یک دنیا خاطره در پارک آزادی شیراز

۹
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پارک آزادی بوستان نوستالژیک شیرازی‌هاست؛ جایی که از قدیم‌الایام، آن را به نام بوستان شهر می‌شناسند. طبیعت پارک، دریاچه مصنوعی آن و شهربازی روبازی که حالا به خاطره‌ها پیوسته، جزء جدایی‌ناپذیری از خاطره جمعی شیرازی‌هاست.
پارک آزادی شیراز

پارک آزادی شیراز که بین مردم با نام بوستان شهر شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین پارک‌ های شیراز است که تاریخ افتتاح آن به دهه پنجاه برمی‌گردد. این بوستان بزرگ با وسعت زیادی که دارد امکانات متنوعی را در خود جای داده است. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره این پارک قدیمی در شیراز بیشتر بدانید.

امکانات و تفریحات پارک آزادی شیراز

شاید برای کسی که تابه‌حال پا به پارک آزادی نگذاشته است، امکانات و تفریحات این پارک، پیش‌پاافتاده به نظر برسد. اما برای شیرازی‌ها، یادگار خوب کودکی‌های‌شان محسوب می‌شود.

پارک آزادی

لانه پرندگان

لانه پرندگان پارک آزادی شیراز برخلاف آنچه تصور می‌کنید جایی برای نگهداری و به نمایش‌ گذاشتن پرندگان زینتی یا کمیاب نیست! بلکه آخرین پناهگاه برای پرندگان بیمار و آسیب‌‌دیده است. مسئولین لانه پرندگان، دلسو‌زانه به درمان و مراقبت از این پرندگان مشغول هستند و پارک آزادی هیچ‌گونه درآمدی از این لانه کسب نمی‌کند.

دریاچه مصنوعی

این دریاچه مصنوعی با ۹۰۰۰ مترمربع وسعت، در مرکز پارک قرار گرفته است. از همه هیجان‌انگیزتر اینکه تماشای چشم‌انداز دل‌فریب دریاچه، تنها تفریح آن نیست و امکان قایق‌سواری در آن با قایق‌های پدالی کوچک وجود دارد. جالب است بدانید که این دریاچه، زیستگاه چند گونه پرنده نیز به شمار می‌رود.

دوچرخه سواری

پارک آزادی شیراز مجهز به غرفه‌های کرایه دوچرخه‌ است که با دریافت مبلغی در نوبت‌های نیم‌ساعته و یک‌ساعته یا بیشتر، دوچرخه کرایه می‌دهند. همچنین فضای پارک دارای مسیرهای مناسب تعبیه‌شده، برای دوچرخه‌سواری است.

بوستان شیراز

تماشاخانه استاد رحیم هودی

استاد رحیم هودی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، دارای نشان هنری درجه یک در حوزه تئاتر، چهره شناخته‌شده و ماندگار استان فارس است. هر سال نمایش‌ها و تئاترهای مختلفی مهمان صحنه این تماشاخانه هستند.

کتابخانه آیت‌الله ربانی

کتابخانه شهید آیت‌الله ربانی شیراز با بیش از ۱۶ هزار جلد کتاب، با موضوعات مختلف ازجمله علمی، روانشناسی، کودک و نوجوان، تاریخی، رمان و کتاب‌های مذهبی است. این کتابخانه علاوه‌بر گنجینه‌ ارزشمندش، یک سالن مطالعه ۴۰۰ متری هم دارد.

سینما هفت‌بعدی

اگر تجربه تماشای فیلم در سینما‌های چندبعدی را دارید، سینما هفت‌بعدی پارک آزادی شیراز را از دست ندهید. در این سینما امکان انتخاب بین سینما هفت‌بعدی و سینما هفت‌بعدی سیمیلاتور (شبیه‌‌‌‌‌‌ساز) برای شما مهیاست.

سینما هفت بعدی

اتاق فرار (Scape Room)

یکی از پرهیجان‌ترین تفریحات شیراز برای نوجوانان و جوانان، پنیک‌روم‌ها و اسکیپ‌روم‌ها هستند. اتاق فرار پارک آزادی شیراز، دارای بخش‌های جداگانه برای سرگرمی بزرگسالان و نوجوانان است. اگر به دیدنی‌های ایران علاقه دارید، چهارباغ عباسی، خیابانی که حتما باید در آن قدم بزنید را بخوانید.

زمین بازی کودکان

این قسمت منحصرا برای کودکان طراحی شده و امکاناتی از جمله تاب و سرسره، قلعه بادی، استخر توپ و سایر وسایل بازی و سرگرمی کودکان را دارد. یک دریاچه کوچک هم برای قایق‌سواری و بازی کودکان وجود دارد تا بچه‌ها به دور از خطر، ساعت‌ها مشغول بازی باشند.

شهربازی

کافه پارک آزادی شیراز

کافه خاطره، کافه‌ کوچک و دنجی در قسمت جنوبی پارک آزادی است. این کافه به صورت شبانه‌روزی پذیرای گردشگران است و چند مدل بستنی، کیک خانگی و انواع تنقلات را می‌توانید از آن تهیه کنید. همچنین کافه‌های دیگری هم در نزدیکی غرفه دوچرخه فعال هستند که البته برخلاف کافه خاطره، شبانه‌روزی نیستند.

پارک آزادی شیراز برای غیرشیرازی‌ها بوستانی بزرگ نزدیک به جاهای دیدنی شهر است که می‌توان خستگی چند ساعت گردش در شهر را در طبیعت آن به‌در کرد. اما این بوستان برای شیرازی‌ها، پارک شهر است؛ یعنی یک شیراز است و یک پارک آزادی. امیدواریم از گردش در آن لذت ببرید.

پارک آزادی شیراز

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری یک روز بدون مردان برای زنان پایتخت را بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۲:۱۹ ق٫ظ

    دیگه پارک شهر،اون پارک شهر خاطرات بچگی ما شیرازیا نیس،هیچکدوم از ای چیاش نیس،نه دریاچش آب داره،نه وسایل بازی،،😔😔

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۲۶ ق٫ظ

      چقدر ناراحت کننده😔

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۸:۵۳ ق٫ظ

    پارک شهر یا پارک افغانها

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۷:۳۲ ق٫ظ

    پارک شهر که نیست پارک افغانی‌ها شده یه سری به اونجا بزنین میفهمین

    پاسخ

  5. فرهاد

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۷:۱۹ ق٫ظ

    سلام کاکو
    یادش بخیر
    قدیما این چیزا رو همش داشت. اما به لطف مدیریت عالیشون دیگه خبری نیست.
    از پارک شهر فقط مونده چندتا درخت و چمن.

    پاسخ

  6. ب ت چ

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۳:۲۰ ب٫ظ

    ن دیگ الان خیلی وقته اینجوری نی من خودم شیرازی اصیلم پارک آزادی هم همین دیروز بودم اصن هیچی ندره ن وسایل بازی ن سینما ن کتابخونه ن اتاق فرار ن تماشا خانه ن دوچرخه سواری ن دریاچه مصنوعی اینا رو نداره

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۴:۵۱ ب٫ظ

      حیف 😔

      پاسخ

  7. حسین

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۷:۵۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…