غار دربند رشی، اولین سکونتگاه بشر در استان گیلان

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
غار «دربند رشی» از مقاصد گردشگری و جاذبه‌های دیدنی استان گیلان به‌شمار می‌آید. برخی بر این عقیده هستند که این محل اولین سکونتگاه بشر در استان گیلان بوده است.
غار دربند رشی در گیلان

هر ساله طبیعت‌گردها و ماجراجویانی که به دیار رودبار سفر می‌کنند، بازدید از غار باستانی دربند رشی را در برنامه‌ سفر خود قرار می‌دهند تا هم با تاریخ و فرهنگ رودبار آشنا شوند و هم گذری به طبیعت بکر و سرسبز منطقه دربند رودبار داشته باشند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با غار دربند رشی در گیلان آشنا شوید.

غار دربند رشی در گیلان

غار دربند رشی در نزدیکی روستایی به نام استخرگاه قرار دارد که یکی از زیباترین روستاهای استان گیلان و جاهای دیدنی رودبار به شمار می‌رود. این روستای در دامنه‌ کوه درفک و در دل جنگل‌های سر به فلک کشیده قرار دارد. در روستای استخرگاه می‌توانید از آبشار طبیعی و مسیر جنگلی فو‌ق‌العاده‌ روستا دیدن کنید و از تماشای بافت روستایی و دست‌نخورده و پوشش گیاهی متفاوت آن لذت ببرید.

اولین سکونتگاه بشر در ایران

بیشتر جذابیت غار دربند رشی به زیبایی منطقه و مسیر آن است و البته داخل شدن به غارها همیشه برای افراد جذابیت ویژه‌ای داشته‌اند. از درون غار نیز منظره‌ زیبایی مقابلتان است. طوری‌که دلتان می‌خواهد برای چند دقیقه روی تخت سنگی بنشینید و به روبه‌رو بنگرید تا نظاره‌گر بهشتی رویایی باشید.

جاذبه های گردشگری در گیلان

قدمت باستانی غار دربند رشی

طی کاوش‌های باستان‌شناختی این غار در سال ۱۳۹۱، در کنار ابزارهای سنگی، شماری سنگواره حیوانات مختلف از جمله خرس، گوزن، گاو وحشی و بز کوهی کشف شد. بیشتر این بقایا مربوط به گونه منقرض شده‌ای از خرس می‌شد که برای نخستین بار در ایران کشف شده است. تا پیش از این، دیرینه شناسان تصور می‌کردند که قلمروی این خرس از غرب اروپا تا شرق کوه‌های قفقاز باشد؛ اما کشف بقایای آن در غار دربند رشی نشان می‌دهد که این خرس‌های بزرگ در غرب البرز نیز می‌زیسته‌اند. چند دندان کشف شده در غار به روش پرتوسنجی تاریخ‌گذاری شده‌اند که قدمتشان به بیش از ۲۰۰ هزار سال قبل برمی‌گردد. برخی از باستان‌شناسان نیز بر این عقیده هستند که این محل اولین سکونتگاه بشر در استان گیلان بوده است. زیرا بقایای زیادی از آن زمان به جای مانده است.

نکته‌هایی برای بازدید از غار دربند رشی

اگر به بازدید از غار دربند رشی علاقه‌مند شده‌اید، در اتوبان قزوین-رشت، بعد از رودبار به‌سمت خروجی توتکابن بروید. پس از حدود ۱۰ کیلومتر از جاده‌ توتکابن، راهی جاده‌ دفراز-پلنگ دره  و سی‌‌دشت شوید. مسیر اصلی را ادامه دهید تا پس از روستای رشی و قبل از سی ‌دشت، به تابلوی غار دربند رشی در سمت راست جاده برسید.

غار دربند رشی در گیلان

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند عصارخانه شاهی، نگین ناشناخته نقش جهان.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۰۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ آذر ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…