دریاچه‌ صورتی رنگ و رویایی در ایران

۱۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از جاذبه‌های طبیعی و تماشایی استان فارس، تالاب مهارلو یا دریاچه مهارلو است که حدود ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی این شهر قرار دارد.
دریاچه مهارلو در استان فارس

دریاچه مهارلو به‌عنوان دریاچه صورتی نیز شناخته می‌شود و دلیل صورتی بودن این دریاچه، رشد نوعی جلبک در آب آن است. این دریاچه بخشی از منطقه شکار ممنوع مهارلو در شیراز محسوب می‌شود و پناهگاه و زیستگاه پرندگان مهاجری چون فلامینگوها است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با دریاچه مهارلو در استان فارس آشنا شوید.

دریاچه مهارلو در استان فارس

تالاب مهارلو که به‌عنوان دریاچه مهارلو شناخته می‌شود، بخشی از منطقه شکار ممنوع مهارلو شیراز به شمار می‌رود. این دریاچه با مساحت ۲۴ هزار هکتار در ارتفاع ۱۵۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد. طول دریاچه مهارلو ۳۱ کیلومتر و حداکثر پهنای آن ۱۱ کیلومتر است. عمق متوسط دریاچه ۵۰ سانتی‌متر و عمیق‌ترین نقطه آن در زمان پر آبی سه متر است. آب این دریاچه از نوع کلرید، سدیم، منیزیم و سولفات سدیم است و در فصل‌های خشک سال، یکی از کانسارهای بزرگ نمک ایران محسوب می‌شود.

دریاچه صورتی رنگ ایران

مهارلو دریاچه‌ای فصلی است که در فصل تابستان، بخش عمده آن خشک و دوباره با بارش باران در فصل پاییز و زمستان آبگیری می‌شود. آب این دریاچه از طریق بارش‌های جوی و رودخانه خشک شیراز و سلطان آباد تامین می‌شود. این رودخانه‌ها سیلاب‌های غرب شیراز را جمع می‌کنند به دریاچه مهارلو می‌ریزند. همچنین در حوزه آبریز دریاچه مهارلو چشمه‌های متعددی وجود دارد که به دریاچه می‌ریزند.

محیط زیست دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو پناهگاه حیات‌وحش و زیستگاه پرندگان مهاجر به شمار می‌رود. این پرندگان در صورت مساعد بودن شرایط زیست تا اواسط پاییز در مناطق تالابی فارس و دریاچه مهارلو می‌مانند. هر ساله جمعیت فراوانی از فلامینگوها به این منطقه می‌آیند. شور بودن آب دریاچه مهارلو موجب سازگاری این پرنده می‌شود. چرا که غذای اصلی فلامینگوها موجودی شور پسند به نام آرتمیا است و در آب مهارلو فراوان یافت می‌شود.

دریاچه مهارلو در شیراز

علت صورتی بودن دریاچه مهارلو

در دریاچه مهارلو به‌دلیل شوری آب و نور فراوان، نوعی جلبک سبز بی‌خطر تک سلولی به نام دونالیلا سالینا رشد می‌کند. این جلبک خوراک میگوی آب شور یا آرتمیا یک سانتی‌متری است که در آب‌های شور مثل مهارلو زندگی می‌کند. جلبک سالینا با افزایش دما و غلظت نمک، نوعی ماده بتاکارتن ایجاد می‌کند که موجب تغییر رنگ آب دریاچه می‌شود.

دریاچه مهارلو کجاست؟

دریاچه مهارلو در حدود ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز و حدود ۶۰ کیلومتری جاده شیراز به فسا واقع شده است. این دریاچه در نزدیکی روستای مهارلو یا دشت گل قرار دارد.

دریاچه مهارلو در استان فارس

مسیر دسترسی به دریاچه مهارلو

برای رفتن به دریاچه مهارلو باید به استان فارس و شهر شیراز سفر کنید. سپس جاده شیراز به فسا را در پیش بگیرید و بعد از طی حدود ۶۰ کیلومتر از مسیر، به روستای مهارلو برسید. از آن‌جا می‌توانید راهی دریاچه شوید.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند تکه‌ای از بهشت در سیستان و بلوچستان

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ دی ۱۴۰۰ در ۹:۲۳ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۶ دی ۱۴۰۰ در ۸:۴۳ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  2. رضا

    ۲۵ دی ۱۴۰۰ در ۹:۲۳ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۶ دی ۱۴۰۰ در ۸:۴۴ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۵ دی ۱۴۰۰ در ۹:۲۲ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۶ دی ۱۴۰۰ در ۸:۴۳ ق٫ظ

      ممنو از همراهی شما

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۱ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۵ ب٫ظ

    وای عالی

    پاسخ

    • ملیکا وحیدی فر

      ۱۲ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۳۷ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۰ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۰۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۰ آبان ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…