اگر این نشانه‌ها را دارید حتما به روانشناس مراجعه کنید

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اکثر افراد در مقاطعی از زندگی استرس، اضطراب، تغییرات خلقی و سایر مشکلات عاطفی را تجربه می‌کنیم.
بهترین زمان مراجعه به روانشناس

ممکن است این احساسات ناخوشایند به‌خاطر مشکلات شغلی، مشکلات اقتصادی، جدایی یا ازدست‌دادن عزیزی به‌وجود بیاید. در بیشتر موارد، ما خود در نهایت قادر به حل مشکل و برگشتن به حالت طبیعی هستیم. اما گاهی برای بازگشت به حالت طبیعی به کمی کمک نیاز داریم. در این مطلب از مجله دلتا به بررسی بهترین زمان مراجعه به روانشناس می‌پردازیم.

بهترین زمان مراجعه به روانشناس

گاهی متوجه می‌شویم که برای بازگشت به زندگی طبیعی‌مان به کمک نیاز داریم و گاهی هم ممکن است متوجه این امر نشویم. در ادامه با ما همراه باشید.

افت عملکرد شغلی یا تحصیلی

افت عملکرد در محل کار یا افت تحصیلی یکی از نشانه‌های رایج افرادی است که با مشکلات عاطفی و روانی دست‌به‌گریبان‌اند. مشکلات مربوط به سلامت روان ممکن است توجه، تمرکز، حافظه و انرژی را مختل کند و موجب بی‌علاقگی و دلسردی در محل کار یا مدرسه بشود. نتیجه این امر کاهش علاقه به کار یا تحصیل و افت عملکرد و بروز اشتباهات است. در صورتی‌ که شغل فرد با سلامت خود یا دیگران در ارتباط باشد، بروز مشکلات روان ممکن است خطرات جدی برای او و سایرین ایجاد کند.

بهترین زمان مراجعه به روانشناس

دشواری در تنظیم‌ احساسات از نشانه

تقریبا همه ما در مقاطعی از زندگی‌مان احساس ناراحتی، اضطراب و خشم را تجربه کرده‌ایم اما توجه به تعداد دفعات بروز این احساسات و شدت آن‌ها ضروری است. معمولا خشم یکی از نشانه‌های بروز افسردگی است. توجه به این ویژگی در مردان پیچیده‌تر از زنان است. در بسیاری از موارد، مردان افسرده یا اطرافیانشان از بروز این علامت غافل می‌شون زیرا زودرنجی و عصبانیت ناگهانی به‌عنوان یکی از ویژگی‌های معمول مردانه تلقی می‌شود. برای اینکه شناخت بهتری از خود داشته باشید به مطلب این نشانه‌ها می‌گوید عزت نفش شما پایین است سر بزنید.

بروز تغییراتی در خواب و اشتها از نشانه‌های بهترین زمان مراجعه به روانشناس

مشکلات روان ممکن است تاثیر عمیقی بر خواب و اشتهای فرد داشته باشد. فردی که در حالت اضطراب شدید یا شیدایی قرار دارد معمولا دچار بی‌خوابی می‌شود. در حالی‌ که مبتلایان به افسردگی شدید تمایل بالایی به خوابیدن طولانی دارند. به همین شکل، فردی که غرق در استرس است می‌کوشد با پرخوری، با احساسات منفی خود روبه‌رو شود و در سوی مقابل فرد افسرده به‌ندرت غذا می‌خورد.

بروز مشکل در ایجاد روابط جدید و حفظ رابطه‌ها

مشکلات روان ممکن است با روش‌های مختلفی بر روابط ‌ما تاثیر بگذارد. این مشکلات ممکن است موجب دوری از نزدیکان، احساس عدم‌امنیت در رابطه‌‌ ما با دیگران، یا تکیه‌کردن بیش‌ازحد به دیگران برای جلب حمایت عاطفی بشود. ممکن است افرادی که با مشکلات روانی و عاطفی درگیر هستند در تنظیم روابط در محل کار یا مدرسه، انجام فعالیت‌های گروهی، ارتباط با مقام ارشد، همکاران یا زیردستان دچار مشکل بشوند.

بهترین زمان مراجعه به روانشناس

تجربه ضربه روانی (ترومای روانی)

افرادی با سابقه سوءاستفاده جسمی، جنسی یا سایر ضربه‌های روانی (که مشکلات خود را به‌طور کامل حل نکرده‌اند) می‌توانند با صحبت با روانشناس وضعیتشان را بهبود ببخشند. روان‌درمانی به فرد کمک می‌کند در فضایی مطمئن و به‌دور از قضاوت‌ها، تجربه‌های دردناک آن را با روانشناس در میان بگذارد. همچنین، در این حالت، فرد نیاز ندارد احساساتش را از درمانگر پنهان کند.

بی‌اعتنایی به فعالیت‌هایی که در گذشته لذت‌بخش بوده‌اند

اغلب، درگیرشدن با مشکلات روانی و عاطفی باعث می‌شود فرد با زندگی احساس دورافتادگی و غریبگی پیدا بکند. در نتیجه، فرد علاقه‌اش را به فعالیت‌هایی که در گذشته برایش لذت‌بخش بوده (مانند سرگرمی‌ها و فعالیت‌های اجتماعی مختلف) از دست می‌دهد. از جمله علل بروز این بی‌علاقگی درازمدت و تخلیه درونی می‌توان به افسردگی، سوگواری و سوءاستفاده‌ها در دوران کودکی اشاره کرد.

سوگواری بی‌پایان از نشانه‌های بهترین زمان مراجعه به روانشناس

زمانی که از همسرتان جدا می‌شوید یا عزیزی را از دست می‌دهید، خروج از احساس غم و سوگواری‌ ممکن است پروسه‌ای دردناک و زمان‌بر باشد. این وضعیت زمانی تشدید می‌شود که فرد کسی را برای به‌اشتراک‌گذاری احساساتش نداشته باشد. همچنین، بروز دو یا چند اتفاق تلخ در بازه‌های زمانی کوتاه، دشواری خروج از سوگواری و مقابله با غم و اندوه را دوچندان می‌کند.

سوگواری بی‌پایان

پیشنهاد مطالعه: مطلب هرگز این حرف‌ها را به همسر خود نگویید را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۵:۲۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۴ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۷:۰۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…