مهریه زن فوت شده چگونه محاسبه می‌شود؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مرسوم است که هنگام عقد نکاح برای زن مهریه تعیین می‌شود. این موضوع یعنی، مرد تعهد می‌کند مالی را در ازای ازدواج به زن بدهد.
محاسبه مهریه زن فوت شده

پرداخت مهریه یا صداق، هم‌چون یک دین یا بدهی بر عهده مرد قرار می‌گیرد که فقط با پرداخت کردن مهریه یا بخشیدن آن توسط زن، دین یا بدهی مرد ساقط خواهد شد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع محاسبه مهریه زن فوت شده می‌پردازیم.

مهریه زن فوت شده چگونه محاسبه می‌شود

ورثه زنی که فوت شده است می‌تواند شامل فرزندان، پدر و مادر و همچنین همسر وی باشد. اما سوالی که ممکن است مطرح شود این است که مهریه زن فوت شده چگونه محاسبه می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اخذ مهریه به نرخ روز بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی مقرر شده است که بر اساس آن، چنانچه مهریه وجه رایجی هم‌چون پول نقد باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه در زمان پرداخت مهریه نسبت به سال اجرای عقد، محاسبه و پرداخت می‌شود.

محاسبه مهریه زن

این موضوع تحت عنوان مهریه به نرخ روز شناخته می‌شود. در واقع به دلیل تورم موجود در کشور، اگر مهریه زن، وجه رایج (نه مثلا سکه بهار آزادی یا خانه و غیره) بود، می‌توان بر اساس ارزشی که روز پرداخت مهریه دارد آن را مطالبه و دریافت کرد. مرد نیز درصورتی‌که شرایط لازم برای پرداخت مهریه زن را نداشته باشد، می‌تواند اعسار از مهریه را اعلام کند.

به عنوان مثال اگر در سال ۷۰، صداق زن صد هزار تومان وجه نقد تعیین شده باشد و در سال ۱۴۰۰ مهریه قرار است از طرف مرد پرداخت شود، نمی‌توان با ارائه همین مبلغ بری‌الذمه شد. بلکه این صد هزار تومان باید بر اساس تورم کشور معادل‌سازی شده و به ازای آن در سال ۱۴۰۰به زن مهر پرداخته شود.

البته در خصوص اینکه مهریه زن بعد از مرگ وی نیز به نرخ روز محاسبه می‌شود یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد. عده‌ای معتقدند که ورثه می‌توانند مهریه زن فوت شده را به نرخ روز دریافت کنند. ولی در مقابل، این عقیده نیز وجود دارد که در صورت فوت زن، ورثه نمی‌توانند مهریه وی را به نرخ روز دریافت کنند.

مهریه زن فوت شده

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب اقساط وام را بعد از مرگ چه کسی باید پرداخت کند؟  را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۰۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۵۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۷:۵۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۷:۲۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …