دریافت مهریه از ضامن چه شرایطی دارد؟

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از سوالاتی که پرسیده می‌شود، می‌توان به این موارد اشاره کرد: ضامن مهریه کیست؟ مطالبه مهریه از ضامن چه زمانی قابل طرح است؟ آیا می‌توان مهریه به نرخ روز را از ضامن مطالبه نمود؟
دریافت مهریه از ضامن

مهریه به مالی گفته می‌شود که هنگام عقد ازدواج مرد به همسر خود پرداخت می‌کند یا ملزم می‌شود در آینده پرداخت کند. مهریه دختر در بیشتر موارد بر اساس سکه طلا است که یا به میزان سال تولد دختر است یا شمار ائمه (۱۴معصوم). در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دریافت مهریه از ضامن می‌پردازیم.

ضامن پرداخت مهریه کیست؟

به موجب ماده ۶۸۴ قانون مدنی، بر اساس عقد ضمان، شخص ضامن، مالی را که پرداخت آن به عهده دیگری است، به عهده می‌گیرد.

طلبکار می‌تواند از فردی که ضامن پرداخت مهریه شده است درخواست رهن کند. یعنی فردی که ضمانت فرد دیگری را برای پرداخت مهریه پذیرفته است، می‌تواند درخواست دریافت رهن کند. ضامن پرداخت مهریه نمی‌تواند شرط کند اگر بدهکار اصلی که مرد است، مهریه را پرداخت نکرد حال زن به ضامن می‌تواند مراجعه کند و مهریه را دریافت کند. بنابراین باید گفت این فرد مطلقا ضامن پرداخت مهریه است.

می‌توان در مهریه عندالمطالبه، مهریه عندالاستطاعه و نیز مهریه بیش از ۱۱۰ سکه نیز، ضامن قرار داد.

در مهریه عندالاستطاعه، ضامن پرداخت مهریه زمانی باید به تکلیف پرداخت عمل نماید که بدهکار اصلی به توان مالی رسیده باشد، والا درخواست و مطالبه مهریه از ضامن به نظر یا توافق طرفین سازگار نیست.

درخواست گرفتن مهریه از ضامن می‌تواند یا به‌صورت جداگانه مطرح شود یا شرط شود اگر مهریه از سوی بدهکار اصلی یا شوهر پرداخت نشد، می‌توان به ضامن مراجعه کرد.

 دریافت مهریه

مطالبه مهریه به نرخ روز

پرداخت مهریه توسط ضامن به نرخ روز در قوانین پیش‌بینی نشده است. ولی از قوانین عام، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که با توجه به اینکه ضامن پرداخت مهریه توسط بدهکار را ضمانت کرده است، بنابراین مطالبه مهریه از ضامن به نرخ روز، کاملا قانونی و بر مبنای انصاف و قانون است.

ناتوانی مرد از پرداخت مهریه و تکلیف ضامن

ضامن پرداخت مهریه، در هر صورت مسئول پرداخت مهریه است. اگر یاین فرد مدعی ناتوانی در پرداخت مهریه‌ای که ضمانت کرده است باشد، باید ناتوانی خود را در دادگاه صالح اثبات کند. در هر صورت، طلبکار می‌تواند بابت وصول مهریه به نرخ روز و خسارات دادرسی و حق‌الوکاله وکیل به بدهکار اصلی (شوهر) و ضامن مراجعه نماید.

ضامن پرداخت مهریه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا انتقال اموال برای فرار از مهریه جرم است؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۲:۲۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۳۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۴۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …