آیا طلاق توافقی بدون وکیل امکان‌پذیر است؟

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طلاق توافقی یکی از انواع مختلف درخواست طلاق است که از بین درخواست طلاق از جانب مرد و درخواست طلاق از جانب زن روند رسیدگی سریع‌تری دارد.
وکیل برای طلاق توافقی

چون طلاق توافقی کم هزینه‌تر و بی‌درسر‌تر و سریع‌تر از دیگر انواع طلاق انجام می‌شود، بنابراین اگر هر دو زوجین به این نتیجه رسیدند که جدایی به نفع آن‌ها است بهترین راه همان طلاق توافقی خواهد بود. در این مطلب از مجله دلتا موضوع وکیل برای طلاق توافقی می‌پردازیم.

چه کسانی می‌توانند در خواست طلاق توافقی کنند

برای درخواست طلاق توافقی همان‌طور که از اسمش پیدا است، واضح است که هم زن و هم مرد خواهان طلاق و جدایی هستند. پس هرکدام می‌توانند به عنوان خواهان درخواست طلاق توافقی را بدهند. بعضی افراد متقاضی طلاق گمان می‌کنند چون طلاق از نوع طلاق توافقی است حتما لازم است که هر دو با هم ضمن یک دادخواست درخواست طلاق توافقی بدهند.

چنین الزامی برای زوجین متقاضی طلاق توافقی وجود ندارد که ضمن یک دادخواست درخواست طلاق توافقی بدهند اما امکان انجام این کار توسط زوجین متقاضی طلاق توافقی وجود دارد و مانعی برای این که ضمن یک دادخواست تقاضای طلاق کند وجود ندارد. همچنین هر کدام از زوجین متقاضی طلاق توافقی نیز می‌توانند جداگانه درخواست طلاق توافقی را به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بدهند و نیز هر دو می‌توانند برای طلاق توافقی وکیل جداگانه بگیرند تا وکیل از جانب آن‌ها درخواست طلاق توافقی را بدهد.

طلاق توافقی

چه زمانی داشتن وکیل الزامی است؟

داشتن وکیل در طلاق توافق الزامی نیست اما باید به این نکته توجه داشت زمانی‌که زن حق طلاق از جانب مرد دارد و برای طلاق و جدایی اقدام می‌کند، این نوع از طلاق را هم طلاق توافقی می‌گویند با این تفاوت که دراین‌صورت زن بایستی یک وکیل اختیار کند تا از جانب مرد، او را طلاق بدهد. پس در این نوع طلاق داشتن وکیل فقط در دو حالت الزامی است:

  • زمانی‌که زن از جانب مرد بخواهد خودش را مطلقه کند یا به اصطلاح از حق طلاقش استفاده کند.
  • زن یا شوهر یا هر دو مقیم خارج از کشور باشند و بخواهند به‌صورت توافقی طلاق بگیرند. در این دو حالت داشتن وکیل برای طلاق توافقی اجباری است.

وکیل برای طلاق

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط تعیین اقساط مهریه را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۵۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …