم بیشتری از واردات به ایران را به خود اختصاص‌داده برنج هندی و پاکستانی است که در مقایسه این اقلام با نوع ایرانی رنگی کدرتر دارند. برنج‌های ایرانی به صورت عمومی ‌سفید یا شیری‌رنگ هستند.

تفاوت در پخت

برنج ایرانی نه‌تنها باکیفیت‌تر، خوش‌طعم‌تر، خوش‌عطرتر، خوش‌خوراک‌تر و خوش‌مزه‌تر است بلکه خوش‌پخت‌تر از سایر انواع برنج خارجی نیز هست. طرز پخت برنج کته یا آبکش در برنج‌های ایرانی تبحر و مهارت می‌خواهد. این‌گونه نیست که هر مدلی برنج را طبخ کنید، هیچ اتفاقی برای آن نیفتد. به‌طور معمول طرز پخت برنج هندی یا انواع دیگر خارجی ساده‌تر است؛ چراکه خیلی زود شفته نمی‌شود و همچنین دانه‌های برنج در اثر استفاده از آب زیاد وا نمی‌رود.

سطح مقاومت در برابر آفت

در بین کشاورزان و فروشندگان برنج، همیشه این دغدغه وجود دارد که برنج ایرانی بیشتر دچار آفت می‌شود و به اصطلاح حشره می‌افتد. استفاده کمتر از مواد شیمیایی در کشت و تولید برنج ایرانی تنها دلیل این رخداد به ‌شمار می‌رود. اما برنج‌های خارجی این‌گونه نیستند. برنج غیرایرانی در هر شرایط آب‌وهوایی یا رطوبت نگهداری شود، اتفاقی برای دانه‌های برنج نمی‌افتد. این مورد یکی از راه‌های تشخیص برنج ایرانی از خارجی است. برنج ایرانی بیشتر دچار آفت می‌شود و به اصطلاح حشره می‌افتد.

ویژگی‌های شاخص برنج خارجی

انتخاب و تشخیص برنج اصل ایرانی تا حد زیادی به سلیقه افراد وابسته است. زمان نگهداری از برنج خارجی طولانی‌تر است و به این سبب که برنج دچار آفت و شپش مخصوص برنج نمی‌شود، می‌توان مدت طولانی‌تری از آن نگهداری کرد. علاوه بر این انواع برنج خارجی ظاهری زیباتر دارد. دانه‌هایی بلند، کشیده و یکدست به طرفداران این برنج افزوده است. نکته مهم در رابطه با برنج خارجی این است که قیمت پایین‌تری نسبت به برنج‌های مرغوب ایرانی دارند.

آزمونی برای تشخیص برنج ایرانی از سایر برنج‌ها

همان‌طور که می‌دانید با وجود تمام این مشخصه‌ها باز هم تشخیص برنج ایرانی از خارجی دشوار است. تنها یک کشاورز یا کسی که دستی در شالی‌کاری و تولید برنج داشته، می‌تواند به این مهم دست یابد. اگر به تفاوت برنج ایرانی و خارجی پی نبردید یک راه تشخیصی ساده، بررسی مورد زیر است. مقداری از هر دو برنج را به صورت جداگانه در دو کاسه بخیسانید و اجازه دهید بیش از سه روز بماند. برنج ایرانی به صورت طبیعی و ارگانیک کشت می‌شود و فاقد هر‌گونه مواد افزودنی است؛ به همین‌علت پس از چند روز کاسه‌ای که کپک‌زده یا آثاری از خراب شدن در آن مشهود است، برنج ایرانی تشخیص داده‌ می‌شود.

تفاوت برنج ایرانی و خارجی چیست؟

پیشنهاد مطالعه: مطلب ترفندهای استفاده از سرکه، لیمو و جوش‌شیرین را بخوانید.

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ شهریور ۱۴۰۱ در ۲:۴۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۴۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۱:۳۵ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۶:۱۱ ب٫ظ

    خوب

    پاسخ

  6. یوسف

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۵:۳۲ ب٫ظ

    تفاوت برنج ایرانی بابرنج هندی این است که برنج ایرانی مال پولدارهاست وبرنج هندی مال مافقراست

    پاسخ

    • ناشناس

      ۴ شهریور ۱۴۰۱ در ۰:۴۹ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۳:۳۵ ب٫ظ

    برنج خارجی در واقع ماکارونی صنعتی است که شبیه برنج است و اصلاً خواصی نداره و بسیار مضر هم می‌باشد ، برنج ایرانی برنج کشت است که علاوه بر خوشمزگی ویتامین و منابع لازم برای سلامتی دار میباشد

    پاسخ

  8. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۲:۲۵ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۶ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۵ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…