شاهکار بی‌نظیر طبیعت در جنگل‌ حرا

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جنگل حرا در قشم، یکی از جاذبه‌های خاص ایران و از جلوه‌های بی‌نظیر طبیعت است که برای دیدن آن باید با قایق به دل آب‌های شور خلیج فارس بزنید.
جنگل حرا در جزیره قشم

این جاذبه که شهرتی جهانی دارد، جزو میراث طبیعی کشور به‌شمار می‌رود. جذابیت‌ جنگل حرا زمانی است که این درختان در‌ آب فرو رفته‌اند و با پایین آمدن سطح آب، جنگل شگفت‌انگیزی مشابه فیلم‌های علمی-تخیلی از آب بیرون می‌زند و هر بیننده‌ای را حیرت‌زده می‌کند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با جنگل حرا در جزیره قشم آشنا شوید.

جنگل حرا در کجاست

جنگل حرا در جزیره قشم

جنگل حرا که در شمال غرب جزیره قشم خودنمایی می‌کند، از جنگل‌های پنجگانه استان هرمزگان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره ایران به شمار می‌رود. جنگل‌ حرا (مانگرو) از جاذبه‌های دیدنی قشم است که آن را به‌عنوان جنگل دریایی نیز می‌شناسند. با حرکت در میان آب‌های این جنگل، شاهد درختان سبزی خواهید بود که گویی در میان انبوهی چوب روییده‌اند.

جالب این‌که این چوب‌ها در واقع ریشه درختان هستند که انتهای آن‌ها رو به آسمان است و با تبدیل آب شور دریا به آب شیرین توانسته‌اند سالیان زیادی در این شرایط دوام بیاورند. پوشش گیاهی این جنگل‌ها را درختان «حرا» و «چندل» تشکیل می‌دهند. این درختان زیبا زمان جزر دریا، از آب بیرون می‌آیند و با مد دریا تا نیمه در آب فرو می‌روند. آب‌وهوای استوایی این مناطق نیز مزید بر علت شده است تا درختان حرا رشد خوبی داشته باشند.

ویژگی‌های درخت حرا

حرا به درختانی با شاخ و برگ سبز روشن با ارتفاع حدود سه تا شش متر گفته می‌شود. پوست این درخت خاصیت تصفیه‌کنندگی دارد و آب دریا را می‌گیرد و با دفع نمک آن، بخش شیرین آن را جذب می‌کند. با این اوصاف، درخت حرا را می‌توان یک تصفیه‌خانه آب شیرین‌ طبیعی دانست. درختان جنگل حرا قدمت زیادی دارند و در همه فصول سال سرسبز هستند و به همین دلیل، به نام جنگل همیشه بهار نیز شناخته می‌شوند. با فرا رسیدن خرداد، درخت حرا گل‌های زرد رنگی می‌دهد که در میان انبوه شاخ و برگ آن بسیار چشم‌نواز و دیدنی می‌شود.

جنگل حرا قشم

جنگل حرا کجاست؟

جنگل حرا در تنگه خوران و مابین بخشی از استان هرمزگان و جزیره قشم قرار گرفته است. در واقع این جنگل در سواحل شمال غربی جزیره قشم واقع شده است و زیباترین قسمت آن در مثلث بندر لافت، روستای کوران و منطقه گازی گورزین خودنمایی می‌کند.

بهترین زمان برای بازدید از جنگل حرا

با توجه به این‌که مناطق جنوبی ایران، آب و هوای گرمی دارند، بهترین زمان سفر به جنگل‌ حرا اواخر پاییز یا اوایل بهار است، زمانی که هوای خوبی بر این منطقه حاکم است.

جنگل حرا قشم

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند در این جنگل روی ابرها قدم بزنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۰۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ آبان ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…