این طلاق باطل است

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بعضی از تشریفات طلاق که اتفاقا اجباری نیز هستند برای سخت‌تر کردن این پروسه است تا زوجین به زندگی خود فکر کنند و شاید از طلاق منصرف شوند.
شرایط باطل شدن طلاق

شرایط باطل شدن طلاق یکی از موضوعات مهمی است که افراد باید به آن توجه کنند. بعد از صدور حکم طلاق توسط دادگاه طرفین باید به همراه دو شاهد خود به دفترخانه مراجعه نمایند تا صیغه طلاق جاری شود. شاهدهایی که طرفین انتخاب می‌کنند باید دارای شرایطی باشند. همراه مجله دلتا باشید.

شاهد طلاق کیست؟

طبق ماده ۱۱۳۴ قانون مدنی: «طلاق باید به صیغه طلاق و در حضور دو شاهد طلاق (لااقل دو نفر مرد عادل) که طلاق را بشنوند واقع گردد.»

 شرایط شاهدین طلاق

  • مرد بودن ۲ شاهد: شاهدین طلاق حتما باید مرد باشند. همچنین باید ۱۸ سال تمام یا بیشتر داشته باشند.
  • عاقل باشد: با توجه به اینکه در ماده فوق‌الذکر آمده است که شاهد باید صیغه طلاق را بشنود، یعنی آگاه باشد که این مراسم برای طلاق است. اگر فردی دارای جنون ادواری (گاه به گاه) است در حالت افاقه (سلامت روانی) می‌تواند شاهد عقد باشد. اما مجنون دایمی نمی‌تواند شاهد طلاق باشد. همچنین فرد سفیه (کسی که از تصرف در اموال یا انجام معامله ممنوع است) می‌تواند شاهد طلاق باشد زیرا او تنها در خصوص امور مالی دارای محدودیت و ممنوعیت‌هایی است.
  • عادل باشد: عادل کسی است که بر عدالت گواهی می‌دهد و اهل گناه نباشد. یعنی مرتکب گناه کبیره نشود و بر گناه صغیره اصرار نداشته باشد.
  • ایمان داشته باشد
  • شاهدین زن و شوهر را بشناسند: این شناسایی به معنی یک شناخت کامل از خصوصیات زوجین نیست، صرفا نام آن‌ها را بداند و این زن و شوهر را از باقی افراد تشخیص دهد کفایت می‌کند. لذا شناخت دقیق الزامی نیست.

باطل شدن طلاق

شرایط باطل شدن طلاق

یکی از شرایط باطل شدن طلاق آن است که مشخص شود هر کدام از شهود طرفین دارای خصوصیات ذکر شده نیستند. همچنین اگر زن یا شوهر متوجه این موضوع شوند پس از اینکه عدم وجود شرایط شهود را اثبات نمودند، می‌توانند از مقام صلاحیت‌دار تقاضای بطلان طلاق را نمایند. اگر زن و مرد بعد از صیغه طلاق متوجه شوند شهود دارای خصوصیت نام برده شده نیستند می‌توانند از مقام صلاحیت‌دار تقاضای باطل کردن طلاق را کنند.

نکته: اگر زن و شوهر، شاهدین طلاق خود را یک مرد و دو زن یا چهار زن قرار دهند، این عمل صحیح نیست. زیرا قانون دقیقا به این موضوع اشاره دارد که شهود باید مرد باشند و تبصره یا توضیحی در این باب ارائه نداده است.

باطل شدن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا مهریه زن به ارث می‌رسد؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ آبان ۱۴۰۱ در ۲:۲۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۰:۴۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …