در این شرایط اموال مرد بعد از طلاق، هرگز نصف نمی‌شود

۳
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چنانچه مردی برخلاف تمایل همسرش او را طلاق دهد، مکلف است نصف دارایی خود را که در ایام زناشویی به دست آورده است، به همسرش منتقل کند اما در شرایطی هرگز اموال مرد تقسیم نشده و به زن نمی‌رسد.
نصف نشدن اموال مرد بعد از طلاق

یکی از موضوعات مهمی که در زمینه طلاق وجود دارد و بسیار پرسیده می‌شود، تعیین تکلیف اموال زوجین بعد از طلاق است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نصف نشدن اموال مرد بعد از طلاق می‌پردازیم.

تقسیم و تصنیف اموال مرد بعد از طلاق

هر شرطی که خلاف ذات عقد ازدواج نباشد را می‌توان در عقدنامه گنجاند. یکی از شروط ضمن عقد که امروزه در سند چاپی ازدواج آورده شده آن است که: “چنانچه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه، تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء‌اخلاق و رفتار وی نباشد، زوج مکلف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با زوجه به دست آورده یا معادل آن را به‌صورت بلاعوض به زوجه منتقل نماید.”

نصف نشدن اموال مرد

شرایط لازم برای تقسیم اموال مرد بعد از طلاق

نکته مهمی که باید ذکر کنیم آن است که برخلاف تصور عموم در صورت حصول شرایط ذیل تا نصف اموال مرد بعد از طلاق به زن منتقل می‌شود. بنابراین لزوما نصف دارایی‌های مرد به زن منتقل نخواهد شد. میزان اموالی که بعد از طلاق، تقسیم می‌شود به نظر قاضی بستگی دارد.

  • اولین شرطی که برای تقسیم اموال مرد بعد از طلاق وجود دارد آن است که شوهر در هنگام عقد ازدواج باید این شرط را امضا کرده باشد. بنابراین اگر مرد این شرط را امضا نکرده باشد، هرگز تا نصف اموال زن منتقل نمی‌شود.
  • طلاق باید به درخواست زوج (شوهر) باشد. بنابراین در مواردی که طلاق به درخواست زن بوده یا طلاق توافقی است این شرط مصداق پیدا نمی‌کند.
  • طلاق نباید به‌خاطر تخلف زن از وظایف زناشویی از جمله عدم تمکین اتفاق افتاده باشد.
  • تنها اموالی تقسیم می‌شوند که اولا بعد از ازدواج به دست آمده باشد و ثانیا ناشی از کار و دست‌رنج باشد نه ارث و مواردی از این دست. بنابراین اگر اموالی به مرد به ارث رسیده باشد هرگز به زن تعلق نخواهد گرفت.

نصف نشدن اموال

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، آیا مرد می‌تواند زن را از منزل بیرون کند؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ مهر ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۱۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …