آنچه که باید در مورد شکایت از همسایه مزاحم بدانید

۸
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زندگی آپارتمانی مشکلات و مسائل مختص به خود را دارد که قانون‌گذار سعی نموده با وضع قوانین و بیان چگونگی مراعات یکدیگر از این‌گونه مسائل پیشگیری کند.
شکایت از همسایه مزاحم

قانون‌­گذار به منظور ایجاد نوع مسالمت‌ آمیزی از هم‌زیستی، با وضع مقررات و قوانین و نیز تعیین حد و مرزهای رفتاری، زمینه حل و پیشگیری از این اختلافات را مهیا ساخته است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شکایت کردن از همسایه می‌پردازیم.

حقوق و تکالیف همسایه‌ها در قانون

برخی از قوانین به‌طور خاص به روابط همسایگی اشاره دارد و برخی نیز از جنبه عمومی‌تر، قابل استناد هستند.

  • ماده ۱۳۲ قانون مدنی صراحتا بیان می‌کند: کسی نمی‌تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود. مگر تصرفی که به قدر متعارف بوده و برای رفع حاجت یا رفع ضرر از خود باشد. ایجاد سروصدای نامتعارف را می‌توان به نوعی خسارت و ضرر مادی و غیرمادی به همسایه دانست.
  • آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها به‌طور خاص به روابط بین همسایگان و همین‌طور مواردی که در این نوع از سکونت باید رعایت گردد، پرداخته است.

در ماده ۵۹ این قانون تصریح شده است که: در میهمانی‌های شب‌های غیرتعطیل بعد از ساعت ۲۲ و در شب‌های تعطیل بعد از ساعت ۲۴ رعایت سکوت کامل ساختمان (چه از لحاظ صدای میهمانان چه از لحاظ صدای موسیقی) الزامی است.

طبق ماده ۳۰ قانون مدنی: مالک، هر تصرفی را که مایل باشد در مال خود یا در واحد اختصاصی خود، می‌تواند به عمل آورد. مگر مواردی که در قانون استثنا شده باشد.

مقصود از تصرف، انجام امور متعارفی است که به نفع مالک آپارتمان یا خانه است. با این حال این اختیار نباید موجب سلب آسایش از همسایگان شود.

  • اصل ۴۰ قانون اساسی بیان می‌کند: هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.

شکایت از همسایه

مصادیق شکایت از همسایه

انجام هر اقدامی از قبیل ایجاد سر و صدای غیر متعارف، استفاده غیر قانونی از آسانسور، دخالت در روابط زناشویی همسایه، پارک خودرو در غیر محل تعیین شده و استفاده نامتعارف از فضاهای مشترک آپارتمان مصداق عمل مجرمانه است.

البته اقداماتی از قبیل خودداری از تامین هزینه‌های مشترک، رعایت نکردن قواعد ایمنی مقرر از سوی مدیریت ساختمان هرچند منجر به ایراد آسیب به دیگران نشود و استمرار تردد با سر و صدای زیاد در معبر یا راه پله نیز از مصادیق اعمالی است که مزاحمت تلقی می‌شود.

مزاحمت همسایگان همچنین ممکن است در قالب تخریب دیوار مشترک، خط کشیدن روی ماشین، تصادف، ایجاد مانع در کوچه های مسدود، تخلیه نخاله ها و سد معبر، اسباب‌کشی در ساعات نامناسب و ایراد آسیب به تجهیزات و امکانات مشترک در مجمع‌های مسکونی بروز پیدا کند.

مجازات همسایه مزاحم در قانون

مطابق با ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۷۵، در صورت شکایت همسایه‌ها، فردی که موجب آزار و اذیت دیگران شده به یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود. علاوه‌بر آن شخص مزاحم به رفع مزاحمت محکوم می‌شود. البته مجازات حبس می‌تواند به جزای نقدی تبدیل شود اما الزام به رفع مزاحمت پابرجا خواهد بود.

مطابق ماده ۶۹۳ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ اگر فردی که محکوم به رفع مزاحمت است. پس از اجرای حکم، باز هم مزاحمت ایجاد کند، علاوه بر رفع مزاحمت به ۶ ماه تا ۲ سال حبس هم محکوم خواهد شد.

همسایه مزاحم

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نکات ضروری که در قرارداد اجاره باید بدانید را مطالعه کنید.


۸ دیدگاه

  1. علی

    ۶ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۵۵ ب٫ظ

    مزاحمت ها از انواع مختلف توصیف ان قباهت دارد . برای ساکنین که از روی هوش ذکاوت موضعیت و انگیزه برای قشری از همسایه های دور اطرف ذهنیت بدی ایجاد میشود و مطمئنا چون مجموعه همسایه ای عزیز اطراف از قشرهای فرهیخته جامعه هستند حتی عکس عمل در برابر نقل قولها بسیار عاقلانه و برخوردهایشان بسیار متین و از روی درایت است که هر عقل سلیمی باید شایعات و سطحی نگیریها را که منجر به منزوی شدن ختم میشود قدری در این مسائل خدا را هم در نظر بگیرند

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۱۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۲ ب٫ظ

  4. افشار

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۳۶ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۴:۴۵ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۰۳ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۵۴ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …