چه چیزی درون سیاه چاله‌ها پنهان شده است؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سیاه چاله‌ها سال‌ها است ذهن دانشمندان و حتی مردم عامه را به خود مشغول کرده‌اند. این اجرام اسرارآمیز دارای گرانشی بسیار قوی هستند که حتی نور هم نمی‌تواند از آن بگریزد.
درون سیاه چاله

پژوهشگران تلاش می‌کنند دریابند چه چیزی می‌تواند درون سیاه چاله باشد و در این راه به نظریه عجیبی رسیده‌اند که گویی از دل یک فیلم علمی تخیلی بیرون آمده است. با مجله دلتا همراه ما باشید.

درون سیاه چاله

بر اساس نظریه پژوهشگران، سیاه چاله‌ها ممکن است صرفا هولوگرام باشند. این مطالعه نگاهی دقیق‌تر به دوگانگی هولوگرافیک انداخته است. دوگانگی هولوگرافیک برای فهم بهتر سیاه چاله‌ها از طریق مرتبط کردن نظریه‌های ذرات و تعامل‌شان و نظریه گرانش محبوبیت پیدا کرده است. دوگانگی هولوگرافیک می‌گوید که نظریه گرانش و نظریه ذرات از لحاظ ریاضی برابر هستند.

انریکو رینالدی، یکی از دانشمندان شاغل در دانشگاه میشیگان امیدوار است که با استفاده از این دو نظریه بتواند به فهم بهتری از اینکه حقیقتا چه چیزی درون یک سیاه چاله است برسد.

سیاه چاله چیست

رینالدی می‌گوید: «در نظریه نسبیت عام اینشتین، ذره وجود ندارد و تنها فضا-زمان وجود دارد. در مدل استاندارد فیزیک ذرات، گرانشی وجود ندارد و فقط ذرات وجود دارند. ایجاد ارتباط بین این دو نظریه متفاوت، مبحثی است که مدت‌هاست در فیزیک وجود داشته است؛ این کاری است که افراد از قرن پیش تاکنون سعی در انجامش داشته‌اند.»

رینالدی و سایر اعضای این مطالعه از مدل‌های ماتریسی کوانتوم استفاده کردند و این دو نظریه را به هم ارتباط دادند تا بدین طریق اطلاعات جدیدی درباره دوگانگی هولوگرافیک در سیاه چاله‌ها کشف کنند. آن‌ها پس از استفاده از مدل‌های ماتریسی توانستند توضیح دهند که به باورشان درون سیاه چاله چه شکلی است.

رینالدی و نویسندگان دیگر این پژوهش می‌گویند که وقتی یک سیاه چاله را هولوگرام می‌خوانند، به نحوه تلاقی درون و بیرون آن اشاره دارند. با حرکت مکان-زمان درون سیاه چاله به خاطر نحوه کار کردنش در قالب نظریه گرانش، درون سیاه چاله در فضای سه بعدی بازنمایی می‌شود.

سیاه چاله‌ها چگونه به نظر می‌رسند؟

سیاه چاله‌ها دو بعدی به نظر می‌رسند و به همین خاطر ظاهری هولوگرافیک پیدا می‌کنند چرا که مردم آن‌ها را به عنوان اشیای سه بعدی در نظر نمی‌گیرند. این پژوهش می‌گوید که این بدین خاطر است که نظریه ذرات در فضای سه بعدی کارایی ندارد.

این می‌تواند بدین معنی باشد که بقیه جهان هستی نیز به نحوی مشابه کار می‌کند، اگرچه مدرکی برای چنین فرضی وجود ندارد.

 اسرار آمیزترین اجرام آسمانی

پیشنهاد مطالعه: مطلب اگر ناخن نداشتیم چه اتفاقی برای ما می‌افتاد؟ را در مجله دلتا بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۲:۳۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۰۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۸:۱۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۵:۳۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۳:۵۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…