سریع اما هوشمندانه تصمیم بگیرید

۴
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
درست است که تصمیم‌ گیری‌ها نقش مهمی در زندگی دارند ما وسواس بیش‌ازحد و تعلل نیز مانع از تصمیم‌ گیری سریع و صحیح می‌شود.
تصمیم گیری سریع اما هوشمندانه و صحیح

شما در تصمیم‌ گیری چطور هستید؟ آیا زمان زیادی صرف می‌کنید تا برای هر تصمیم‌ گیری فکر کنید. چون می‌ترسید تصمیم اشتباهی بگیرید؟ آیا احساس می‌کنید نیاز است پیش از تصمیم‌ گیری، تک‌تک گزینه‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید؟ با این مطلب از مجله دلتا همراه شوید تا شما را با نکات تصمیم گیری سریع اما هوشمندانه و صحیح آشنا کنیم.

میان تصمیم‌های کوچک و بزرگ تفاوت قائل شوید

تصمیم‌های کوچک و بزرگ یکسان نیستند. پس براساس اهمیت هر تصمیم، به‌اندازه‌ای که لازم است، به آن توجه کنید و برایش وقت بگذارید.

وقتی در تصمیم‌گیری دچار مشکل می‌شوید، از خودتان بپرسید:

۱. این تصمیم چقدر مهم است؟

۲. آیا تاثیر این تصمیم روی زندگی من تا یک سال بعد هم ادامه پیدا می‌کند؟

۳. بدترین اتفاقی که ممکن است درنتیجه این تصمیم رخ دهد، چیست؟

برای هر تصمیم فقط به‌اندازه لازم، بسته به میزان اهمیت آن، زمان و انرژی صرف کنید.

تصمیم گیری سریع اما هوشمندانه و صحیح

اهداف اصلی و مهم خود را شناسایی کنید

پیش از ورود به فرایند تصمیم ‌گیری ابتدا اهداف اصلی خود در آن تصمیم‌ گیری را شناسایی کنید. سپس از آن اهداف به‌عنوان راهنمایی در فرایند تصمیم‌ گیری استفاده کنید. این کار موجب می‌شود که سریع‌تر بتوانید به تصمیم درستی برسید.

برای نمونه، وب‌سایتی را در نظر بگیرید که مطالب ارسالی کاربران را منتشر می‌کند. در اینجا معیار صاحب وب‌سایت در تصمیم ‌گیری درباره انتشاردادن یا انتشارندادن این مطالب می‌تواند آمار بازدیدکنندگان و درنتیجه میزان کسب درآمد وب‌سایت باشد. بنابراین وقتی درباره انتشار مطلبی تصمیم‌ گیری می‌کند. از خود می‌پرسد آیا با انتشار این مطلب، بازدیدکنندگان بیشتری به وب‌سایت جلب می‌شوند یا خیر.

دانستن هدف نهایی به ما کمک می‌کند که در تصمیم گیری سریع و قاطع باشیم؛ زیرا به‌سرعت می‌توانیم ارزیابی کنیم که کدام گزینه به ما کمک می‌کند به هدف نهایی خود برسیم.

تصمیم گیری سریع اما هوشمندانه و صحیح

کامل و بی‌عیب‌بودن مهم نیست؛ «نسبتا خوب‌بودن» مهم است

اگر نمی‌خواهید درباره موضوع مهم و تعیین‌کننده‌ای تصمیم‌ گیری کنید، لزومی ندارد کمال‌پرست باشید و بخواهید گزینه‌ای عالی و بی‌عیب‌ونقص را انتخاب کنید. بهترین کار این است که تصمیم نسبتا خوبی در مدتی مناسب بگیرید و سپس براساس آن عمل کنید.

کامل و بی‌عیب‌بودن مهم نیست

برای تصمیم گیری سریع و درست، گزینه‌های بد را حذف کنید

در مرحله بعدی باید گزینه‌های بد را حذف کنید. وجود تعداد زیادی از گزینه‌های مختلف موجب آشفتگی و شلوغی فرایند تصمیم‌ گیری می‌شود. بنابراین فورا گزینه‌های بد را حذف کنید تا ارزیابی گزینه‌ها راحت‌تر شود. برای اینکه تشخیص دهید کدام گزینه‌ها را باید حذف کنید، به اهداف خود برای این تصمیم‌ گیری رجوع کنید و گزینه‌هایی را که اطمینان دارید کمکی به برآورده‌شدن اهداف شما نمی‌کنند، شناسایی و حذف کنید.

یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید و دیگر به عقب نگاه نکنید

یکی از نکات تصمیم گیری سریع اما هوشمندانه و صحیح این است که اگر در انتخاب گزینه‌ها گیج و سردرگم شده‌اید و نمی‌دانید کدام را انتخاب کنید، فقط یکی را انتخاب کنید و براساس آن عمل کنید. پس از انتخاب آن گزینه، دیگر به عقب نگاه نکنید و سایر گزینه‌ها را مرور نکنید.

شاید این کار به‌نظرتان بی‌پروایی و بی‌ملاحظگی باشد. ولی این‌طور نیست. دلیل نگه‌داشتن این گزینه‌ها و حذف‌نشدن آن‌ها در مرحله قبل این است که گزینه‌های منطقی و خوبی‌ هستند.

یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید و دیگر به عقب نگاه نکنید

آموخته‌های کودکی درباره تصمیم ‌گیری را فراموش کنید

گاهی تاخیر ما در تصمیم گیری از این ناشی می‌شود که پدر و مادرمان در دوران کودکی همیشه به ما می‌گفتند محتاط باشیم و فقط چیزهایی را بخریم که واقعا به آن‌ها نیاز داریم. چون درآوردن پول سخت است و نباید آن را با بی‌دقتی خرج کنیم. همین مسئله موجب می‌شود که به‌طور غیرمنطقی دربرابر انتخاب‌های بد مقاومت کنیم و از خودمان بپرسیم آیا این بهترین گزینه است؟ آیا گزینه بهتری هم وجود دارد؟ اگر بعدا از چیزی که خریدم، خوشم نیامد، چطور؟ اگر چیزی که می‌خرم، عیب‌های پنهانی داشته باشد که در زمان خرید متوجه آن‌ها نشدم، چطور؟ اگر همیشه در تصمیم‌ گیری‌ها منفعل هستید، شاید ماجرایی در کودکی موجب شده است که این‌گونه عمل کنید.

آموخته‌های کودکی درباره تصمیم ‌گیری را فراموش کنید

پیشنهاد مطالعه: مطلب اگر ناامید هستید، این کارها را انجام دهید را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۰:۱۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۲:۵۷ ب٫ظ

    عالیه

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۵۹ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…