حقایقی مرموز درباره جعبه سیاه هواپیما!

۹
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاید اکثر کسانی که در زمره مهندسی و اطلاعات هواپیمایی اطلاعات زیادی نداشته باشند، اصطلاح جعبه سیاه هواپیماها را یا از اخبار حوادث شنیده باشند یا از فیلم‌های سینمایی که در این رابطه ساخته شده است.
جعبه سیاه هواپیما

به هر حال چیزی که واضح است این است که، این جعبه که اصلا هم سیاه نیست، یکی از اجزای فوق مهم در یک هواپیما و یا دیگر وسایل حمل و نقل است. ما امروز می‌خواهیم تا درباره جعبه سیاه هواپیما نکات کامل و جامعی را برای شما بیان نماییم پس تا به انتهای این مطلب با ما در مجله دلتا همراه باشید.

جعبه سیاه هواپیما

ابتدا باید این سوال را جواب دهیم که اصلا جعبه سیاه هواپیماها چیست؟ در یک کلام، جعبه سیاه، نام مستعار وسیله‌ای است که ضبط کننده اطلاعات پرواز است. در واقع هر زمانی که سانحه‌ای هوایی اتفاق می‌افتد، مهندسین و کارشناسانی که وظیفه بررسی این قضیه را دارند؛ پاسخ تمامی سوالات خود را از این جعبه به اصطلاح سیاه رنگ استخراج می‌کنند.
جعبه‌های سیاه در واقع سیاه نیستند و کم پیش می‌آید که حتی از فکر کسی رد شود که بخواهد این وسیله را به این رنگ بسازد! جعبه سیاه هواپیماها را به رنگ نارنجی شبرنگ، فسفری یا قرمز می‌سازند.

چرا نارنجی؟

حال فکر می‌کنید که چرا این جعبه‌ها را بر خلاف نامشان به رنگ‌های قرمز و نارنجی می‌سازند؟ دلیلش خیلی ساده است! برای سرعت بیشتر در پیدا کردن این جعبه حساس و مهم، بدنه آن را به رنگ‌هایی که بالاتر نام بردیم، می‌سازند تا انعکاس رنگش و تلاقی آن با کمترین مقدار نور، توجه افراد را به خودش جلب کند و در نهایت سریع‌تر پیدا شود.
جعبه سیاه به یک دستگاه اطلاق نمی‌گردد بلکه، هر فروند هواپیما معمولا دو جعبه سیاه در درون خود دارد. یکی از این دستگاه‌ها، اطلاعات پرواز (Flight Data Recorder) را ثبت و ضبط می‌کند و در اصطلاح به آن FDR می‌گویند. یکی دیگر وظیفه ضبط و حفظ تمامی صداها و گفتگوهای کابین خلبان (Cockpit Voice Recorders) را بر عهده دارد.  اصطلاحا به آن CVR می‌گویند.
دستگاه FDR که وظیفه ثبت اطلاعات پرواز را دارد، اطلاعات مربوط به پرواز مثل نحوه کنترل پرواز و عملکرد موتور هواپیما را ذخیره می‌کند.

درباره این جعبه

با اینکه این جعبه به زبان انگلیسی تنظیم شده است اما به خاطر حضور گسترده و همچنین نفوذ فرانسوی‌ها در صنعت هواپیمایی، زبان دوم جعبه سیاه هواپیماها زبان فرانسوی است. حتی برای امتحان کردن حافظه دستگاه در هنگام کار با این دستگاه، دستورات را به زبان فرانسوی نیز تکرار می‌کنند.
این جعبه‌ها را به گونه‌ای می‌سازند که تحت هیچ شرایطی آسیب نبینند. جعبه سیاه هواپیماها قبل از این که در هر هواپیمایی نصب شود، آزمایشات سنگین و سختی را پشت سر می‌گذارند. اگر از پس این آزمایشات به خوبی بربیایند، اجازه نصب در داخل هواپیما را پیدا می‌کنند. آزمایشات مقاومت سنجی جعبه سیاه‌ها متفاوت است.
مهم‌ترین چیزی که در یک جعبه سیاه هواپیماها باید خوب مورد مراقبت قرار بگیرد، حافظه این دستگاه است که تحت هیچ شرایطی نباید از بین برود.

756757 حقایقی مرموز درباره جعبه سیاه هواپیما!

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب چگونه چشمان سالمی داشته باشیم؟ را بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. بهروز

    ۲۰ مهر ۱۴۰۱ در ۷:۵۷ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۱ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۴۵ ق٫ظ

      ممنونیم از همراهی شما با مجله ما🌹

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۶ مهر ۱۴۰۱ در ۱۲:۵۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۱ ب٫ظ

    توضیحات کامل نبود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۶ مهر ۱۴۰۱ در ۳:۴۷ ب٫ظ

      خوشحالیم که همراه مجله ما هستید دوست عزیز🌹🌹

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱ در ۸:۵۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰ در ۴:۴۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۸ آبان ۱۴۰۰ در ۳:۲۶ ب٫ظ

    عالی وجالب

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۲۸ آبان ۱۴۰۰ در ۷:۴۶ ب٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…