معامله به قصد فرار از مهریه چه عواقبی دارد؟

۸
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گاهی افراد برای آن که بدهی خود را به دیگری نپردازند، اقدام به انتقال اموال خود به دیگران می‌کنند.
عواقب معامله به قصد فرار از مهریه

گاهی بین دو فرد معامله‌ای واقع می‌شود که در ظاهر تمام شرایط صحت یک معامله را دارد اما انگیزه یکی از طرفین یا هر دو این است که با استناد به وقوع این معامله حقی از طلبکاری ضایع شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع عواقب معامله به قصد فرار از مهریه می‌پردازیم.

انواع معامله به قصد فرار از مهریه 

معامله به قصد فرار از دین ممکن است به‌صورت صوری انجام شود یا واقعی.

  • معامله به قصد فرار از دین صوری:

 یکی از شرایط اساسی صحت معامله وجود قصد معامله در طرفین است. معامله‌ای که در آن طرفین قصد واقعی به انجام معامله نداشته باشند، صوری محسوب می‌شود.

یعنی در ظاهر طرفین با یکدیگر معامله‌ای انجام داده‌اند اما در باطن قصد انجام معامله نداشته‌اند. چون معامله صوری یکی از شرایط اساسی صحت معامله یعنی «قصد» را ندارد، باطل است.

اگر علی بدون آن که قصد واقعی به انجام معامله نداشته باشد و صرفا با مادر خود یک مبایعه‌نامه تنظیم کند تا مهریه همسر خود را نپردازد، این معامله به قصد فرار از دین و به‌صورت صوری انجام شده است. چنین معامله‌ای به دلیل اینکه طرفین قصد به انجام معامله ندارند باطل است.

  • معامله به قصد فرار از دین واقعی:

 گاهی فرد واقعا قصد انجام معامله دارد اما هدف و انگیزه او از انجام معامله این است که بدهی خود را به دیگری نپردازد. یعنی واقعا قصد دارد مالکیت مال را به دیگری انتقال دهد اما هدف او فرار از دین است.

مثلا علی واقعا خانه خود را به مادرش می‌فروشد و هر دو هم قصد انجام معامله دارند اما هدف علی پرداخت نکردن مهریه همسرش است. چنین معامله‌ای شرایط اساسی صحت معامله را دارد بنابراین صحیح است اما چون با انگیزه فرار از دین انجام شده، در برابر اشخاص ثالث یعنی طلبکاران (در اینجا زن) قابل استناد نیست. منظور از قابل استناد نبودن معامله این است که معامله در برابر طلبکاران معتبر نیست.

معامله به قصد فرار از مهریه

عواقب معامله به قصد فرار از مهریه

همان‌طور که گفتیم، معامله به قصد فرار از دین ممکن است صوری یا واقعی باشد. اگر صوری باشد، چون طرفین واقعا قصد انجام معامله نداشته‌اند، آن معامله باطل محسوب می‌شود. کلا معامله صوری چه به قصد فرار از دین باشد و چه نباشد، باطل است.

اما اگر معامله با قصد فرار از دین به‌طور واقعی انجام شد، آن معامله بین طرفین آن صحیح است و تمام آثار خود را ایجاد می‌کند. یعنی فروشنده و خریدار هر دو باید مطابق قرارداد به تعهدات خود عمل کنند. اما این معامله در برابر اشخاص ثالث نظیر طلبکار قابل استناد نیست.

یعنی طلبکار می‌تواند این معامله را نادیده بگیرد. در واقع این معامله فقط بین طرفین معتبر است و در برابر طلبکار معتبر تلقی نمی‌شود. بنابراین امکان توقیف آن مال وجود دارد.

معامله صوری

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب با این توافق، ارث خود را زودتر دریافت کنید را مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۷:۳۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۳ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۳ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۰۳ ق٫ظ

    عین داماد من یک سال مونده بود به طلاق خونه رو به اسم خواهرش کرد برادرش هم با مهر وتسبیح که دستش بود امد دروغی گفت خواهرم مجانی خونه رو داده به اینا در صورتی که خدا رو شاهد میگیرم دروغ بود منم واگذار کردم به خدا که جوابشو بده دیر یا زود

    پاسخ

    • شهره

      ۳۰ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۱۵ ق٫ظ

      سلام…. داماد من همه اموالشو انتقال داد بنام مادرش رفت درخواست طلاق داد تو دادگاه گفت فروختم به مادرم قاضی هم همه چیز رو نادیده گرفت امید وارم خیر نبینن هم قاضی هم خودشو مادرش اگر خدایی باشه جواب دلموازش بگیره

      پاسخ

    • ناشناس

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۳ ق٫ظ

  5. رضامحمدی

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ۳:۵۹ ب٫ظ

    بسیار عالی..ممنونم از دست اندرکاران مجله زیبای دلتا

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۵ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۰۱ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …