آیا حمل خودرو با جرثقیل در حضور مالک خلاف قانون است؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
روزانه تعداد قابل توجهی از خودروها به دلایل مختلف و تخلفاتی که مرتکب ‌می‌شوند؛ از طرف ماموران اداره راهنمایی و رانندگی به پارکینگ منتقل ‌می‌شوند.
حمل کردن خودرو با جرثقیل

بار‌ها شاهد بوده‌ایم که مامورین راهنمایی و رانندگی در سطح شهر اقدام به حمل خودرو‌های سواری با جرثقیل می‌کنند. این اقدام می‌تواند دلایل مختلفی همچون پارک در محل‌های ممنوعه یا دوبل ایستادن در معابر و خیابان‌ها… داشته باشد اما سوالی که مطرح است آن است که چه قبل از عملیات حمل یا در حین حمل خودرو اگر مالک در محل حضور پیدا کند آیا مامورین راهنمایی و رانندگی اجازه حمل خودرو را دارند یا خیر؟ در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع حمل کردن خودرو با جرثقیل می‌پردازیم.

حمل خودرو با جرثقیل

قانون‌گذار در تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹ در این خصوص بیان داشته است: “در کلیه موارد اگر قبل از حمل یا در حین حمل خوردو، مالک آن حاضر شود و تقاضای تحویل خودرو را نماید ماموران مکلفند ضمن صدور قبض جریمه، خودرو را به وی تحویل نمایند. ”

اما این بدان معنا نیست که هر راننده متخلفی به صرف حضور در محل، ادعا داشته باشد که پلیس نباید خودروی او را به توقفگاه منتقل کند. برقراری نظم در رانندگی و اجرای قانون از اهم وظایف پلیس راهنمایی و رانندگی است.

ضمنا از کلیت این تبصره نباید چنین برداشت شود که مامورین راهنمایی و رانندگی در هر مورد مکلف به عدم حمل خودرو با جرثقیل در حضور مالک هستند زیرا این امر برخلاف قانون، عرف و موجب بی‌نظمی در رانندگی می‌شود.

به عبارتی دیگر از عبارت “در کلیه موارد” در صدر تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون مذکور نباید چنین نتیجه گرفت که در هر مورد پلیس اجازه حمل خودروی متخلف را به پارکینگ نخواهد داشت.

حمل با جرثقیل

به طور مثال چطور می‌توان انتظار داشت راننده متخلفی که بدون گواهینامه رانندگی کرده یا راننده‌ای مست … تنها با این استدلال که حین حمل خودرو در محل حضور دارد مانع حمل آن شود.

چرا که در این موارد قانون‌گذار ضمانت اجرای برخورد قانونی که همان توقیف خودرو است را با چنین متخلفانی در نظر گرفته و لازمه توقیف خودرو، حمل آن به توقفگاه است.

لذا باید به تفسیر مضیق این تبصره اکتفا شود و شمول آن قابل تسری به هر موردی که دلیلی بر ضرورت حمل خودرو به توقفگاه وجود دارد، نیست.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب اگر مقصر در تصادف فرار کرد، تکلیف چیست؟  را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ آبان ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ آبان ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۷ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۱۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …