چگونه از پدرشوهر نفقه بگیریم؟

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در خصوص پرداخت نفقه قوانین و سؤالات زیادی وجود دارد. از مهم‌ترین مباحثی که در دادگاه‌های خانواده مطرح می‌شود بحث نفقه است.
نحوه دریافت نفقه از پدرشوهر

نفقه طبق قانون ۱۱۹۹ قانون مدنی بر عهده پدر است و اگر پدر فوت کند یا توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشد این تکلیف بر عهده جدپدری است و اگر جدپدری هم استطاعت پرداخت نفقه را نداشته باشد مادر پرداخت نفقه را می‌تواند بر عهده بگیرد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نحوه دریافت نفقه از پدرشوهر می‌پردازیم.

نحوه دریافت نفقه از پدرشوهر

درصورتی‌که دادگاه تشخیص دهد که شرایط گرفتن نفقه از پدرشوهر امکان‌پذیر است و مانعی برای این کار وجود ندارد، این حق به جدپدری داده می‌شود.

منظور از پدرشوهر در قانون همان پدربزرگ یا جدپدری یا پدر پدر است. در این مورد از سلب پرداخت نفقه از طرف پدر کودک تنها به واسطه مرگ نیست. در اغلب موارد پدر کودک به دلیل شرایط خاصی نظیر بیماری‌های صعب‌العلاج، معلولیت، نداشتن توانایی و غیره قادر به پرداخت نفقه نیست. دراین‌صورت اولین گزینه برای پرداخت نفقه جدپدری است.

در مواردی هم ممکن است که پدر از پرداخت نفقه امتناع کند. دراین‌صورت ممکن است زن دعوای مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ یا گرفتن نفقه از پدرشوهر را در دادگاه خانواده مطرح کند. دادگاه در صورت احراز شرایط قانونی حکم به پرداخت نفقه توسط پدرشوهر را صادر کند.

تمام این دعاوی در دادگاه خانواده انجام می‌شود. شخص ذین‌نفع که مادر کودک است به دادگاه مراجعه می‌کند. مادر با تقدیم دادخواست مطالبه نفقه فرزند از جد پدری، تقاضای مطالبه نفقه از پدر بزرگ پدری را مطرح می‌کند.

نحوه دریافت نفقه

مهم‌ترین شرایط گرفتن نفقه از پدرشوهر

  • یکی از شرایطی که دادگاه نفقه را بر عهده پدرشوهر قرار می‌دهد تمکن مالی پدربزرگ است. اگر پدربزرگ شرایط مالی مساعدی جهت پرداخت نفقه نداشته باشد پرداخت مهریه بر عهده مادر قرار می‌گیرد.
  • اگر فرزند از لحاظ مالی توانایی تأمین مخارج خود را داشته باشد دیگر مستحق نفقه نیست و اشتغال به کار او باعث می‌شود که نتوان از جدپدری درخواست نفقه داشت.
  • اگر دادگاه حکم به پرداخت نفقه توسط جدپدری را داد، نمی‌توان نفقه گذشته فرزند را از او مطالبه نمود و فقط نفقه ایام آینده بر عهده پدربزرگ است.

دریافت نفقه از پدرشوهر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا نداشتن رابطه زناشویی علتی برای طلاق است؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۱:۳۲ ق٫ظ

    قانون من درآوردیم است که تا بحال هیچ فکر آدمیزادی به گوشش نرسیده بود حالا شده قانون تحمیلی برای طلاق زود هنگام فقط برای فروپاشی خانواده ها است

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۱۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۴ ب٫ظ

    این به گوشی زنان برسه دادگاه آمار طلاق اش از این که هست بالا میرود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …