وسایل منزل بعد از فوت زن به چه کسانی می‌رسد؟

۷
17
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مباحثی که معمولا توسط ورثه شخص فوت شده مطرح می‌شود این است که آیا تقسیم ارث وسایل خانه نیز باید با در نظر گرفتن قانون یا توافق طرفین انجام شود؟
تقسیم وسایل منزل بعد از فوت

برای تقسیم ارث، ورثه شخص فوت شده وظیفه دارند دیونی که برای اموال تعیین شده است را به صاحبان آن‌ها پرداخت کنند. تا زمانی‌که این دیون و بدهی توسط ورثه پرداخت نشود، امکان تقسیم اموال نیز وجود نخواهد داشت. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تقسیم وسایل منزل بعد از فوت می‌پردازیم.

مالکیت وسایل منزل بعد از فوت

یکی از مواردی که بین وراث مطرح می‌گردد این موضوع است که وسایل و اسباب منزل که متعلق به شخص متوفی بوده است بعد از فوت او به چه کسی یا چه کسانی می‌رسد؟ و مالکیت این وسایل به چه کسی منتقل می‌شود؟

پس از بررسی‌ قوانین ایران به این نتیجه می‌رسیم که وسایل منزل که برای فرد فوت شده بوده است، جزو دارایی‌های فرد محسوب می‌شود. بعد از فوت فرد این وسایل به نسبت سهم‌الارث بین وراث تقسیم می‌شود.

همچنین به این نکته باید توجه داشت که وسایل منزل، جدا از منزل و خانه ارزش‌گذاری می‌شود. مصداق آن، زمانی هست که وراث باید در اظهارنامه مالیاتی جداگانه این وسایل را ذکر کنند و به سازمان مالیات اعلام دارند.

تقسیم وسایل منزل

باید به این نکته اشاره نمود که مطابق با ماده ۱۱۱۸ قانون مدنی و بررسی مواد و قوانین دیگر مشخص می‌شود که قانون‌گذار برای زن، استقلال مالی در نظر گرفته است. این صلاحیت و اختیار به زن داده شده است که به‌صورت مستقل در امور مالی خود تصرف نماید.

همچنین مطابق با قانون، جهیزیه یک نوع مال محسوب می‌شود و این مال متعلق به زن است و چون جزو مال و دارایی‌های او است لذا بعد از فوت زن به عنوان ماترک (اموال برجا مانده از متوفی) شناخته می‌شود و به وراث می رسد.
اگر زن در خصوص اموالی که متعلق به اوست از جمله جهیزیه، وصیت کرده باشد، عمل به وصیت توسط وراث الزامی است. چراکه قانون‌گذار چنین حقی را به زن داده است.

میزان و مقدار سهم‌الارث از وسایل منزل

با توجه به قوانین و مقررات درصورتی‌که زن دارای فرزند بوده باشد یک چهارم این وسایل به عنوان ارث به شوهر می‌رسد و اگر دارای فرزند نبوده باشد این سهم برای شوهر به یک دوم افزایش پیدا می‌کند.

تقسیم ارث

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، راه‌های قانونی که زن، می‌تواند یک‌طرفه طلاق بگیرد را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۲۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۱۲ ب٫ظ

    جهیزیه رو خانواده دختر میدن بعد به مرد می رسه عجببببب!!!!!!!!!

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۳:۳۳ ب٫ظ

      وسایل منزل زن بعد از فوت ایشان به ورثا تعلق می‌گیرد و همسر زنی که فوت شده نیز یکی از وراث است.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۳۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۴۸ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۳۴ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۱۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …