این اختلالات شخصیتی را جدی بگیرید!

۱
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از انواع اختلالات روانی که شخصیت در آن دچار مشکل می‌شود، اختلالات شخصیت است. شخصیت به الگوی کلی رفتار، ارتباط، باورها، عملکرد و غیره گفته می‌شود.
انواع اختلالات شخصیتی در افراد

در اختلالات شخصیت الگوی رفتاری و ارتباطی فرد با دیگران دچار مشکل می‌شود. همین امر باعث به‌وجود آمدن مشکلات و محدودیت‌های قابل توجهی در شغل، روابط و فعالیت‌های اجتماعی فرد می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به انواع اختلالات شخصیتی در افراد می‌پردازیم.

انواع اختلالات شخصیتی در افراد

ده نوع اختلال شخصیت وجود دارد و به‌طور کلی به سه دسته A, B, C تقسیم می‌شوند.

اختلالات شخصیتی دسته  A

وجه مشترک تمامی افراد مبتلا به اختلال شخصیت دسته A، این است که رفتار آن‌ها ممکن است برای دیگران عجیب و غریب و غیر عادی به‌نظر برسد. این افراد معمولا دچار مشکلات اساسی در رفتار می‌شوند. اختلالات این دسته عبارتند از: اختلال شخصیت پارانوئید، اسکیزوئید و اسکیزوتایپال.

انواع اختلالات شخصیتی در افراد

اختلال شخصیت پارانوئید

در این اختلال فرد بدون داشتن هیچ دلیل و مدرکی به دیگران مشکوک است و سوء‌ظن دارد. او نسبت به دیگران بی‌اعتماد است و نسبت به آن‌ها رفتار کینه توزانه دارد.

اختلال شخصیت اسکیزوئید

این اختلال همراه با انزوای اجتماعی و بی‌تفاوتی نسبت به افراد دیگر است. این افراد غالبا به عنوان افرادی گوشه‌گیر توصیف می‌شوند. آن‌ها به‌ندرت با افراد دیگر ارتباط نزدیک برقرار می‌کنند و ممکن است افرادی درون‌گرا و خیال‌پرداز باشند.

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

این افراد دارای گفتار، رفتار و شکل ظاهری عجیب و غریب هستند و همچنین دارای باورهای عجیب و متعصبانه در روابط‌ خود هستند. همچنین دارای روابط ناخوشایند، تفکر تحریف شده و رفتار غیر عادی هستند.

اختلالات شخصیت دسته  B

مبتلایان به این دسته از اختلال شخصیت در کنترل احساسات خود مشکل دارند و دارای رفتارهای نمایشی و غیر قابل پیش‌بینی هستند. انواع اختلالات این دسته شامل اختلال شخصیت: ضد اجتماعی، مرزی، نمایشی و خودشیفته هستند. برای اینکه روابط بهتری با افراد داشته باشید به مطلب ۷ راهکار مفید برای افزایش عزت نفس سر بزنید.

انواع اختلالات شخصیتی در افراد

اختلال شخصیت ضداجتماعی

شروع این اختلال از دوره کودکی است و اکثرا تا سن بلوغ و بزرگسالی هم نشانه‌های آن دیده نمی‌شود. از علامت اصلی آن بی‌توجهی به قوانین و هنجارهای اجتماعی و عدم ابراز پشیمانی است.

اختلال شخصیت مرزی

در این اختلال فرد در روابط بین فردی، احساسات و هویت خودش دچار بی‌ثباتی است و همچنین دارای رفتارهای تکانشی است.

اختلال شخصیت نمایشی

این افراد اغلب به دنبال جلب توجه دیگران بوده و عاشق این هستند که همیشه مرکز توجه دیگران قرار بگیرند و از اینکه دیگران آن‌ها را نادیده بگیرند به شدت مضطرب و ناراحت می‌شوند.

اختلال شخصیت خودشیفته

فرد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته دارای حس خود بزرگ‌بینی، حق به جانب بودن، استفاده ابزاری از دیگران یا فقدان همدلی است. این افراد نیازمند دریافت تحسین دیگران هستند ولی با دیگران همدلی نمی‌کنند.

اختلالات شخصیت دسته  C

این دسته اختلالات شخصیت معمولا با اضطراب همراه هستند. افرادی که دارای این اختلال شخصیتی هستند اضطراب فراگیر یا ترس را تجربه می‌کنند.

این دسته، شامل اختلال شخصیت وابسته، اجتنابی و وسواسی-جبری است.

اختلالات شخصیت دسته  C

اختلال شخصیت وابسته

مهم‌ترین ویژگی افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته، ترس از تنها بودن است. اگر به اختلال شخصیت وابسته مبتلا هستید، ممکن است به دیگران اجازه دهید مسئولیت بخشی از زندگی شما را به عهده گیرند.

اختلال شخصیت اجتنابی

کسانی که به اختلال شخصیت اجتنابی دچار هستند، همیشه نگران قضاوت منفی از طرف دیگران هستند. این ترس باعث می‌شود تا فرد در موقعیت‌های اجتماعی، احساس آرامش و راحتی نکند. این افراد از اینکه مورد انتقاد قرار گیرند، بیزارند.

اختلال شخصیت وسواسی-جبری

این افراد دارای اشتغال ذهنی به نظم و ترتیب، کمال‌گرایی و کنترل‌گری هستند. فرد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی ممکن است بیش از حد روی جزئیات یا برنامه‌ها متمرکز شود.

اختلال شخصیت وسواسی-جبری

پیشنهاد مطالعه: مطلب از این افراد سمی دوری کنید را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۳۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…