چگونه می‌توان در خرید اینترنتی کالا را مرجوع کرد؟

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بر اساس قانون تجارت الکترونیک در خرید اینترنتی، خریدار حق دارد تا کالای خود را مرجوع کند.
مرجوع کردن خرید اینترنتی

امروزه خرید اینترنتی و ایجاد فروشگاه‌های مجازی توسعه زیادی پیدا کرده‌اند و در همین راستا قانون تجارت الکترونیک نیز تدوین شده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مرجوع کردن خرید اینترنتی می‌پردازیم.

قوانین مرجوعی کالا شامل چه مواردی است؟

قوانین مرجوعی کالا برای تمام کالاهایی که به‌صورت اینترنتی فروخته می‌شوند معتبر است. این کالاها طبق اعلام فروشنده باید سالم و در بسته‌بندی‌های درست و پلمپ شده به دست مشتریان می‌رسد.

 این قوانین مرجوعی کالا در ایران عبارتند از:

  • سلامت فیزیکی کالا: اگر کالای فروخته شده در هنگام تحویل به مشتری دارای آسیب‌دیدگی فیزیکی و ظاهری باشد و دچار عیب فیزیکی شده باشد. در این حالت مشتری می‌تواند کالا را ظرف مدت زمان مشخص شده در بسته‌بندی و کارتن اصلی خود به سایت فروشنده مرجوع کند.
  • تطابق ادعای فروشنده با کیفیت کالای تحویلی: کالای ارسال شده از نظر شکل و ظاهر و فیزیک یا مشخصات با کالای خریداری شده در سایت مغایرت داشته باشد. دراین‌صورت نیز خریدار می‌تواند کالا را به هماهنگی با واحد فروش یا خدمات پس از فروش به فروشنده مرجوع کند.
  • سلامت در تحویل کالا به خریدار: اگر کالا بر اثر حمل و نقل ناصحیح دچار آسیب‌دیدگی شده باشد. در این‌صورت خریدار می‌تواند کالا را تحویل نگرفته یا آن را برای فروشنده مرجوع کند.

خرید اینترنتی

قوانین مرجوعی کالا شامل چه مواردی است؟

  • اصالت کالا: یکی از مهم‌ترین قوانین مرجوعی کالا این است که کالایی که به مشتری تحویل داده می‌شود غیر اصل باشد. درغیراین‌صورت مشتری می‌تواند نسبت به مرجوعی کالا اقدام کند.
  • انصراف خریدار از خریدار قبل از ارسال یا دریافت کالا: لغو سفارش مشتری نیز یکی دیگر از بخش‌های قوانین مرجوعی کالا است. اگر مشتری به هر دلیل نسبت به لغو سفارش خود اقدام نماید و کالا برای مشتری ارسال شده باشد مشتری باید نسبت به مرجوعی کالا به خریدار اقدام نماید.
  • رعایت بازه زمانی ارسال و تحویل به موقع کالا در زمان موعود: در هنگام سفارش و خرید آنلاین مدت زمان ارسال و تحویل کالا طبق روال و در روز‌های عادی به مشتری اعلام می‌شود. دقت کنید کالاهای مناسبتی، مانند هدایای عید، ولنتاین، روز مادر، روز پدر و موارد این‌چنینی جزو مواردی هستند که اغلب افراد تمایل دارند کالاهای خود را در این زمان ها دریافت کنند و در خارج از آن کالا ارزش معنوی خود را از دست می‌دهد.
  • نو بودن کالاهای خریداری شده و عدم استعمال قبلی آن‌ها
  • شرایط پس از فروش و ضمانت‌نامه‌های موثق و زمان‌دار: درصورتی‌که کاربر متوجه شود که دستگاه برخلاف اعلام سایت فروشنده فاقد گارانتی معتبر بوده یا گارانتی ارسال شده مخدوش باشد کاربر می‌تواند به راحتی کالای دریافت شده را به سایت فروشنده پس دهد.
  • بالا بودن قیمت فروش در سایت نسبت به قیمت درج شده بر روی جعبه کالا: درصورتی‌که قیمت درج شده بر روی کارتن کمتر از قیمت درج شده در سایت در هنگام خرید کالا باشد مشتری می‌تواند کالای خریداری شده را تحویل نگرفته یا در صورت تحویل با اعلام به کارشناس فروش سایت نسبت به مرجوع کردن آن اقدام نماید.

مرجوع کردن کالا

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مطالب حقوقی مطلب جعل آزمایش کرونا و استفاده از آن چه مجازاتی دارد؟  را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۲۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۴۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …