این زنان لازم نیست عده طلاق نگه دارند

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به مدتی که زنان بعد از طلاق، فوت همسر و فسخ نکاح باید رعایت کنند و حق ازدواج مجدد را ندارند، عده می‌گویند.
زنانی که عده ندارند

یکی از احکام مهم طلاق، لزوم نگه داشتن عده برای زنان است. بر اساس شرع و قانون مدت عده طلاق، ۳ ماه است. در حالت کلی زنان موظف به نگه داشتن عده بعد از طلاق هستند اما سوال اینجاست که آیا هر زنی پس از وفات همسر یا طلاق یا انقضاء مدت در ازدواج موقت ملزم به نگه داشتن عده است؟ و اگر اینطور نیست رعایت عده بر چه زنانی واجب نیست؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع زنانی که عده ندارند می‌پردازیم.

زنانی که عده طلاق ندارند

عده طلاق دختر باکره

همان‌گونه که گفتیم عده طلاق برای زنان الزامی است، هدف از نگه‌داشتن عده جلوگیری از اختلاط نسل است. (مشخص شدن نسل فرزند زن باردار)

بنابراین در مورد زنانی که امکان بارداری آن‌ها وجود ندارد، نیازی به نگه‌داشتن عده طلاق نیست. بنابراین اگر دختری ازدواج کند و پیش از طلاق رابطه جنسی با همسر خود نداشته باشد و باکره باشد نیازی به نگه داشتن عده طلاق ندارد. این موضوع به این دلیل است که امکان بارداری وی وجود نداشته است.

عده طلاق

عده طلاق زن یائسه

یکی دیگر از زنانی که احتیاجی به نگه داشتن عده بعد از طلاق ندارند زنان یائسه هستند.

عده این زنان در قانون مشخص نشده است. این زنان طبق ماده ۱۱۵۵ قانون مدنی نیازی به نگه داشتن عده طلاق ندارند. این ماده به صراحت، برای زنان یائسه استثنا قائل شده است و بیان کرده است که لازم نیست عده طلاق را نگه دارند.

منظور از زن یائسه زنانی هستند که عادت ماهانه نمی‌شوند و به همین دلیل امکان بارداری نیز ندارند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید آن است که این زنان فقط عده طلاق را لازم نیست نگه دارند اما عده فوت را باید نگه دارند.

نگه داشتن عده

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مرد برای ازدواج مجدد کدام اقدامات قانونی را باید انجام دهد؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۴۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۲:۰۱ ب٫ظ

    • مینا

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۲:۳۱ ب٫ظ

      اول اینکه همه ی موارد فوق در عده ی طلاق دیگه منسوخ شده و برای دنیای امروزه مد نظر نیست به این دلایل : ا- دختر باکره هم امکان بارداری دارد و این اتفاق بارها افتاده که پرده ی بکارت هست اما بدلایل درست پزشکی دختر باردار است ، دوم: زنانی هستند که بعد از سالها حتی ۱۹ سال زندگی مشترک با همسر خودشان بطور معجزه آسا باردار شدند نمونه هایش در جامعه است سوم: باز هم بر اساس شواهد و قرائن موجود زنی بعد از مدتی که با همسر اولش زندگی کرده و جدا شده در زندگی دومش بدون هیچ دوا و درمانی باردار شده است، و گفتن اینکه زنی که فرزند آوری ندارد عده ندارد صحیح نیست ، با توجه به نکات گفته شده توسط شما این مورد باطل است چهارم : با توجه به پیشرفت علم و بالا رفتن سطح آگاهی مردم هر زوجی می تواند شیوه های جلوگیری از فرزند آوری را بکار ببرد و بعد طلاق بلافاصله ازدواج کند و نکته ی آخر اینکه می گویند احکام اسلام با توجه به مسائل هر عصری باید بروز رسانی شود یعنی همین نکات

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …