چشمه کانی گراوان سردشت، طبیعتی بی‌نظیر

۵
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در سفر به استان آذربایجان غربی بازدید از این چشمه را هم در برنامه خود بگنجانید، شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که این چشمه بعد از آبشار شلماش معروف‌ترین جاذبه گردشگری سردشت محسوب می‌شود.
چشمه کانی گراوان

امروز در مجله دلتا به سردشت می‌رویم تا با چشمه کانی گراوان، یکی از جاذبه‌های زیبای آنجا بیشتر آشنا شویم. چشمه گراوان سردشت جاذبه‌ای‌ است که از دل زمین می‌جوشد و در اطراف خود جذابیت‌های منحصر به فردی دارد. برای آنکه بدانید چشمه کانی گراوان کجاست و چطور می‌توانید به آنجا برسید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چشمه گراوان

چشمه کانی گراوان

این چشمه یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان آذربایجان غربی‌ است که در ۱۲ کیلومتری شمال‌شرقی سردشت و در نزدیکی روستایی به‌نام کانی گویز قرار گرفته است. کانی گراوان واژه‌ای کردی ا‌ست که در آن کانی به معنای چشمه و گراوان به معنای سنگین است که اشاره به آب سنگین چشمه به علت وجود املاح معدنی و آهکی در آن دارد. این چشمه جوشان که در زمره غنی‌ترین چشمه‌های معدنی ایران ا‌ست با آنکه قابل شرب نیست اما در امور درمانی کاربرد بسیاری دارد.

چشمه گراوان سردشت

سازه آهکی

و اما پدیده‌ای که سبب شده این چشمه بسیار خاص و منحصربه‌فرد شود سازه آهکی است که در اطراف آن به چشم می‌خورد. رسوبات املاح موجود در چشمه با گذر زمان، سازه آهکی رنگارنگی را در اطراف آن به وجود آورده که بر زیبایی‌های چشمه افزوده است. به‌علاوه فعل‌ و انفعالات شیمیایی آب چشمه موجب شده تا هر ساله ارتفاع این سازه افزایش یابد. در زمستان‌ها سازه آهکی یخ می‌زند در حالی که آب چشمه به دلیل وجود نمک در آن همچنان جاری‌ است.

چشمه کانی گراوان کجاست

دیدنی ‌ها و تفریحات چشمه کانی گراوان

در مسیر رسیدن به این چشمه در جاده مهاباد طبیعتی سرسبز و خوش آب‌وهوا و چشم‌اندازی زیبا انتظار شما را می‌کشد. به‌خصوص در فصل بهار که گندم‌زارها، جنگل‌های بلوط و آبشارهای جاری آن چشم‌اندازی بی‌مانند دارند، جوشش آب درون رودها نیز بر این زیبایی‌ها افزوده است.

اینجا چشم‌ها غرق در تماشای تپه‌ای زیبا و رنگین در بستر طبیعتی سرسبز است. نوای آرامش‌بخش رودهای جاری ملودی زیبای زندگی را زمزمه می‌کنند و رقص‌کنان از پای این شاهکار هستی می‌گذرند. همه این شگفتی‌ها خلق شده تا یک روز خوب را برای ما رقم بزند. می‌توانید برای ساعاتی در دشت‌های اطراف چشمه بساط پیک‌نیک را برپا کنید و لحظاتی بیشتر نظاره‌گر این طبیعت شگرف باشید.

اگر به جاذبه‌های دیدنی ایران علاقه دارید مطلب دیدنی‌ترین راه‌آهن جهان کجاست؟ را بخوانید.

سردشت

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری ۵ مورد از دیدنی‌ترین مکان‌های دنیا را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۲ ب٫ظ

    خیلی عالی

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۸ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

      خوشحالیم که همراه مجله ما هستید.

      پاسخ

  2. حسام

    ۷ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۹ ق٫ظ

    چه زیباست

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۷ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۱۹ ب٫ظ

      خوشحالیم که دوست داشتید.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۴۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…