در چه شرایطی به همسر موقت ارث می‌رسد؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در ازدواج موقت، زوجین برحسب قاعده از هم ارث نمی‌برند. این موضوع به روشنی از ماده‌ ۹۴۰ قانون مدنی قابل درک است اما این سوال پیش می‌آید که آیا می‌توان در عقد ازدواج موقت، شرط کرد که زن و مرد از هم ارث ببرند.
شرایط ارث بردن همسر موقت

زمانی‌که دو نفر با یکدیگر ازدواج می‌کنند، این ازدواج اثراتی را به ارمغان می­‌آورد. یکی از مهم‌ترین آثار مالی ازدواج، بحث ارث بردن طرفین از یکدیگر است. در ازدواج، پس از فوت یکی از آن‌ها، دیگری از او ارث می‌برد. نحوه و میزان این ارث در قانون مدنی بیان شده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط ارث بردن همسر موقت می‌پردازیم.

شروطی که برای ارث بردن زن لازم است

  • درصورتی‌که زن به عقد دائمی همسر خود درآمده باشد. بنابراین، اگر زن در عقد موقت بوده باشد نمی‌تواند ارث ببرد مگر در شرایطی خاص.
  • زن قبل از مرگ شوهر خود زنده باشد.
  • مرد توسط همسر خود به قتل نرسیده باشد. قتل از موانع ارث محسوب می‌شود و شامل همه وراث می‌شود.

شرایط ارث بردن همسر

در چه شرایطی به همسر موقت ارث می‌رسد؟

همان‌طور که مطرح شد یکی از شروط مهم برای ارث رسیدن به زن و در نظر گرفتن سهم‌الارث زن دوم از شوهر، عقد دائم او با مرد است و درصورتی‌که زن به‌صورت صیغه‌ای با مرد ازدواج کرده باشد به او ارث نمی‌رسد. این قانون به این دلیل وضع شده است که اگر به همسر موقت ارث برسد همسر دائم و فرزندان مرد از ارث کمتری بهره‌مند می‌شوند و این مسئله به ضرر آن‌ها می‌شود.

بااین‌حال، در برخی شرایط، ممکن است مرد تمایل داشته باشد که پس از مرگ، از اموال خود، سهمی را برای همسر موقت خود در نظر بگیرد. او می‌تواند در وصیت‌نامه خود تا یک‌سوم از اموالش را به همسر موقتی وصیت نماید. البته اگر بخواهد بیش از این مقدار را برای همسر موقت خود در نظر بگیرد سایر وراث باید اجازه دادن اموال به زن را بدهند. درصورتی‌که آن‌ها اجازه ندهند زن تا همان یک‌سوم از اموال را ارث می‌برد.

درنهایت، لازم به ذکر است، زن دوم درصورتی‌که به عقد دائمی همسر خود درآمده باشد شرایطی که برای ارث رسیدن به او در نظر گرفته می‌شود تفاوتی با زن اول ندارد. بنابراین، اگر مرد فرزند داشته باشد یک‌هشتم از اموال او میان همسران و اگر مرد بدون فرزند باشد یک‌چهارم از اموال او میان همسرانش تقسیم می‌شود. همسر موقت تنها در صورتی ارث می‌برد که مرد در وصیت‌نامه خود برای او سهمی را در نظر گرفته باشد.

 ارث بردن همسر موقت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا زنان می‌توانند شفاهی مهریه خود را ببخشند؟ را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۵:۴۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۴:۴۲ ب٫ظ

  4. علی

    ۶ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۸ ق٫ظ

    همسر موقت؟؟؟؟

    پاسخ

  5. خدا

    ۵ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۳۷ ب٫ظ

    مردی که دروغگوست حتما دزد وکلاهبردارهم هست وتمام صفات پست انسانی راهم دارد پس ارثش بخورد توی سرش با این مال حرام جمع کردنش وبعد بخشیدنش به وراثش مال انسان باید حلال باشد تا برکت داشته باشد مال حرام جمع کردن را همه بلدند ولذت وبرکتی در آن نیست باد آورده را روزی باد می برد دیر وزودداره سوخت وسوز نداره

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …