هزینه عقد محضری بر عهده عروس است یا داماد؟

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هنگامی که طرفین عقد ازدواج، اعم از ازدواج دائم یا ازدواج موقت، قصد ثبت آن را داشته باشند، باید با داشتن مدارک مورد نظر قانون‌گذار، به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق یا همان محضر، مراجعه نموده و با پرداخت هزینه عقد محضری، اقدام به ثبت آن نمایند.
مسئول پرداخت هزینه عقد محضری

بدون پرداخت هزینه عقد محضری توسط مسئول پرداخت آن ثبت عقد دائم و موقت ممکن نخواهد بود. از این رو در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم بگوییم که مسئول پرداخت هزینه عقد محضری در سال ۱۴۰۱، چه کسی است؟

هزینه عقد محضری با کیست؟

عقد دائم و عقد موقت ازدواج از جمله عقود پیش‌بینی شده در قانون مدنی هستند که به آن‌ها، عقود تشریفاتی نیز می‌گویند و سبب ایجاد رابطه زوجیت، میان طرفین عقد می‌گردند. در واقع این امر از جمله آثار حقوقی این عقود است. همچنین، این عقود به قدری اهمیت داشته که در شرع مقدس بسیار بر آن توصیه شده و زنان و مردان را به آن تشویق می‌کند.

پس از عقد نکاح دائم طرفین حقوق و تکالیفی در قبال یکدیگر پیدا کرده و مرد موظف است برخی از هزینه‌ها نظیر هزینه نفقه زن را بپردازد. در واقع این امر تکلیف قانونی وی است. در مقابل زن نیز باید از او تمکین عام و خاص نماید. پرداخت این هزینه، در ازدواج موقت، درصورتی‌که شرط شود نیز وجود خواهد داشت.

اما هزینه صیغه موقت یا عقد دائم صرفا مربوط به بعد ازدواج نبوده و پیش از عقد ازدواج نیز باید هزینه‌هایی پرداخت گردد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها هزینه عقد محضری و ثبت واقعه ازدواج است. سوالی که در این خصوص، مطرح می‌شود، آن است که پرداخت هزینه عقد محضری با کیست؟ یا به عبارتی، چه کسی باید، قیمت محضر برای ازدواج دائم یا موقت را بپردازد؟

در پاسخ این سوال که مسئول پرداخت قیمت محضر برای ازدواج دائم یا موقت کیست؟ باید گفت، قانون‌گذار در این خصوص شخص خاصی را پیش‌بینی و معین نکرده است. برای این موضوع باید به عرف رجوع کرد که عرف، پرداخت این هزینه را بر عهده مرد می‌داند اما طرفین، می‌توانند بر مسئول پرداخت آن توافق کرده یا آن را بالمناصفه یعنی به‌صورت نصف نصف، بپردازند.

پرداخت هزینه عقد محضری

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، پس گرفتن جهیزیه پس از طلاق چه مراحلی دارد؟ مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ مهر ۱۴۰۱ در ۷:۰۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ مهر ۱۴۰۱ در ۶:۵۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۱ ب٫ظ

  4. بازنشسته

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۴:۴۴ ب٫ظ

    خواسته بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی :

    افزایش ۳۸%به اضافه ۵۱۵۱۶۶ تومان

    و افزایش مزایای جانبی ۶۵۰ هزارتومان

    🛑متناسب سازی سال ۱۴۰۰ و سال جاری ۱۴۰۱ باید انجام شود🛑

    🌺مطابق تصویب شورای عالی کار می باشد .🌺

    پاسخ

  5. یه مجرد

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۱ ب٫ظ

    همین چیز های دست و پاگیر که هیچ پسری راضی به ازدواج نمیشه چون با اینهمه هزینه و چشم و هم چشمی های جامعه تنها کسیکه ضربه میخوره پسر. مهریه های انچنانی و خونه و طلا و ماشین و جهیزیه و… انگار پسر مردم برای بردگی افریده شده…. ترجیه میدم مجرد باشم و از زندگی لذت ببرم تا اینکه تن به این بردگی بدم همه چیزو که از خارج کپی میکنیم کاش رسم ازدواج هم از خارجیا کپی برداری میکردیم که قانون مساوات و برابری بین زوجین نصف به نصف

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۵:۲۰ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۵:۲۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …