چرا افراد بی انگیزه می‌شوند؟

۲
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای خیلی از ما پیش آمده که خواستیم کاری را انجام دهیم، اما سرانجام دست از پیگیری آن کشیده‌ایم؛ چون انگیزه‌ کافی نداشته‌ایم.
دلایل بی انگیزگی در افراد

بهتر است بدانید بی انگیزه بودن تنها مشکل شما نیست، افراد بسیاری با این موضوع درگیر هستند. در این مطلب از مجله دلتا به بیان دلایل بی انگیزگی در افراد و راهکارهای مقابله با آن می‌پردازیم.

دلایل بی انگیزگی در افراد

منظور از بی انگیزگی یا احساس پوچی، از دست دادن علاقه به جنبه‌های مختلف زندگی مانند انجام فعالیت‌های روزانه یا تعامل با دیگران است که می‌تواند بر میزان توانایی شما در حفظ شغل، حفظ روابط و لذت بردن از زندگی تاثیر بگذارد.

دلایل بی انگیزگی در افراد

فرد تنها جنبه‌ منفی رخدادها را می‌بیند

افراد بی‌‌انگیزه معمولا به‌شدت منفی‌باف هستند و احتمال ناچیزی برای موفقیت در نظر می‌گیرند. به باور روان‌پزشکان، این افراد معتقد هستند اثربخشی کمی دارند و نمی‌توانند اثر چندانی بر خروجی پروژه‌ها یا اقدام‌ها به‌جا بگذارند.

چه باید کرد؟

راز حفظ انگیزه این است که مهارت‌ها و چالش‌های پیش ‌روی خود را صادقانه شناسایی کنید. گاهی هدفی دشوار مایه‌ تحریک فرد برای تلاش بیشتر است. در این شرایط فرد تلاش می‌کند زیرا دست‌وپنجه نرم کردن با چالش پیش‌ رو، برایش حکم پاداش را دارد.

فرد مزیت‌ها و پاداش‌ها را فراموش می‌کند

چالش‌های سخت و دلهره‌آور معمولا افراد بی‌انگیزه را دچار حواس‌پرتی می‌کند. آن‌ها مدام به سختی‌ها و دشواری‌های مسیر دست‌یابی به هدف یا انجام کار فکر می‌کنند. این افراد پاداش و مزیت‌های درازمدت را فراموش می‌کنند، چیزی که از پایه‌های اساسی کسب انگیزه است.

چه باید کرد؟

هروقت احساس بی انگیزه بودن کردید، به پاداشی که انتظارتان را می‌کشد فکر کنید. موفقیت‌های کوچک را ارج بنهید تا یادتان بماند که پاداش چندان دور از دسترس نیست.

تعیین هدف‌های غیرمنطقی از دلایل بی انگیزگی در افراد

در دنیای کسب‌وکار این باور وجود دارد که تعیین اهداف خیلی بزرگ و درازمدت، باعث افزایش انگیزه و درنتیجه احتمال موفقیت می‌شود. به‌تازگی پژوهشگران و روان‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که چنین باوری نادرست است. این هدف‌گذاری ممکن است باعث بی‌انگیزگی شود، زیرا چالش‌ها و مشکلات پیش‌ رو بسیار پیچیده و تنش‌زا هستند.

چه باید کرد؟

بهتر است که وظایف و پروژه‌ها را به اهداف و چالش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. اهدافی که بتوان در زمان کوتاه‌تری به آن‌ها دست یافت. جداسازی، انگیزه‌ بیشتری به فرد می‌دهد، زیرا او را تشویق می‌کند تا پیشرفت گام‌‌به‌گام را به‌سوی هدف نهایی درک کند.

دلایل بی انگیزگی در افراد

فرد از فرصت‌ها استفاده نمی‌کند

شاید متوجه شده باشید که افراد بی‌انگیزه اغلب از اینکه شانس به آن‌ها رو نمی‌کند، می‌نالند. اما واقعیت این است که آن‌ها به‌دنبال فرصت‌هایی نیستند که امکان کسب موفقیت، ثروت و خوشبختی را فراهم می‌کند. فرصت‌ها همین دور و بر هستند، فقط باید فرصت‌ها را پیدا‌ کرده و از آن‌ها بهره ببرید.

چه باید کرد؟

خطر کنید و از فرصت‌ها استفاده کنید. یاد بگیرید از ناحیه‌ امن‌تان خارج شوید. این را بدانید که آدم هیچ‌وقت آن‌قدر که دلش می‌خواهد، آماده نخواهد بود، پس نترسید و اقدام کنید. برای اینکه ارتباط بهتری با محیط اطراف خود داشته باشید به مطلب از این افراد سمی دوری کنید سر بزنید.

انداختن تقصیر بر گردن دیگران از دلایل بی انگیزگی در افراد

بهتر است با خودتان رو راست باشید. حقیقت این است که شما نمی‌توانید کارها و افکار دیگران را کنترل کنید اما تشخیص اینکه مقصر خود شما بوده‌اید، کمک می‌کند تا با تحلیل اشتباه‌تان از تکرار آن جلوگیری کنید. پس از انجام این کار، با انگیزه‌ بیشتری به راه‌ خود ادامه می‌دهید.

چه باید کرد؟

مسئولیت آنچه را برایتان رخ داده، به‌عهده بگیرید. وقتی بپذیرید مسئولیت زندگی‌تان به‌تمامی به‌عهده‌ خودتان است، به رهایی می‌رسید. منظور این نیست که می‌توانید همه‌ رخدادهای زندگی را کنترل کنید، بلکه نباید فراموش کنید که همیشه می‌توانید برای بهتر‌کردن شرایط تلاش کنید.

فرد باور ندارد که باهوش و بااستعداد است

وقتی افراد پیوسته به استعدادها و خلاقیت‌هایی که ندارند، فکر کنند، دچار بی‌انگیزگی می‌شوند. درمقابل وقتی بر ویژگی‌‌، مهارت و استعدادی واقعی که در وجودشان است، تمرکز می‌کنند، انگیزه‌شان بیشتر می‌شود. افکار منفی شما را پایین می‌کشد و مثبت‌اندیشی شما را به اوج می‌برد.

چه باید کرد؟

به خودتان و توانایی‌هایتان باور داشته باشید. اگر اعتماد‌ به نفس‌تان پایین است، به‌دنبال روش‌هایی برای مقابله با این مشکل باشید.

فرد باور ندارد که باهوش و بااستعداد است

پیشنهاد مطالعه: مطلب نشانه‌های عشق واقعی چیست؟ را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۵:۴۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۰۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…