تنگ بهرام چوبین، بازدیدی در گذر تاریخ

۹
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تصاویر حکاکی‌های روی دیوار، صدای شرشر آب‌ روی صخره‌ها و سنگ‌های عظیم‌الجثه اسرارآمیز تنگه بهرام چوبین، ذهن هر کسی را جایی بین زمان حال و گذشته سرگردان می‌کند.
تنگ بهرام چوبین

در این مطلب از بخش گردشگری مجله دلتا هیچ‌چیز درباره تنگ بهرام چوبین ناگفته نخواهد ماند. این تنگ یکی از جاهای دیدنی ایلام است که زمانی بهرام چوبین با ارتش خود به آن پناه برد. اگر از تاریخچه این جاذبه طبیعی چیزی نمی‌دانید، بهتر است این مطلب را دنبال کنید؛ اول به معرفی تاریخچه تنگ می‌پردازیم، بعد درباره چگونه سفرکردن به این دژ نفوذناپذیر صحبت خواهیم کرد.

معرفی کلی تنگ بهرام چوبین

دژ بهرام چوبین یکی از جاهای دیدنی ایلام است که در ۱۲ کیلومتری دره‌شهر واقع شده و در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این تنگ که در یک دره و در فضای بین دو صخره نزدیک به هم قرار گرفته، نوعی پایگاه نظامی و محل استقرار بهرام چوبین بوده است.

دژ بهرام چوبین

قلعه معروف بهرام چوبین

در مرتفع‌ترین بخش تنگ، قلعه اصلی معروف یا دژ بهرام چوبین قرار دارد که محل استقرار او بوده است. متاسفانه تنها آثار باقی‌مانده از این قلعه دیواره‌هایی است که به‌مرور زمان نابود شده‌اند. مصالح مورد استفاده در ساخت قلعه و بناهای مربوط به آن، گچ نیم‌کوب و سنگ است که مصالح در دسترس منطقه بودند.

حکاکی‌ها روی سنگ

از نقش‌های حکاکی‌شده در ورودی و بخش‌های داخلی این دژ نمی‌توان سرسری گذشت. در این نقاشی‌ها صورت انسان به‌صورت تمام‌رخ کشیده شده تا برتری و ارزشمندی او نسبت به گیاهان و حیوانات که نیم‌رخ به تصویر کشیده می‌شوند، مشخص شود. حیوانی که در کنده‌کاری‌ها می‌بینید، بز است که نمادی از باروری و ادامه نسل بشر است.

تجهیزات و وسایل مورد نیاز در سفر به تنگ

این تنگ یکی از نفوذناپذیرترین دژهای ایران بوده است، بنابراین بازدید از آن نیازمند تجهیزات خاصی است. اگر دلتان می‌خواهد یک برنامه طبیعت‌گردی تمام‌عیار داشته باشید، بهتر است لوازم مهمی مثل کوله‌پشتی، کفش مناسب پیاده‌روی، کلاه و عینک، لباس مناسب فصل، دوربین عکاسی، خوراکی، آب و لوازم پیک‌نیک همراه داشته باشید. اگر قصد پیش‌روی به سمت دژ دارید، حتما باید لوازم صخره‌نوردی داشته باشید.

دژ بهرام چوبین ایلام

بهترین زمان بازدید از تنگ بهرام چوبین

با در نظر گرفتن آب‌وهوای ایلام، بهترین زمان بازدید از تنگ، فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز است. در این فصل‌ها هم می‌توانید آب‌انبارها را پرآب ببینید و هم طبیعت زیبا و سرسبز ایلام را از دست ندهید.

شرایط و هزینه بازدید

تنگ بهرام چوبین با توجه به اینکه یک جاذبه طبیعی تاریخی در طبیعت است، محدودیت زمانی خاصی برای بازدید ندارد. علاوه‌براین برای بازدید از تنگ نیاز به پرداخت هزینه یا تهیه بلیت نیست. اگر به سفر در ایران علاقه دارید، مطلب تابستان کجا برویم؟ را بخوانید.

تنگ بهرام چوبین

پیشنهاد مطالعه: اگر به جاذبه‌های گردشگری داخلی علاقه دارید، برای شبگردی در مشهد کجا برویم؟ را بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۸ ب٫ظ

  2. امیتیس

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۲۲ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۸ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۶ ق٫ظ

      🌹🌹🌹

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۷:۱۹ ق٫ظ

  5. رضا منصوری

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۷ ق٫ظ

    مطلب خیلی خوب. برای افرادی که قصد بالا بردن آگاهی خود نسبت به منابع و مکانهای تاریخی و گردشگری دارند است.خود من نیز یکی از پرطرفداران مجله دلتا وهمچنین این مطالب بوده و هستم

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۴ ق٫ظ

      ما هم خیلی خوشحالیم که خواننده‌های محترمی مانند شما داریم که مطالب مجله را دنبال می‌کنند.🌹

      پاسخ

    • با درود بیکران به هم میهن عزیزم
      نام بهرام چوبینه ید بهرام ژوبینه است همان آرش کمانگیر که از پهلوانان اسطوره ای تاریخ حماسی ایران است او مردی ایران دوست و مهن دوست بود که برای پابان جنگ ایران و توران تیری را بطرف شرق ایران پرتاب میکند البته نام آرش کمانگیر در شاهنامه بنام بهرام چوبینه امده برخی داستانها حکایت از انداختن تبر ارش از قله دماوند است و برخی میگویند از زاکرس بهرحال دوروز بعد تیری بر تناورساق درخت گردویی فرود آمد و انجا مرز ایران شد درود بر هموطنانی که از میراث طبیعی و فرهنگی تمدن پات یا پارس حفاظت میکنند

      پاسخ

      • مونا اصفهانی

        ۱۴ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۳ ق٫ظ

        درود بر شما دوست عزیز به خاطر نوشتن این مطلب و اطلاع‌رسانی. سلامت باشید. 🌹🌹🌹

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…