معافیت مرد از پرداخت مهریه

۱۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معافیت مرد از پرداخت مهریه و راه‌های فرار از پرداخت مهریه در مواردی از قانون امکان‌پذیر است.
معافیت مرد از پرداخت مهریه

با تشکیل عقد نکاح و ایجاد رابطه زوجیت بین طرفین، در کنار تعهدات و تکالیف غیر مالی و عاطفی زوجین، مجموعه‌ای از تعهدات و تکالیف مالی هم ایجاد می‌گردد که بر گردن شوهر است. یکی از این تکالیف مهریه است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع معافیت مرد از پرداخت مهریه می‌پردازیم.

موارد عدم تعلق مهریه و معافیت مرد از پرداخت مهریه

طلاق قبل از برقراری رابطه زناشویی

با تشکیل نکاح و تعیین و ثبت مهریه در نکاح، زن می‌تواند مهریه را به‌طور کامل مطالبه کند. این مطالبه، مشروط به برقراری کامل رابطه زناشویی است.  درصورتی‌که قبل از ایجاد رابطه زناشویی، زن و شوهر از یکدیگر طلاق بگیرند در این‌صورت زن مستحق نصف مهریه خواهد بود.

فوت زوجه

شوهر ملزم به تعیین مهریه خواهد بود. شرط عدم تعلق مهریه، شرطی باطل است. با این وجود هرگاه قبل از تعیین مهریه و ثبت آن در سند نکاح، زن فوت نماید و رابطه زناشویی ایجاد نشده باشد، در این‌صورت زن مستحق مهریه نخواهد بود. در این گونه موارد معافیت مرد از پرداخت مهریه محقق می‌شود.

بطلان نکاح

هرگاه مهریه در ضمن نکاح تعیین نشده باشد و رابطه زناشویی انجام نشده باشد، زن مستحق مهریه نخواهد بود ولی هرگاه رابطه زناشویی انجام شده باشد و اگر زن به بطلان نکاح آگاه بوده باشد، مهریه تعلق نخواهد گرفت و اگر آگاه نبود، مستحق مهر‌المثل خواهد بود.

معافیت از پرداخت مهریه

فسخ نکاح

طبق قانون تحت شرایطی بسته به وضعیت جسمانی  یا روحی زن یا شوهر، می‌توان عقد نکاح را فسخ نمود. در صورتی‌که زن یا مرد دچار بیماری‌های منحصر به وضعیت جسمانی خود گردند یا دچار جنون گردند. درصورت شرایطی به زن مهریه تعلق نمی‌گیرد و مرد معاف از پرداخت است.

عدم تنفیذ مهریه

تعیین و تنفیذ(قبول) مهریه به عهده شوهر خواهد بود، هرگاه میزان مهریه توسط شخص دیگری تعیین شود ولی زوج، از قبول آن خودداری کند، مهریه تعیین شده معتبر نخواهد بود و به زن تعلق نمی‌گیرد.

اثبات عدم تعلق مهریه و معافیت مرد از پرداخت مهریه

در صورتی‌که زوجه در دادگاه خانواده مهریه خود را مطالبه کند، زوج می‌تواند در دفاع از خود، با اثبات یکی از موارد مذکور که به زن مهریه تعلق نمی‌گیرد، موجب عدم تعلق مهریه به زن گردد.

 پرداخت مهریه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی آیا می‌توان آپارتمان را بابت مهریه توقیف کرد؟  مطالعه کنید.

۱۳ دیدگاه

  1. مرد تنها

    ۳ شهریور ۱۴۰۱ در ۳:۱۹ ق٫ظ

    زنی که بدون اطلاع شوهر پول رهن خانه را گرفته و به جای نا معلوم رفته و به عنوان طلاق توافقی اجازه نداده شوهر از مکانش اطلا داشته باشد مخفیانه حکم بر علیه مرد گرفته و حساب های مرد را مصدود کرده و او را مجبور به اطاعت بدون چون و چرا کرده بعد از۲سال بچه ۵ماهه و مدارک وهمه پول نقد را یواشکی با خود برده شهرستان خانه پدرش مرد باید چه کند؟لطفا کمکم کنید

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۹ آذر ۱۴۰۱ در ۳:۳۴ ب٫ظ

      مرد باید در هر شرایطی مهریه زن را پرداخت کند و تا پرداخت نکرده باشد حساب بانکی وی از مصدودی خارج نمی‌شود.

      پاسخ

  2. مرد تنها

    ۳ شهریور ۱۴۰۱ در ۳:۰۱ ق٫ظ

    سلام اگر زن بدون اطلاع شوهر پول پیش خانه اجاره ای را بگیرد و به جایی دیگر نقل مکان کند و به شوهر آدرس جدید را ندهد بعد از طریق دادگاه بدون اطلاع به شوهر با آدرس دروغین محل زندگی شوهر هنگامی که شوهر امکان دسترسی به زن را ندارد و زن حکم درخواست مهریه و نفقه را به همراه حکم مصدود کردن حساب شوهر را بگیرد مرد باید چه کار کند ؟ با این کار مرد را مجبور به انجام هر کار برای خودش کرد و بعد از ۲ سال صلح دوباره بدون اطلاع شوهر با بردن دختر ۵ ماهه با خود و همه مدارک خودش و دختر و عقدنامه و همه ی اموال نقدی

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۶:۴۱ ب٫ظ

  4. شهروند

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در ۶:۳۴ ب٫ظ

    سلام، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید تاباعث دور شدن جوانان از ازدواج نشود و تشکیل خانواده و فرزند آوری انجام شود، جوانان امروز از ترس مهریه و عواقب وحشتناک بعد از آن تن به ازدواج نمی‌دهند، متاسفانه در چندین سال اخیر اکثر بانوان به امر مقدس ازدواج به چشم تجارت و کسب درآمد می‌نگرند، چشم و هم چشمی ها و تشریفات ومهریه های سنگین و غیر متعارف سدی است برای ازدواج جوانان امروز، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید تاباعث دور شدن جوانان از ازدواج نشود،،،،،،،

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۷ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۵۹ ق٫ظ

      سلام، ممنون از همراهی شما. بله برخی قوانین احتیاج به اصلاح دارند اما مجله دلتا فقط برای آگاهی بیشتر شما همراهان گرامی مطلب منتشر می‌کند.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در ۱:۱۳ ب٫ظ

    سلام، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید تاباعث دور شدن جوانان از ازدواج نشود و تشکیل خانواده و فرزند آوری انجام شود، جوانان امروز از ترس مهریه و عواقب وحشتناک بعد از آن تن به ازدواج نمی‌دهند، متاسفانه در چندین سال اخیر اکثر بانوان به امر مقدس ازدواج به چشم تجارت و کسب درآمد می‌نگرند، چشم و هم چشمی ها و تشریفات ومهریه های سنگین و غیر متعارف سدی است برای ازدواج جوانان امروز، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید تاباعث دور شدن جوانان از ازدواج نشود،

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۷ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۵۹ ق٫ظ

      سلام، ممنون از همراهی شما. بله برخی قوانین احتیاج به اصلاح دارند اما مجله دلتا فقط برای آگاهی بیشتر شما همراهان گرامی مطلب منتشر می‌کند.

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۰ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۱۳ ق٫ظ

    لطفاً قوانین بد مهریه را اصلاح کنید

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۷ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۵۶ ق٫ظ

      سلام، ممنون از همراهی شما. بله برخی قوانین احتیاج به اصلاح دارند اما مجله دلتا فقط برای آگاهی بیشتر شما همراهان گرامی مطلب منتشر می‌کند.

      پاسخ

    • قربانعلی بهرامی

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۴۳ ق٫ظ

      سلام مردان باید بدانند خیلی هستند چون زنان احتیاج به حمایت مالی وقتی مهریه را طرف زن قبول می‌کنند حق الناس محسوب می‌شود ۱این چه قانونی هست که بدونه دلیلی زن طلاق بده مالش هم به نام پدرومادرش بزنه زنیکه میخواهد زندگی کند قانون باید عادلانه عمل کند

      پاسخ

      • ریحانه شیشه گر

        ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۱۶ ب٫ظ

        ممنون از نظر شما

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …