چگونه می‌توان بدون دارو بر افسردگی غلبه کرد؟

۲
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
افسردگی یکی از شایع‌ترین مشکلات روانی است. میزان شیوع این مساله تا حدی است که از آن با عنوان سرماخوردگی روانی نیز یاد می‌شود.
راهکارهای غلبه بر افسردگی

در صورتی که با افسردگی دست به گریبان هستید، ممکن است احساس کنید زندگی بیش از حد سخت و طاقت فرسا شده است و حتی جذاب‌ترین فعالیت‌ها نیز قادر به خوشحال کردن شما نیستند. در این مطلب از مجله دلتا به بیان راهکارهای غلبه بر افسردگی می‌پردازیم.

راهکارهای غلبه بر افسردگی

تجربه احساساتی از قبیل غم و اندوه، بی‌حوصلگی، خستگی مداوم و احساس تنهایی، بغض و شکست می‌تواند تا حد زیادی پیش‌بینی‌کننده افسردگی باشد.

فرد افسرده علی‌رغم میلش نمی‌تواند کاری را پیش ببرد. کلاس‌های مختلف ثبت نام می‌کند اما در هیچکدام شرکت نمی‌کند، کارهای ناتمام زیادی دارد.

او ممکن است حالاتی مانند کاهش یا افزایش میل جنسی، ساعات خواب نامنظم، اشتها و تغییرات خلق و خو را نیز تجربه کند. افسردگی یکی از مقاوم‌ترین انواع اختلالات در برابر درمان است و بهتر است برای رفع آن حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

راهکارهای غلبه بر افسردگی

چگونه با غول افسردگی مقابله کنیم؟

به‌عنوان یک فرد افسرده ممکن است احساس کنید افسردگی همه زندگی شما را فراگرفته و از طریق آن فلج شده‌اید. بسیاری از افراد افسرده ممکن است در مقابل افسردگی احساس ناتوانی و یاس کنند و آن را بسیار قدرتمندتر از خودشان ادراک کنند. اگر قصد دارید تا بتوانید به یک زندگی شاد، پر نشاط و فعال برگردید و از افسردگی رها شوید، لازم است چند نکته طلایی را بدانید. در ادامه به این موارد می‌پردازیم.

راهکارهای غلبه بر افسردگی

با احساس افسردگی‌تان کاری نداشته باشید

واقعیت آن است که تمرکز کردن بر احساس افسردگی، یاس، ناامیدی و سعی در رها شدن از آن کاری بیهوده است. این احساسات همواره به قوت خود باقی خواهند بود مگر آنکه تصمیم بگیرید تا برای تغییرشان دست به رفتار تازه‌ای بزنید. راه رفتن با ژست آدم‌های افسرده، حالات چهره غم زده، نشستن در کنار اتاق و فکر کردن به گذشته، تنها می‌تواند مشکلات را بدتر کند. برای اینکه حال خوبی را تجربه کنید به مطلب از این افراد سمی دوری کنید سر بزنید.

آنچه لازم دارید آن است که رفتارهای تازه‌ای را تمرین کنید

به‌عنوان مثال ایده‌های زیر می‌تواند برای شما بسیار کارساز باشد:

  • دکور اتاق یا خانه‌تان را به‌طور کلی تغییر دهید.
  • در خانه لباس‌های شاد بپوشید، آرایش کنید و آراسته باشید. حتی در زمان‌هایی که تنها هستید.
  • در آینه به خودتان نگاه کنید و لبخند زدن را تمرین کنید. شاید ساده به‌نظر برسد اما بر اساس تجارب بالینی، حالات غیر کلامی فرد افسرده نقش زیادی در تداوم افسردگی دارند.
  • به مهمانی بروید یا دوستان‌تان را دورتان جمع کنید.
  • در یک کلاس ورزشی شرکت کنید یا برای مدتی در خانه برقصید.
  • یکی از کارهای مورد علاقه خود را شروع کنید.
  • در طی روز ساعتی را در مقابل نور آفتاب قدم بزنید یا بنشینید.

رفتارهای تازه ای را تمرین کنید

چگونه با قدرت فکرتان افسردگی را شکست دهید؟

هنگامی که تصمیم می‌گیرید تا بر اساس رفتارهای تازه عمل کنید، ممکن است احساس کنید در حال بازی کردن نقش هستید. این مساله به این خاطر است که انجام رفتارهای تازه، گام اول و ضروری‌ترین گام برای غلبه بر مساله افسردگی است اما به تنهایی کافی نخواهد بود. بر اساس توضیحات داده شده برای کنترل افسردگی خود باید دو گام اساسی بردارید:

  • لیستی از رفتارهای تازه بنویسید و شروع به اجرای آن‌ها کنید.
  • در شرایطی که خلق‌تان پایین است و افسرده هستید، درباره افکارتان از خود سوال بپرسید. سپس فکرتان را متوقف کرده و با آن به‌صورت منطقی چالش برگزار کنید.

چالش با افکار باعث می‌شود تا احساس‌تان نیز تغییر کند و از حالت یاس و ناامیدی به سمت امیدواری و شادی حرکت کنید.

کنترل افسردگی در دو قدم

پیشنهاد مطالعه: مطلب نشانه‌‌های کسی که با احساسات شما بازی می‌کند را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۰۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…