آیا مرد می‌تواند زن را از منزل بیرون کند؟

۲۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زن و شوهر، نه تنها به لحاظ اخلاقی در قبال یکدیگر مسئولیت دارند بلکه در قانون نیز، حقوق و تکالیف آن‌ها، بیان شده است.
مجازات بیرون ‌کردن زن از منزل

مجازات بیرون ‌کردن زن از منزل یکی از مواردی است که زوجین باید از آن اطلاع داشته باشند. بر اساس قانون و شرع، مرد موظف است که به همسر خود نفقه بپردازد. همچنین محل مناسبی برای زندگی با وی، تدارک ببیند تا قادر به ادای وظایف زناشویی خود در قبال همسر باشد. به همین دلیل، زمانی که شوهر، اقدام به بیرون‌کردن زن از خانه نماید، مانند آن است که به تکالیف خود در راستای پرداخت نفقه، تأمین مسکن مناسب در شأن زن و نیز حسن معاشرت با وی، عمل‌نکرده است. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

عواقب حقوقی اخراج زن از خانه توسط مرد

در شرایطی که شوهر اقدام به اخراج زن از منزل و بیرون‌کردن زن از خانه نموده باشد، از آن‌ جهت که زن در سختی غیرمتعارفی قرار گرفته و ممکن است برای سکونت خود دچار مضیقه شده و پول کافی برای تأمین مخارج روزمره خود را نداشته باشد، می‌تواند با استناد به شرایط عسر و حرجی که مرد برای وی ایجاد نموده است، از دادگاه خانواده تقاضای طلاق عسر و حرج نماید. البته باید به یاد داشته باشید که در این شرایط، زن باید اخراج و بیرون‌شدن از منزل توسط زوج را در دادگاه اثبات نماید. اگر به مطالبی پیرامون ارث علاقه دارید به مطلب، در این شرایط فرزند نامشروع ارث می‌برد مراجعه کنید.

عواقب حقوقی اخراج زن از خانه توسط مرد

مجازات بیرون ‌کردن زن از منزل توسط مرد

اخراج زن از خانه توسط مرد، به این صورت است که مرد با تعویض قفل درب منزل، مانع از آن می‌شود که زن به منزل خود بازگردد. البته گاهی هم مرد با کتک‌زدن زن و بیرون انداختن وی از منزل، این اقدام را انجام می‌دهد. در چنین مواردی می‌بایست عواقب کیفری و حکم کیفری اخراج زن، مدنظر قرار گیرد.

یکی از مهم‌ترین عواقب کیفری اخراج زن از خانه توسط مرد، آن است که زن می‌تواند از مرد بابت عدم پرداخت نفقه شکایت کند. در واقع پرداخت نفقه به زن، تکلیف قانونی مهم مرد است. عدم انجام این تکلیف، در قانون حمایت خانواده جرم‌انگاری شده است. به همین دلیل، از آن‌ جهت که اخراج زن از خانه و بیرون‌کردن زن از منزل، حق مسکن زن را به‌عنوان یکی از ملزومات پرداخت نفقه، خدشه‌دار نموده است، زن می‌تواند به استناد آن، از شوهر شکایت ترک انفاق (نپرداختن نفقه) کند.

به این صورت که زن، باید به شیوه کیفری و در دادسرا، از شوهر خود شکایت عدم پرداخت نفقه را مطرح کند. اگر این موضوع اثبات شود، عواقب مهمی همچون حبس یا زندانی‌شدن مرد را به همراه خواهد داشت.

مجازات بیرون ‌کردن زن از منزل توسط مرد

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، مهریه خود را بعد از فوت همسرتان محاسبه کنید را مطالعه کنید.

منبع:  www.heyvalaw.com

۲۱ دیدگاه

  1. امیر

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ در ۱:۰۱ ب٫ظ

    خدا همه جور بنده ای داره. بعضی بنده هاش خیلی نامرد ‘ بی غیرت و پست هستن . دیدم که زنشون کتک می زنند یا از خونه بیرونشون می کنند. اگه ناسازگای باشه بهتره با احترام زن رو طلاق داد.

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ در ۸:۳۲ ق٫ظ

      ممنونیم از نوشتن نظرتون

      پاسخ

    • یاری

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ در ۶:۴۳ ق٫ظ

      زن ومرد مکمل یکدیگرو مایهء شکوفایی و نشاط و پرورش یکدیگرندو هریک بدون دیگری ناقص هستند . ازمحبت و لطف تون یک دنیا سپاسمندم. محسن چاوشی : رفیق من سنگ صبور من باش……….

      پاسخ

    • ناشناس

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۴:۲۹ ق٫ظ

      قانون که بی طرفانه حکم می ده . ۴۰۰ / ۵۰۰ تا سکه مهر زن ، مرد را بخاطر مهریه به زندان و سلابه انداخنن پشت زن نیست ؟

      پاسخ

  2. عاطفه

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ در ۳:۵۲ ب٫ظ

    بله که میتونه بیرون کنه چون قانون بی صاحب ما اینجوریه.

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۴۹ ق٫ظ

      متاسفانه….😔

      پاسخ

    • ناشناس

      ۴ اسفند ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۲ ب٫ظ

      نه نگو … خدا قهرش می گیره

      پاسخ

    • یاری

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ در ۶:۵۹ ق٫ظ

      عرضم خدمت شما‌که: خدا لعنت کنه هرکس به اهل و اعبال خود ظلم کنه زن هم باید احساس مسولیت کنه و فررندان مشترک را امرونهی کنه که سیگاروقلیان نکشند که فردا بدبخت نشن تورا خدا رعایت عهدو پیمان واحترام خویشاوندی را بکنین. واحد اندازه گیری فاصله متر نیست، اشتیاق ،اشتیاق، مشتاق که باشیم یک قدم هم فاصلهء بسیار دوره…….. خدایا به همه درک و فهم و درایت بده.

      پاسخ

  3. مولای

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ در ۱:۴۰ ق٫ظ

    بسیار خوب

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۳۰ ق٫ظ

      ممنون از لطف و همراهی شما 🌹

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۳۹ ق٫ظ

    عالی و مفید

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۵۶ ق٫ظ

      ممنون از نوشتن نظرتون

      پاسخ

  5. وکیل پایه یک دادگستری اصفهان

    ۷ دی ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۳ ق٫ظ

    با سلام و درود به همه دست اندرکاران این سایت خوب، اینجانب علیرضا شیشه‌گر به عنوان وکیل پایه یک دادگستری اصفهان واجب دیدم ۲ نکته را بگم اینکه اولا بایستی ذکر می‌کردید که زن حق شکایت ممانعت از حق را هم دارد اگر منزل بین زوجین مشترک باشد و نکته دیگر اینکه اگرچه که زن بلافاصله حق شکایت ترک نفقه دارد معمولا چون مدتی باید بگذرد حداقل ۱ ماه و در صورت ندادن نفقه زن حق طرح دعوی حقوقی یا شکایت کیفری را دارد در رویه عملی دادسرا در پذیرش آن اگر بلافاصله زن شکایت کند سخت گیری میکند مثلا زن میتونه اظهار نامه بده و بعد شکایت کند.

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۸ دی ۱۴۰۱ در ۹:۱۳ ق٫ظ

      ممنون بابت توضیحتون جناب آقای شیشه‌گر

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۹ تیر ۱۴۰۱ در ۲:۱۳ ق٫ظ

  7. رستگار

    ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۰۲ ق٫ظ

    باسلام اگر مردی که عصبانی شده حالااز هر لحاظ همسر خودشان از خانه بیرون کنه زن بیچاره که فقط با لباس تنش از منزل بیرون شده چگونه برود شکایت بکنه با کدام پول حتی پول تاکسی هم داخل جیبش نیس باید زنگ بزنه پلیس خانواده که اونم همچین چیزی نیس هر جامیری باید اول کارت بکشی یک خانم خانه دار گورش کجابود که کفن داشته باشه

    پاسخ

    • ناشناس

      ۱۰ تیر ۱۴۰۲ در ۲:۳۴ ق٫ظ

      بله درسته این هم حرفی یه

      پاسخ

  8. ناشناس

    ۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۴ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۷:۵۲ ب٫ظ

    البته در ایران مشاهده شده که وکیل زن به دروغ و با استناد به. گواهی شاهدان دروغ به دادگاه اعلام کرده که مرد نفقه زن را نمیدهد و تقاضای طلاق نموده. دادگاه هم تقاضای او را پذیرفته.

    پاسخ

  10. معصومه مری

    ۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۷:۳۳ ب٫ظ

    سلام بیشتر نفقه توضیح دادید نفقه پیش کش اگه قانون قانون باشه باید زن زنگ بزنه ۱۱۰ مرد رو بازداشت کنه تا حالش جا بیاد زن بدبخت کجا بره خدا از دولت مردا نگذره

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۹ ق٫ظ

      سلام تهیه مسکن مناسب و زندگی زن در این منزل جزوی از نفقه زن است به همین جهت از نفقه در این مطلب بیشتر صحبت شده است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …