۷ راهکار مفید برای افزایش عزت نفس

۱۴
15
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عزت نفس است که باعث می‌شود باور کنیم که می‌توانیم، خود را در جایگاه موفقیت ببینیم و از موفق شدن واقعا خوشحال شویم.
چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم

افزایش عزت نفس، پروسه‌ای است که هرکسی باید به تنهایی طی کند. برای اینکه بتوانیم خوشحال باشیم و از خود رضایت داشته باشیم. عزت نفس یکی از اصلی‌ترین چیزهایی است که نیاز داریم. در این مطلب از مجله دلتا به این می‌پردازیم که چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم.

عزت نفس چیست؟

بهترین تعریف عزت نفس را «موریس روزنبرگ» و «ناتانیل براندن» ارائه کرده‌اند. روزنبرگ در کتاب «جامعه و عزت نفس در جوانان» می‌نویسد عزت نفس، ایمان داشتن فرد به ارزش کلی خودش است که در نهایت یک ویژگی خاص آن فرد به‌حساب می‌آید که هرچند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد، تغییر دادن آن بسیار سخت است.

چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم

حالا که معنای عزت نفس برایتان واضح‌تر شده است، خیلی بهتر می‌توانید عزت نفس خودتان را بهبود ببخشید و آن را متعادل و قدرتمند سازید. در ادامه این توصیه‌ها می‌توانند برای شما کارساز باشند.

در مورد خودتان مثبت فکر کنید

تنها کسی که می‌تواند نظر شما را در مورد خودتان تغییر دهد، خودتان هستید. هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند عزت نفس به شما تزریق کند. این شما هستید که باید با فکر کردن در مورد چیزهای خوبی که در زندگی‌تان وجود دارد و به‌کار گرفتن آن‌ها ، قدم به قدم این عزت نفس را بسازید. در خودتان عادت به تفکر مثبت را ایجاد کنید و طریقه‌ شناسایی و شکست دادن الگوهای خودویران‌گری را یاد بگیرید. خودتان مشوق خود باشید و به خود انگیزه بدهید.

چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم

به موفقیت‌هایتان افتخار کنید

وقتی کاری را خوب انجام دادید، برایش شادی کنید. منتظر ننشینید که یک نفر دیگر به شما بگوید چقدر خوب هستید. خودتان به خودتان بگویید. نکات بیشتر در مورد افزایش اعتماد به نفس را در مطلب با این ترفندها اعتماد به نفس خود را بالا ببرید بخوانید.

افزایش عزت نفس با تعیین کردن هدف

هرچقدر به موفقیت‌های بیشتری برسید، همان‌قدر حس بهتری در مورد خودتان خواهید داشت. هدف گذاری برای نشانه‌ گرفتن، ردیابی و شکار کردن موفقیت واقعا کارساز است. داشتن اهداف مشخص کمک می‌کند تا احساس شایستگی را در خود پرورش بدهید و از شایستگی به احساس غرور و سرانجام به احساس ارزشمندی برسید. پس از هر فرصتی برای به‌کار بستن استراتژی‌های هدف‌گذاری استقبال کنید.

به ارزش‌هایتان وفادار بمانید

عزت نفس شما زمانی رشد می‌کند که رفتارها و ارزش‌های شخصی‌تان با هم در یک راستا باشند. در موقعیت‌های سخت و زمان‌هایی که دارید مجبور می‌شوید به شرایط ناخواسته تن بدهید، تا جایی که می‌توانید تلاش‌تان را بکنید که رفتارتان مطابق با ارزش‌هایتان باشد. با صداقت و درستکاری دنبال اهداف خود بروید. عزت نفس‌تان را با تقلب و ریاکاری نابود نکنید.

چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم

فراموش نکنید؛ شما کامل نیستید

زیادی به خودتان سخت نگیرید. همه‌ ما اشتباه می‌کنیم و این چیز بدی نیست. البته تا زمانی که از خطاهایمان درس بگیریم و آن‌ها را همین‌طور رها نکنیم. تنها معیارهایی که باید به آن‌ها وفادار باشید، معیارها و ارزش‌های شخص خودتان هستند. دست از حرص خوردن در مورد آنچه دیگران در موردتان فکر می‌کنند بردارید و به جای آن روی ویژگی‌های خوبی که در خود می‌بینید تمرکز کنید. با این کار اطمینانی که به خود دارید بر عالم و آدم جلوه‌گر می‌شود و کاستی‌هایتان را جبران که هیچ، بر خوبی‌هایتان هم اضافه می‌کند.

افزایش عزت نفس با مراقبت کردن از خود

فعال و پرانرژی که باشید، عزت نفس‌تان هم بیشتر می‌شود. فعالیت‌هایی که سلامت عمومی شما را بالا ببرند، باعث می‌شوند احساس کنید کنترل بیشتری بر زندگی خود دارید. تکاپوی فیزیکی به آدم احساس رضایت می‌دهد و همین حس کم‌کم به دیگر حیطه‌های زندگی هم رسوخ می‌کند.

افزایش عزت نفس با مراقبت کردن از خود

پیشنهاد مطالعه: مطلب با آدم های حسود چگونه رفتار کنیم؟ را بخوانید.

۱۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۲:۲۷ ب٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۶ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۰:۲۴ ق٫ظ

    سپاس احسنت ۵

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۵۷ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

  3. آیناز

    ۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۶ ب٫ظ

    خوب واموزنده بود

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۵۰ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۴۴ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۴۴ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۴۴ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۷:۲۹ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۷:۰۱ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۵۰ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

      • ...

        ۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۵ ق٫ظ

        آقا ما یه بار رفتیم خواستگاری چشمتون روز بد نبینه،باباش مثل یه کرگدن وحشی اومد به ما حمله کنه ،آوخ آوخ آوخ ما همون موقع عزت نفس و اعتماد به نفسمون مثل کش تمبون در رفت.فکر نمیکردم اینقدر هار باشن .

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…