هرگز این موارد را به فرد مضطرب نگویید

۴
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کسانی که با دلسوزی به کمک افراد مضطرب می‌آیند ممکن است از جملاتی استفاده ‌کنند که اشتباه است و نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه وضعیت را برای فرد مضطرب، سخت‌تر می‌کنند.
با افراد مضطرب چگونه برخورد کنیم

اگر بخواهیم دوست یا عزیزی را از استرس و نگرانی در بیاوریم، اغلب گفتن جملات مناسب دشوار است. در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا به این موضوع می‌پردازیم که با افراد مضطرب چگونه برخورد کنیم.

با افراد مضطرب چگونه برخورد کنیم

اغلب در برخورد با این افراد برای به حداقل رساندن اضطراب، به آن‌ها اطمینان می‌دهیم همه چیز خوب است اما این روش به درستی نتیجه نمی‌دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا بدانیم چه رفتاری درست است.

نگران نباش

اضطراب حالت‌ها و شدت متفاوتی دارد، از اضطراب خفیف تا شدید و عوامل متعددی ممکن است باعث بروز این اضطراب در فرد شوند. افراد مبتلا به اضطراب این وضعیت را به دلخواه خود انتخاب نمی‌کنند و قدرت کنترل احساسات برای آن‌ها بسیار دشوار است. اگر نتوانید با کلمات مناسب و درست، آرامش را به این افراد بازگردانید، ممکن است گفت‌وگوها به سمت بی‌فایده‌گویی و سردرگمی متمایل شوند. در واقع، شرایط در این حالت برای افراد مبتلا به اضطراب نه تنها بهتر نمی‌شود، بلکه ممکن است بیشتر تشدید شود.

درک و فهم صحیح نیازها و تجربیات افراد مبتلا به اضطراب بسیار مهم است. باید توجه داشت که این افراد در مقابل اضطراب خود که می‌تواند در موقعیت‌های مختلف ظاهر شود، آسیب‌پذیر هستند و نیاز به حمایت و تأمین آرامش دارند. بهتر است در برقراری ارتباط با آن‌ها، از کلمات و رفتارهایی استفاده کنید که احساس احترام و پذیرش را در آن‌ها برانگیزد. به جای تحلیل یا قضاوت، به فرد مبتلا به اضطراب فضایی امن و حمایتی ارائه دهید تا احساس شنیده شدن و درک شدن کند.

با افراد مضطرب چگونه برخورد کنیم

به خودت متکی باش

در برخورد با افراد مبتلا به اضطراب، باید از جملاتی استفاده کنیم که به طرف مقابل احساس امید و حمایت بیشتری بدهد و اقداماتی را انجام دهید که به احساس آرامش و بهبود فرد کمک کند. در این راستا، می‌توانید از جملات زیر استفاده کنید:

۱. “چه احساسی دارید؟” به فرد مبتلا به اضطراب اجازه دهید احساسات خود را به صورت آزاد بیان کند و با صبر و تمرکز به او گوش کنید.

۲. “چه چیزی باعث به‌وجود آمدن این احساس شده است؟” با پرسیدن این سوال، به فرد فرصت می‌دهید تا در مورد عوامل و موانعی که اضطراب را در او ایجاد می‌کنند، صحبت کند. این به شما کمک می‌کند تا بتوانید راه‌حل‌های مناسبی را پیشنهاد دهید.

۳. “برای بازیابی آرامش خود، آیا راهی در نظر دارید؟” به فرد فرصت دهید تا در مورد راه‌های ممکن برای کاهش اضطراب خود صحبت کند. این نشان می‌دهد که شما به او و توانایی‌اش در بهبود احساساتش اعتقاد دارید.

۴. “چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم؟” این سوال نشان می‌دهد که می‌خواهید به فرد در مواجهه با اضطراب کمک کنید. در پاسخ به این سوال، فرد مبتلا به اضطراب ممکن است نیازها و انتظارات خود را بیان کند و شما می‌توانید در مسیری مناسب و موثر به او کمک برسانید.

انقدر فکر نکن

اضطراب، افراد را در بالاترین سطح هشدار قرار می‌دهد و در این شرایط هر موضوع کوچکی می‌تواند نگران‌کننده و خطرناک تلقی شود. جالب است بدانید که ژن‌های ما بر حالات روحی ما نیز اثر دارند. بنابراین فکر کردن یا نکردن به افکاری که ما را مضطرب می‌کنند قابل کنترل نیستند و تکرار جملاتی مانند انقدر بهش فکر نکن طرف مقابل شما را عصبی می‌کند.

از استرسی بودن دست بردار

از استرسی بودن دست بردار

استرس به واکنشی فیزیکی نسبت به موقعیت‌ها و وقایع مختلف اشاره دارد. طبق گزارش انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، علائم استرس شامل تپش قلب، افزایش فشار خون، تغییرات در صورت، نوسانات خلقی و اضطراب هستند. از سوی دیگر، اضطراب تأثیر قابل ملاحظه‌ای روی ذهن دارد. متخصصان معتقدند که استرس و اضطراب اغلب همزمان ظاهر می‌شوند یا می‌توان گفت که اضطراب از استرس آغاز می‌شود.

در مواجهه با استرس، واکنش‌های فیزیولوژیک بدن فعال می‌شود و این وضعیت ممکن است به تشدید اضطراب منجر شود. به عنوان مثال، در شرایط استرس زیاد، سیستم قلبی-عروقی فعال شده و علائمی مانند تپش سریع قلب ، افزایش فشار خون و برافروختگی صورت را مشاهده می‌کنیم. همچنین، این وضعیت می‌تواند بر روی روان تأثیر بگذارد و احساسات منفی، نگرانی و اضطراب را ایجاد کند.

مرد شو

با  زدن این حرف به پسرها اضطراب آن‌ها را محصول نابالغی‌شان می‌دانیم که نوعی عیب‌جویی به‌شمار می‌رود. در آن شرایط و موقعیت حساس، افراد به دنبال حمایت روانی از سوی شما هستند نه عیب‌جویی.

من هم استرس دارم

با گفتن جمله‌ من هم استرس دارم به فردی که استرس دارد، باعث تشدید نگرانی و اضطراب در او می‌شوید. بهتر است با گوش دادن بدون قضاوت از فرد مضطرب حمایت کنید. در مورد اضطراب خود صحبت نکنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چرا بعضی مردان همسرشان را کتک می‌زنند را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. عاطفه

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ در ۹:۵۰ ق٫ظ

    بنظرم کسی که استرس داردهمینکه کنارش باشیم وتنها نباش کافیه احتیاج به حرف زدن وخرابترکردن اوضاع نیست

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۴۸ ق٫ظ

      موافقم

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۲۶ ب٫ظ

    مطالب خوبی هست چونکه ممکن بعضی از افراد چنین موضوعاتی را ندانندبااالاخره براشون روشن میشه که چگونه با فرد مضطرب بر خورد کنند که آرامشش حفظ شود نه اینکه بدتر شود

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۵۹ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…