رپورتاژ آگهی

تاثیر تحریم بر کسب و کارها چگونه است؟

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تاثیر تحریم بر کسب و کار در بخش‌های مختلف اقتصادی به تدریج حس خواهد شد.
تاثیر تحریم بر کسب و کار

تاثیر تحریم‌ها بر کسب و کار چگونه است و تحریم‌ها چطور بر فضای کسب و کار اثر می‌گذارد؟ تحریم‌های اقتصادی بر تولید و اشتغال چه اثراتی دارد؟ تاثیر تحریم بر کسب و کار را در مجله دلتا بخوانید.

تحریم‌ها خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از تحریم‌های اقتصادی گرفته تا سیاسی، محیط زیست و غیره. سنگین‌ترین نوع تحریم‌ها، انواع تجاری و مالی هستند که زیر مجموعه تحریم‌های اقتصادی به شمار می‌روند با این حال اثر تحریم‌های اقتصادی بر کسب و کارها بیشتر از سایر موارد است. در ادامه به بررسی تاثیر تحریم اقتصادی بر فضای کسب و کار خواهیم پرداخت.

تاثیر تحریم بر کسب و کار چیست؟

مهم‌ترین تاثیر تحریم بر کسب و کار، جلوگیری از رشد و شکوفایی اقتصاد کشورها است. تحریم‌ها، یکی از ابزارهای مهم در دستان قدرت‌های اقتصادی دنیا هستند که از چند دهه گذشته تاکنون به عنوان اهرم‌های فشار استفاده شده‌اند. این ابزار اولین بار در جنگ جهانی اول به طور رسمی به کار رفت که در آن طی ۷۵ سال، ۱۱۵ تحریم اقتصادی علیه کشورهای مختلف عملی شد. از بین این ۱۱۵ تحریم، ۷۷ مورد آن از جانب آمریکا اعمال شده بود. همچنین اولین تحریم‌های وضع شده علیه ایران به دوران حکومت مصدق باز می‌گردد. عموما بهانه ایالات متحده برای تحریم به عنوان اصلی‌ترین کشور تحریم کننده، مواردی همچون جلوگیری از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و موشک‌های بالستیک، تقویت حقوق بشر، پایان دادن به تروریسم، خنثی کردن مواد مخدر، قاچاق، جلوگیری از تهاجم مسلحانه، ارتقای دسترسی به بازار، حفاظت از محیط زیست و جایگزینی دولت‌ها است.

تاثیر تحریم بر کسب و کار، ضمن جلوگیری از رشد این بخش اقتصادی، می‌تواند بر جنبه‌های مختلفی اثر گذار باشد. به عنوان یک نمونه کوچک، می‌توان وضع مالیات بر مازاد واردات کالاها از یک کشور دیگر را یک نوع تحریم دانست که نمونه آن را در طول اختلافات سیاسی چین و آمریکا در دوره ترامپ مشاهده کردیم. این مورد منجر شد تا دامنه تاثیر تحریم بر کسب و کارهای کشور چین بر جهان نیز اثر بگذارد. نرخ برخی از کالاها را به واسطه تحریم آن‌ها در بسیاری از کشورها افزایش یافت. بنابراین کسب و کارهای مختلف مجبور شدند تا هزینه بیشتری برای خرید و نیز فروش آن متحمل شوند.

تاثیر تحریم بر کسب و کار چیست

اثر تحریم‌ها در جنبه‌های مختلف

برای بررسی تاثیر تحریم اقتصادی بر فضای کسب و کار می‌توان به زمینه‌های مختلفی در این حوزه اشاره نمود که در ادامه توضیح داده می‌شود. وضع تحریم‌ها به خصوص در زمینه تحریم‌های تجاری، منجر می‌شود تا کشورها نتوانند برخی محصولات و کالاها از جمله تسلیحات، فناوری نظامی، داروها، غلات و محصولات غذایی، تدارکات و غیره را تهیه کنند. تاثیر تحریم بر کسب و کار در این مورد، به خودی خود باعث می‌شود تا وضعیت مشاغل و اقتصاد شکننده شود. چراکه این محصولات از بسیاری جهات برای حفاظت از قلمرو، تولید ناخالص داخلی، پیشرفت تکنولوژیکی و اقتصادی ضروری هستند.

قبل از بررسی تاثیر تحریم‌ها بر فضای کسب و کار به شما توصیه می‌کنیم که برای رونق و توسعه کسب و کار خود از سایت کاوش بازدید نمایید. این وب سایت به شما در زمینه اعتبار سنجی و ارزیابی شرکت‌ها بسیار کمک می‌کند.

تاثیر تحریم اقتصادی بر فضای کسب و کار

ابتدا در رابطه با تاثیر تحریم اقتصادی بر فضای کسب و کار می‌توان گفت وضع این شرایط می‌تواند در دو جنبه کلی مورد بررسی قرار گیرد:

  • بخش روانی: اولین بخش از تاثیر تحریم بر کسب و کار، جنبه روانی آن است. تحریم‌ها علاوه بر آنکه محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کنند، می‌توانند جنبه‌های روانی نیز داشته باشند که قادر است بر کل جامعه از جمله روابط کسب و کارهای داخلی و خارجی تاثیر گذار باشد. جنبه‌های روانی گاها باعث می‌شود تا افراد با وجود عدم منع قانونی، از همکاری و تلاش برای انجام کارها خودداری نموده و از آینده نیز واهمه داشته باشند.
  • بخش واقعی: واضح است که تاثیر تحریم اقتصادی بر فضای کسب و کار موجب محدود‌تر شدن فعالیت‌های این دسته از مشاغل می‌شود. یک نمونه بارز این جنبه‌ تحریم‌ها در فضای کسب و کار را می‌توان محدودیت در انتقال سرمایه و پول دانست. ممنوع شدن مراودات مالی یا محدود کردن امکانات بانک‌ها و سازمان‌ها، چه برای مهاجرین، کسب و کارها و یا کشورهای تحریم شونده، موضوع ناخوشایندی خواهد بود.

اثر تحریم‌ها بر تولید

بخش مهم دیگری که باید به آن بپردازیم، اثر تحریم های اقتصادی بر تولید است. دکتر شکری ساز که در زمینه کارآفرینی و اشتغال زایی سابقه بسیار خوبی دارد، معتقد است که تحریم‌ها می‌توانند جلوی رشد صنایع را بگیرند. چراکه جلوگیری از سرمایه گذاری و چالش‌هایی که ایجاد می‌شود، می‌تواند به راحتی از پیشرفت کسب و کارهای تولیدی جلوگیری کند. در این حالت اولین اتفاقی که رخ می‌دهد، عدم جذب نیروی بیشتر، ساخت کارخانه‌ها و در نهایت کاهش تولید است. با افزایش تحریم‌ها، کسب و کارها نمی‌توانند همانند گذشته اقدام به تامین اجناس (یا با همان قیمت قبلی) نموده، مراودات مالی آن‌ها دچار اختلال شده و بسیاری از شرکت‌های طرف قرارداد همکاری نمی‌کنند.

اثر تحریم‌ها بر تولید

تحریم‌های تجاری و مالی دو مورد مهم از تحریم‌های اقتصادی هستند که می‌توانند بر تولید و عملکرد کسب و کارها به شدت اثر گذار باشند. از سوی دیگر، تاثیر تحریم بر کسب و کار می تواند به جلوگیری از تبادلات فناوری منجر شود.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۲۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ تیر ۱۴۰۱ در ۶:۴۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…