زنان از سوسک می‌ترسند، مردها بیشتر!

۸
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در نشیمن خانه نشسته‌اید به ناگاه صدای جیغ همسرتان را می‌شنوید. سریع خود را به او می‌رسانید. چه اتفاقی افتاده است؟ آری او سوسک دیده است.
چرا از سوسک می‌ ترسیم

سوسک یکی از ترسناک‌ترین حشرات در سراسر جهان است. سوسک‌ها توانایی مقاومت در برابر شرایط نامطلوب را دارند. به ویژه هنگامی که انسان در تعقیب و گریز جدی اوست. در این مطلب از مجله دلتا به این موضوع می‌پردازیم که چرا از سوسک می‌ ترسیم.

چرا از سوسک می‌ ترسیم؟

انواع مختلفی از سوسک وجود دارد و در بیشتر مواقع آن‌ها برای میلیون‌ها سال از نظر ظاهری تغییر چندانی نکرده‌اند. با وجود گونه‌های فراوان، تنها تعداد معدودی از انواع آفات در خانه‌ها محسوب می‌شود.

چرا از سوسک می‌ ترسیم

محققان انگلیسی اعلام کردند مردان بیش از زنان از سوسک‌ها می‌ترسند اما به دلیل بروز ندادن این ترس دچار نوسان شدید ضربان قلب می‌شوند و احتمال سکته‌شان افزایش می‌یابد.

زنان پس از دیدن سوسک‌ بلافاصله با زدن جیغ ترس ناشی از دیدن این حیوان موزی را بروز داده و از شدت استرس درونی‌شان می‌کاهند اما مردان نمی‌توانند احساساتشان را بروز دهند و دچار نوسان ضربان قلب می‌شوند.

آیا ترس از سوسک یک نوع بیماری است؟

ترس از سوسک یک نوع فوبیا محسوب می‌شود که باید آن را درمان کرد. بعضی از افراد ترس از سوسک را بیماری نمی‌دانند و یک امر طبیعی در خود می‌بینند. در این حالت درمان این افراد سخت‌تر می‌شود.

ممکن است از مادرتان یاد گرفته باشید از سوسک بترسید

متخصصان می‌گویند این ترس به کودکی شما بستگی دارد. آن‌ها معتقد هستند که کودکان کاملا بدون ترس و نسبت به دنیای اطراف بسیار کنجکاو به دنیا می‌آیند. این ترس یاد گرفتنی است حال چه از تجربه شخصی دردناکی یا قیافه وحشت زده والدین این ترس در فرد نهادینه می‌شود.

به ارث بردن ترس و رشد کردن انواع جدید آن

پرفسور آساک لیم می‌گوید: ظاهر ضخیم لجز و چرب سوسک‌ها به خودی خود احساس انزجار را در ما فراخوان می‌دهد. به‌علاوه بعضی افراد نیز از سوسک‌ها می‌ترسند چون آن‌ها می‌توانند در تاریکی مخفی شوند و ناگهان بیرون بخزند و شما را بترسانند. از سوی دیگر گاهی سوسک‌ها در تمام خانه پخش می‌شوند. باقیمانده غذاها را می‌خورند و بیماری‌ها را منتشر می‌کنند.

چرا از سوسک می‌ ترسیم

به خاطر مشکلات جسمی یا روانی از سوسک می ترسید

ترس از سوسک یا به‌طور کلی ترس از حشرات ممکن است علل جسمی یا روانی نیز داشته باشد. اضطراب، از دست دادن شغل، طلاق، تجربه یک رویداد تروماتیک، شکست عشقی نیز می‌توانند علل به‌وجود آمدن این ترس باشند. افرادی که تنها زندگی می‌کنند نیز بیشتر از بقیه افراد در معرض این نوع از ترس هستند. همچنین افسردگی نیز می‌تواند منجر به ترس از سوسک یا بقیه حشرات شود. افرادی که از افسردگی رنج می‌برند، اعتمادبه‌نفس کمتری دارند و از زندگی کمتر لذت می‌برند و این عوامل می‌تواند منجر به انواع ترس شود.

درمان ترس از سوسک

روش‌های مختلفی برای درمان این فوبیا وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

حساسیت‌زدایی

در این حالت از درمان در مورد آن محرک صحبت می‌کنند و سعی می‌کنند تا فرد بتواند تصوراتی ذهنی داشته باشد. در این مدت باید تعداد ضربان قلب بیمار و تعداد تنفس‌های فرد کنترل گردد. اگر فرد حالت طبیعی داشته باشد عکس موجود را به او نشان می‌دهند. در آخر او را با موجود روبه‌رو می‌کنند. اگر می‌خواهید شناخت بهتری از خود داشته باشید به مطلب این تست، شخصیت واقعی شما را آشکار می‌کند سر بزنید.

غرق‌سازی یا فلودینگ

این درمان به این صورت است که یکدفعه فرد را با محرک روبه‌رو می‌کنند و بعد در آن شرایط نگه می‌دارند تا سیستم بیولوژیک بتواند همه پاسخ‌های خود را بروز دهد و در انتها به آرامش برسد. در این نوع درمان که زیاد شایع نیست و در مواقع خاص استفاده می‌شود و احتمالا بعد از پایان این روش، فرد از محرک دیگر ترسی ندارد. اگر با این راهکارها درمان نشود به درمان دارویی می‌توان روی آورد.

غرق‌سازی یا فلودینگ

پیشنهاد مطالعه: مطلب اکثر خیانت‌ها از اینجا آغاز می‌شود را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۵۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در ۳:۲۹ ب٫ظ

  3. ایمان

    ۹ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۵۵ ب٫ظ

    یه نکته جالب که نمیدونستید! ما مردا بیشتر از اینکه از یه سوسک بترسیم، در مقابل پر روییش شک زده میشیم! دیدین وقتی یدونه از این سوسک قهوه ای بزرگا رو میترسونید که فرار کنه مستقیم میاد تو سینه تون انگار دعوا داره! یا مثلاً آشنا دیده میخواد بغلش کنه و اینا؟! ما مردا از این بخش شخصیتی این مدل از سوسکا بسیار شُکه میشیم و دلیل این شُک نا شناخته بودن افکار سوسک در همون زمان پیشرویش به سمتمون هست. اینو موضوع رو به سایر مردها بگید تایید میکنن! چون فکر میکنیم سوسکه طلبکاره و دعوا داره، هیجان زده میشیم! 🤭

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۹ تیر ۱۴۰۱ در ۳:۳۲ ب٫ظ

      ممنون که نظرتون رو برای ما نوشتید. جالب بود😁

      پاسخ

    • مصطفی رصایی

      ۱۱ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۲۴ ق٫ظ

      حیوان موذی درسته نه موزی

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۹ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۹ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۱۵ ب٫ظ

    منم در حد مرگ میترسم و متاسفانه این ترس رو به پسرم هم انتقال دادم 😔

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۸ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۴۶ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…