چه زمانی می‌توان حقوق مرد را برای مهریه توقیف کرد؟

۱۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در زمان جاری‌ شدن عقد و تنظیم عقدنامه حقوق زن و مرد نسبت به هم مشخص می‌شود که یکی از آن‌ها پرداخت مهریه توسط مرد است. در این شرط مرد متعهد می‌شود که هر زمان زن درخواست دریافت مهریه خود را داشت، آن‌ را به‌طور کامل پرداخت کند.
توقیف حقوق مرد برای مهریه

توقیف حقوق به منظور دریافت مهریه توسط زن شرایط خاصی دارد و برای اینکه مهریه از حقوق دریافت شود باید مراحل قانونی این کار طی شود. دریافت مهریه از طریق توقیف حقوق در هر شرایطی قابل انجام است و تنها به زمان طلاق محدود نمی‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع توقیف حقوق مرد  برای مهریه می‌پردازیم.

شرایط توقیف حقوق برای مهریه

دریافت مهریه توسط زن به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. گاهی‌اوقات مرد بدون هیچ درگیری و نیاز به دعوی مهریه همسر خود را به‌طور کامل پرداخت می‌کند. در شرایطی ممکن است که توان مالی برای پرداخت یکباره مهریه را نداشته باشد و با اثبات این موضوع به دادگاه، مهریه را قسط‌بندی کند. گاهی‌اوقات دریافت و پرداخت مهریه به سادگی انجام نشده و به دعاوی حقوقی کشیده می‌شود.

در این شرایط و بعد از به جریان افتادن پرونده دریافت مهریه توسط زن، دادگاه مدت مشخصی را برای پرداخت مهریه تعیین می‌کند. در این مدت برای اطمینان از پرداخت مهریه اقداماتی انجام می‌شود که یکی از آن‌ها توقیف حقوق برای مهریه و توقیف اموالی است که به نام مرد است.

توقیف حقوق کارمندان دولت

اولین حالت توقیف حقوق برای مهریه، زمانی است که مرد کارمند یکی از ارگان‌های دولتی باشد. البته ارگان‌های وابسته به دولت یا نیمه‌دولتی هم در این دسته قرار می‌گیرند. در مورد توقف حقوق کارمندان و کسر مهریه از آن، شرایط کارمند اهمیت زیادی دارد. درصورتی‌که کارمند دارای همسر و فرزند باشد به عبارت دیگر ازدواج دوم داشته باشد، مبلغ کمتری از حقوق او بابت مهریه همسر قبلی کسر می‌شود اما درصورتی‌که کارمند مجرد و بدون فرزند باشد میزان کسری بیشتر است.

 توقیف حقوق مرد

توقیف حقوق بازنشستگان

توقیف حقوق برای مهریه در شرایط بازنشستگی نیز اتفاق می‌افتد. در این شرایط قانون بخشی از حقوق مرد را برای پرداخت مهریه همسر در زمان طلاق توقیف می‌کند که در این مورد نیز میزان دقیق آن بسته به شرایط فرد است. در مورد بازنشستگان این مسئله در نظر گرفته می‌شود که به دلیل سن بالاتر احتمال بروز مشکل و بیماری برای آن‌ها وجود دارد و بخشی از حقوق باید برای این مسائل در نظر گرفته شود.

آیا کل میزان حقوق برای مهریه توقیف می‌شود؟

در جریان پرونده‌های توقیف حقوق برای مهریه، یکی از نگرانی‌های مهم میزان و مبلغ توقیف شده از حقوق است. همان‌طور که گفته شد، با در نظر گرفتن ارگانی که مرد در آن استخدام شده و فعالیت می‌کند، شرایط بررسی، متفاوت است. در بیشتر ارگان‌های دولتی در صورت مجرد بودن مرد یک سوم و درصورت تاهل یا داشتن فرزند، یک چهارم حقوق برای مهریه کسر می‌شود.

توقیف حقوق برای مهریه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا بخشش مهریه در عقد موقت امکان دارد؟ را مطالعه کنید.

۱۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۴۲ ق٫ظ

    سلام میشه توضیح بدید آیا بعد فوت مرد که البته حقوق بگیر دولتی هم بوده والان تمام حقوقش به همسر دومش هم پرداخت میشه وهمسر هیچ فرزندی نداره! اگر همسر ادعای درخواست مهریه از وراث رو داشته باشه میشه مهریه رو از حقوقی که از متوفی دریافت میکنه قسط بندی کرد تا مهریه پرداخت بشه؟ممنون میشم اگه راه حلی پیشنهاد بدید!

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۴ ق٫ظ

      سلام، مهریه جزو دیون متوفی به حساب می‌اید و از ماترک و اموال برجا مانده از متوفی باید پرداخت شود.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۰:۲۴ ق٫ظ

    باسلام قانون کاملاطرف دارمرداست

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۴۶ ق٫ظ

      مهریه حق زن است و به گردن مرد قرار دارد و مرد باید آن را بپردازد.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۳ ب٫ظ

  4. امراله مهماندوست

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۱۱ ق٫ظ

    مهریه ظلم زن ظالم در حق مرد مظلوم است

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۵۶ ق٫ظ

      سلام، طبق قانون مهریه از حقوق مهم زن است.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۰:۳۹ ق٫ظ

    لطفا اگه امکان داره در موردسر قلفلی مغازه ها بطور دقیق و واضح توضیح دهید

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۳۳ ق٫ظ

      سلام، حتما در این خصوص مطلبی تولید می‌کنیم. ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  6. کارگر

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۰۸ ب٫ظ

    لعنت به این قانون، با این قوانینتون میدونین زندگی چند میلیون نفرو نابود میکنین؟با این وضع میگین ازدواج کنین؟ازدواج کنم که برا یکی دیگه کار کنم و حقوقمو یکی دیگه بگیره با این اوضاعی که بوجود اوردین و تو این اجتماع؟؟؟؟

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۰۱ ق٫ظ

      سلام ممنون از نظر شما، مجله دلتا فقط وظیفه اطلاع رسانی به شما را دارد نه اصلاح قانون را.

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۰:۵۷ ق٫ظ

    سلام یک ماده ی قانونی ایجاد کنید که هرگز مهر سکه نباشد بعد هیچ مردی به زندان نمی افتاد و به مردان و زنان قبل از ازدواج چندین ماه مهارت آموزی وکلاس آموزشی بزارید تا معنی واقعی زندگی مشترک را توجیه شوند وبهتراست از سوم دبستان کارآفرینی و خلاقیت وبرای دختران آشپزی وغیره وپسران تعمیرات وغیره تا در جوانی به کارشان بیاید ودستشان پیش کسی درازنشودمستقل با بیایند.ان شاءالله

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۲۷ ق٫ظ

      ممنون از نظر شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …