آیا مستاجر می‌تواند جریمه دیرکرد رهن را دریافت کند؟

۴
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به تعهدات انجام شده در معاملات رهن و اجاره ملک، طرفین قرارداد موظف‌اند اقدامات لازم برای انجام مفاد درج‌شده در قرارداد را انجام داده و نسبت به توافقات انجام‌شده متعهد بمانند.
جریمه دیر پرداخت کردن پول رهن

در قانون مدنی ماده ۴۶۶ بیان کرده است اجاره عقدی معوض است که به واسطه آن شخصی به عنوان مستاجر برای مدت زمانی مشخص، مالک منافع مال می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع جریمه دیر پرداخت کردن پول رهن می‌پردازیم.

آیا مستاجر می‌تواند جریمه دیر پرداخت کردن پول رهن را دریافت کند؟

در پایان قرارداد اجاره، مالک می‌بایست مبلغ رهن را تمام و کمال به مستاجر تحویل دهد. برخی مواقع به سبب بالا بودن مبلغ و مشکلات مالک یا اختلافات موجود، مالک از پرداخت به موقع مبلغ رهن خودداری می‌کند. در این شرایط تکلیف مستاجر چیست؟ آیا خسارت وارد شده به مستاجر به سبب عدم پرداخت به موقع مبلغ ودیعه از سوی مالک، باید جبران شود؟

اگر در پایان قرارداد مستاجر تصمیم به تخلیه داشته و با هماهنگی مالک بخواهد برای تحویل ملک اقدام کند اما از سوی مالک همکاری لازم جهت بازپرداخت رهن انجام نشود، مستاجر می‌بایست بر اساس روال قانونی پیش برود تا بتواند حقوق خود را دریافت کند. چرا که در برخی موارد افراد برای تلافی یا لجبازی اقداماتی را انجام می‌دهند که از نظر قانون ایراد داشته و موجب از بین رفتن حقوق مسلم افراد می‌شود. لذا توصیه می‌شود در صورت بروز اختلاف در روابط مالک و مستاجر خودسرانه عمل نکرده و مراحل قانونی را طی کنید.

پس ندادن رهن به مستاجر

چنانچه به عنوان مستاجر قصد تخلیه ملک را دارید اما مالک از بازپرداخت پول رهن خودداری می‌کند، می‌بایست طبق روال زیر و بر اساس قانون پیش بروید تا بتوانید حقوق خود و جریمه دیرکرد بازپرداخت رهن را دریافت کنید.

  • اطلاع دادن به مالک به منظور تخلیه ملک در موعد مقرر
  • تخلیه به موقع و تحویل کلید به مشاور املاک تنظیم‌کننده قرارداد اجاره
  • دریافت رسید از مشاور املاک جهت تحویل کلید ملک
  • امضا رسید کلید توسط دو نفر شاهد بالغ و مذکر
  • مراجعه به شورای حل اختلاف و ارائه درخواست رسیدگی به مشکل پیش آمده
  • تنظیم اظهارنامه و اطلاع مالک از طرح شکایت توسط مراجع مربوطه

جریمه دیرکرد رهن

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، مجازات نگهداری از سگ در آپارتمان چیست؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۲۷ ب٫ظ

  2. سعید

    ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۰۱ ق٫ظ

    سلام، لطفا بفرمایید قانون درباره مستاجری که پس از پایان قراردادازتخلیه ملک بدون داشتن هرگونه عسر و حرجی امتناع می ورزد چه حکمی می دهد . قابل ذکر است موجر اقدام به ارسال پیام تذکر در این خصوص هم اقدام کرده و از طریق گرفتن وکیل اظهار نامه هم برای مستاجر ارسال شده است .
    ضمنا موجر درخواست تخلیه ملک را برای سکونت خود ، همسر و فرزندش دارد .

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۳ ق٫ظ

      سلام، اجاره ملک مسکونی یا به وسیله سند عادی است که توسط موجر و مستاجر و در بنگاه­های املاک معمولا منعقد می­‌شود و یا این که در دفاتر اسناد رسمی به طور رسمی منعقد می­‌شود.

      مرحله اول: در اجاره نامه رسمی، موجر از طریق دفترخانه تنظیم کننده سند اقدام می­‌کند، یعنی دفترخانه به مستاجر اخطار می­‌کند که ظرف ۱۰ روز قسط یا اقساط عقب افتاده را پرداخت نماید.

      مرحله دوم: موجر با مراجعه به اداره ثبت از طریق اجرای ثبت، صدور اجراییه بر تخلیه و وصول اجاره‌بها را بخواهد.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۴۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …