اگر این نشانه‌ها را دارید، شکاک هستید!

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
می‌‌خواهیم از اختلالی سخن بگوییم که متاسفانه در کشور ما شایع است و در بسیاری موارد برای فرد مبتلا آشکار و شناخته شده نیست.
ویژگی های افراد شکاک

این اختلال، همان اختلال شخصیت بدگمان است که البته در اشکال حادتر و بیمارگونه‌تری هم ظاهر می‌‌شود. نوع حاد و بیمارگونه‌تر آن، به دلیل شدید و مخرب بودن نشانه‌‌ها زودتر شناسایی می‌‌شود و اغلب، کار بیمار به بستری شدن در بیمارستان می‌‌انجامد تا روال درمان انجام شود. در این مطلب از مجله دلتا به بیان ویژگی های افراد شکاک می‌پردازیم.

ویژگی های افراد شکاک

به دلیل فرهنگ جامعه ما بسیاری از اطرافیان، ویژگی‌‌های افراد شکاک را با غیرت مردانه، تعصب، حسادت زنانه و گاه با حمایت و مراقبت و دلسوزی یا حتی دینداری اشتباه می‌‌گیرند و در نتیجه نسبت بدان سکوت می‌کنند.

ویژگی های افراد شکاک

اعتماد نداشتن به افراد

معمولا افراد بدگمان، نسبت به همه افراد، بی‌‌اعتماد و شکاک هستند و مسوولیت احساس بی‌‌اعتمادی خود را به عهده نمی‌گیرند و آن را به دیگران نسبت می‌‌دهند.

پرخاشگر بودن از ویژگی های افراد شکاک

این‌‌ افراد اغلب تحریک پذیر، پرخاشگر و خشمگین‌‌ هستند و حالت متخاصم دارند. افراد متعصب و جزم اندیش، افرادی که مدارکی دال بر تخلف دیگران از قانون گردآوری می‌‌کنند. کسانی که به همسر خود بدون وجود دلایل و مدارک کافی سوء ظن مرضی دارند و اشخاصی هستند که اهل دعوا و مرافعه‌‌ بوده، اغلب دچار اختلال شخصیت پارانوئید یا همان اختلال شخصیت بدگمان هستند. برای اینکه زندگی بهتری داشته باشید به مطلب این افراد هرگز موفق نمی‌شوند سر بزنید.

ویژگی های افراد شکاک

ذهنی مشغول

این افراد مشغولیت دائم ذهنی و شکی اثبات نشده در مورد وفاداری یا قابل اعتماد بودن دوستان و اطرافیان دارند. از اعتماد کردن به دیگران اکراه داشته و حتی اگر کسی یک بار به آن‌ها توهین کرده، آسیبی رسانده یا بی‌‌احترامی کرده باشد، هرگز او را نمی‌بخشند.

همچنین افراد با اختلال بدگمان، چنانچه با کوچک‌ترین نکته‌ای احساس کند به شخصیت یا اعتبارش لطمه وارد شده است، شتابان واکنشی خشمگینانه نشان می‌‌دهد یا به ستیز می‌‌پردازد. معمولا تنش عضلانی، ناتوانی از آسوده بودن، نیاز به کاوش محیط برای یافتن سرنخ‌‌ها و غیره از ویژگی‌‌های این بیماران است.

تمایلات عاطفی متفاوتی دارند

حالت عاطفی آنان اغلب جدی است. برخی از پیش فرض‌‌های آن‌ها در بحث و جدل‌هایشان ممکن است نادرست باشد اما در بسیاری موارد گفتاری منطقی و حتی گاهی بسیار شیوا دارند. همچنین ویژگی بنیادین شخصیت پارانوئید یا بدگمان، میل نافذ و فراگیری برای تفسیر کردارهای دیگران به رفتاری است که گویا به قصد تحقیر یا تهدید بیمار انجام شده است.

تمایلات عاطفی متفاوتی دارند

انتظار زیان دیدن از دیگران را دارند

یک بار جرقه زدن بدبینی در ذهن این‌گونه افراد به آتش شعله‌وری می‌‌انجامد که بسیار بعید است تا پایان عمر آن‌ها خاموشی گزیند. افراد دچار این اختلال، تقریبا همیشه منتظر آن هستند که دیگران به شیوه‌ای آن‌ها را استثمار کرده یا به آن‌ها زیان برسانند. آن‌ها در بسیاری از اوقات بدون هیچ توجیهی، در وفاداری یا راستی (صداقت) و امانتداری دوستان و همکاران خود تردید می‌‌کنند.

حسادت در زندگی زناشویی از ویژگی های افراد شکاک

این افراد در زندگی زناشویی و جنسی خود نیز اغلب به نوعی حسادت بیمارگونه و مرضی دچار می‌‌شوند. بالاخره روزی این شک و بدگمانی بدون دلیل و مدرک خود را نسبت به وفاداری همسر یا شریک جنسی‌شان بیان می‌‌کنند. از آن به بعد زندگی را برای همسر و خانواده خود تلخ و زهرآگین می‌‌کنند. بنابراین توصیه می‌‌شود چنانچه طی دوران آشنایی و نامزدی و حتی عقد همسر متوجه نوعی غیرت یا حسادت شدید یا بیمارگونه شدید. حتما برای ارزیابی به متخصص مراجعه کنید.

حسادت در زندگی زناشویی

پیشنهاد مطالعه: مطلب این افراد هرگز موفق نمی‌شوند را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ در ۱:۰۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ در ۷:۵۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…