۴ فایده‌ باورنکردنی حمام یخ که نمی‌دانستید

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر قصد دارید به سراغ حمام یخ بروید و آن را امتحان کنید، احتمالا از خود می‌پرسید این کار چه مزایایی دارد و آیا می‌ارزد بدن خود را در میان تکه‌های یخ و آب سرد قرار دهید یا خیر.
فواید حمام یخ

خبر خوب این است که گرفتن حمام یخ به‌راستی دارای فواید فراوانی است، به‌ویژه برای کسانی که به طور حرفه‌ای ورزش کرده و در ورزش‌های رقابتی شرکت می‌کنند. در ادامه فواید حمام یخ را می‌خوانید. با مجله دلتا همراه باشید.

فواید حمام یخ

۱. استرس را کاهش می‌دهد

اگر همیشه از مشکلات روانی رنج می‌برید و زندگی‌تان پر از استرس و فکرهای منفی است، شاید حمام یخ همان معجزه‌ای باشد که دنبالش می‌گردید. با توجه به پژوهش‌ها، سرد کردن بدن، به‌ویژه در ناحیه‌ گردن، می‌تواند «عصب واگ» را تحریک کند و منجر به کاهش ضربان قلب و از بین رفتن استرس شود. عصب واگ طولانی‌ترین عصب مغزی است و در بسیاری از کارکردهای بدن از جمله سخن گفتن، نفس کشیدن، غذا خوردن و تنظیم ضربان قلب نقش دارد.

در یک بررسی درباره‌ آب‌درمانی، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که قرار گرفتن در معرض سرما (مانند کمپرس سرد یا حمام یخ) می‌تواند توانایی و کارکرد دستگاه عصبی مرکزی بدن را افزایش دهد. در صورتی که دستگاه عصبی مرکزی شما به‌خوبی کار کند و با اختلال‌ها مواجه نشود، شما می‌توانید بهتر بخوابید و کمتر به مشکلات روانی دچار شوید.

۲. گردش خون را تقویت می‌کند

حمام یخ می‌تواند برای سلامت قلب هم مفید باشد. شما هنگامی که در آب سرد غوطه‌ور می‌شوید، خون به‌سرعت به سوی اندام‌های حیاتی شما سرازیر می‌شود. بنابراین، قلب شما مجبور می‌شود سخت‌تر کار کند، خون را با کمک رگ‌های خونی پمپاژ کند و اکسیژن و مواد مغذی حیاتی را به بدنتان برساند.

یادتان باشد که یک پیاده‌روی ۱۰ دقیقه‌ای هم می‌تواند همین تاثیر را داشته باشد. در صورتی که اهل پیاده‌روی نیستید، می‌توانید این فایده را با کمک حمام یخ به دست بیاورید.

۳. منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

درباره‌ اینکه آیا می‌توان سیستم ایمنی را تقویت کرد یا نه، بحث‌های فراوانی وجود دارد و برخی بر این باورند که شما نمی‌توانید آن را قوی‌تر کنید، بلکه تنها می‌توانید آن را سالم نگه دارید تا بدن در برابر بیماری‌ها و مشکلات سلامتی ایمن باشد. در هر صورت، حمام یخ می‌تواند روی سیستم ایمنی شما تاثیر بگذارد و از سلامتی آن حمایت کند.

یک پژوهش نشان داد افرادی که دوش آب سرد می‌گیرند (نه حمام یخ)، کم‌ و بیش ۳۰ درصد کمتر به بیماری‌ها دچار می‌شوند. در یک مطالعه دیگر هم پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مردم با غوطه‌ور شدن در آب سرد، تنفس‌های عمیق و مدیتیشن می‌توانند به طور مثبتی روی سیستم ایمنی خود تاثیر بگذارند و سلامتی آن را حفظ کنند.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه هنگامی که در معرض عفونت‌های باکتریایی قرار گرفتند و از این تکنیک‌ها استفاده کردند، توانستند واکنش ضدالتهابی بیشتری از خود نشان دهند و با نشانه‌های بیماری کمتری روبه‌رو شوند.

فواید مهم حمام یخ

۴. روحیه و خلق‌وخو را هم بهبود می‌بخشد

اگر به طور روزانه حمام یخ یا دوش آب سرد بگیرید، ممکن است از بدخلقی‌ها و زودرنجی‌ها در امان بمانید و خلق‌وخوی بهتری داشته باشید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که دوش آب سرد دارای ویژگی‌های ضدافسردگی است. پژوهشگران بر این باورند که گیرنده‌های سرما در بدن منجر به ارسال تکانه‌‌های الکتریکی به عصب‌های مغزی می‌شوند و در نتیجه وضعیت ذهنی و روانی را بهبود می‌بخشند.

در حالی که برای درک پیوند میان حمام یخ و افسردگی همچنان به پژوهش‌های بیشتری نیاز است، ولی بد نیست از حمام یخ یا دوش آب سرد کمک بگیرید تا افسردگی خود را کاهش دهید و روحیه و خلق‌وخوی خود را هم بهبود ببخشید.

فواید مهم حمام یخ

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب چرا شب‌ها نباید در اتاق گرم بخوابیم؟ را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ آذر ۱۴۰۰ در ۳:۱۵ ق٫ظ

    بسیار برنانه خوبیه، اگر میخواهید دانش فکری و اطلاعات عمومی خود را بالا ببرید حتما نصب کنید.

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱ دی ۱۴۰۰ در ۹:۲۸ ق٫ظ

      ممنونم از نظر و همراهی شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۳ آذر ۱۴۰۰ در ۱:۰۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۰۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…