چرا وقتی بیشتر می‌خوابیم احساس خستگی بیشتری می‌کنیم؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر هر شخص به طور میانگین در طول روز، ۸ ساعت را به خواب خود اختصاص دهد، می‌توان نتیجه گرفت که تمام افراد حدود یک سوم از طول عمر خود را خواب هستند. این موضوع شاید در نگاه اول کمی نگران‌کننده به نظر برسد. به صورتی که احساس کنیم در اصل یک سوم عمر خود را هدر داده‌ایم.
زمان استاندارد خوابیدن

آیا می‌دانید زمان استاندارد خوابیدن چند ساعت است؟ آخر هفته است هیچ چیز بیش از یک خواب طولانی رضایت‌بخش نیست. اما چقدر بخوابیم که نه آن‌قدر کم باشد خستگی به تن‌مان بماند و نه آن‌قدر زیاد باشد پکَر و بی‌حوصله شویم؟ با مجله دلتا همراه باشید.
دکتر «میشل بروس» متخصص در زمینه خواب و نویسنده کتاب «The Power of When» می‌گوید زیاد خوابیدن همیشه به نفع ما نیست. برای اینکه معنی این حرف را بهتر متوجه شویم با هم نگاهی به چرخه‌های خواب و متوسط نیاز بدن یک انسان به خواب می‌اندازیم.

پروفسور بروس می‌گوید ۷/۵ ساعت خواب برای اکثر انسان‌ها کافی است و هشت ساعتی که بین همه جا افتاده چیزی بیش از یک قصه نیست.

چرا هفت و نیم ساعت؟

بروس البته این مسئله را هم بیان می‌کند که میزان ساعات خواب به تنهایی مهم نیست و اینکه در کدام چرخه خواب بیدار شوید نیز اهمیت دارد. او می‌گوید: «چرخه‌ای که در آن از خواب بیدار می‌شوید همان چیزی است که بیشترین تاثیر را بر به اصطلاح خواب خماری دارد». چرخه‌‌های خواب از این قرارند: چرخه اول، دوم، سوم، چهارم و آر.ای.ام.

چرخه‌های یک و دو

بنا به گفته بروس، بیدار شدن در چرخه‌های یک و دو آسان است. بیدار شدن در چرخه آر.ای.ام به مراتب دشوارتر از چرخه‌های یک و دو و بیدار شدن در چرخه‌ها‌ی سه و چهار از همه سخت‌تر است. وقتی بیش از زمان معمول می‌خوابید ناگزیر به بیدار شدن در چرخه‌‌های آر.ای.ام یا سه و چهار هستید و این همان زمانی است که حس خماری و کوفتگی به سراغ‌تان می‌آید.

زمان استاندارد خوابیدن چقدر است

به همین دلیل است که یک چُرت کوتاه بیش از یک چرت طولانی انرژی‌زا است. چُرت طولانی شما را وادار می‌کند در چرخه‌های آخر از خواب بیدار شوید و به همین خاطر احساس می‌کنید بیشتر از زمانی خسته هستید که نخوابیده بودید. بروس در گفته‌های خود چُرت ۲۵ دقیقه‌ای را توصیه می‌کند.
پس حتی اگر آن‌قدر خسته بودید که دوست داشتید به خواب ابدی فرو بروید، باز هم به مقدار نیاز بدن‌تان که هفت ساعت و نیم است بسنده کنید تا وقت بیدار شدن شاداب باشید.

بروس می‌گوید توصیه‌ من به مردم این است که زمان استاندارد خوابیدن باید برنامه‌ منظم و ثابتی داشته باشد. چرا که نه تنها کمک می‌کند بهتر به خواب بروید بلکه کیفیت خواب‌ را هم افزایش می‌دهد.

پیشنهاد مطالعهعلت به یاد آوردن خواب‌ چیست؟ را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۲۵ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۸ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۵ ق٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۸ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۱۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…