دره‌ای که هرگز نباید به تنهایی به آن سفر کرد!

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کال جنی دره‌ای بسیار قدیمی با دره‌ها و فرسایش‌های زیبا و گاه وهم‌انگیز است. این دره که در نزد بومیان به دره جن‌ها معروف است در شهر طبس قرار دارد.
دره کال جنی در شهر طبس

کنجکاوی همیشه دردسرهایی برای آدمی به ارمغان آورده است. گاهی به سفری دست می‌زند که پایانش را هم نمی‌داند. کشف رمز و راز همیشه بشر را به سوی خود کشانده است. نیاز به تجربه چالش‌های هیجان‌انگیز همیشه در وجود انسان جریان داشته و دارد. برخی دل به دریا می‌زنند و به قلب رمز و رازها می‌روند و برخی دیگر به احتیاط روی می‌آورند و منتظر کشف واقعیت می‌شوند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با دره کال جنی در شهر طبس آشنا شوید.

فرقی نمی‌کند که این رمزآلودها چه قدر با ما فاصله دارند. مسئله مهم سؤالاتی است که دست از سر ما برنمی‌دارند و لحظه‌ای رهایمان نمی‌کنند. کشف واقعیت‌ها، انگیزه راهی شدن در جاده‌ها را با خود به‌همراه می‌آورد. قرار است در این سفر راهی دره کال جنی در شهر طبس شویم.

دره کال جنی در خراسان

کال جنی در استان خراسان جنوبی قرار دارد. کال اصطلاحی است که به دره یا مسیر ایجاد شده به‌وسیله سیلاب‌ها و جریان آب اطلاق می‌شود. کال جنی یا دره جن‌ها دره‌ای است که در شمال طبس و در اطراف روستای ازمیغان و در امتداد خروجی قناتی که در نزدیکی آن قرار دارد واقع شده است. سرزمینی اسرارآمیز که انگار مینیاتوری رازآلود از گراندکانیون آمریکاست. یک دره خاموش، خنک و آبدار در دل پهنه‌ای داغ و تب‌دار که آثار حیات در آن دست‌کم به دوران امپراتوری ساسانی بازمی‌گردد. دره‌ای زیبا و حیرت‌انگیز که بومیان قدیمی آن را دره جن‌ها نامیده‌اند و آن را خوف‌انگیز و محل زندگی ارواح و جن‌ها می‌دانستند.

چرا کال جنی؟

این نام رمزآلود هم قصه‌ای برای خودش دارد. کال جنی از دو بخش کال به‌علاوه جنی تشکیل شده است. کال به دره یا مسیر ایجاد شده به‌وسیله سیلاب‌ها و جریان آب گفته می‌شود. به این دلیل که ساکنان روستاها این محل را ترسناک و محل حضور جن‌ها می‌دانسته‌اند. بخش دومِ نام را به آن اضافه کرده‌اند. این اثر شگفت‌انگیز با نام دره جنی نیز شناخته می‌شود.

نقش و نگارهای روی دیواره‌های بلند به ما می‌گویند که این دره در طول هزاران سال و در اثر فرسایش و حضور سیلاب به وجود آمده است. شاید در روزگارانی رودخانه‌ای خروشان از اینجا گذر می‌کرده است.

دره ارواح در ایران

این دره عمیق گاهی شکل U به خود می‌گیرد و در جایی دیگر مانند V به نظر می‌رسد. بالای سرت را که نگاه کنی تنها ذره‌ای از آسمان را در فاصله دو دیواره بلند می‌بینی و در جاهایی به‌دلیل نزدیک شدن دو دیواره به یکدیگر از این تصویر هم خبری نیست.

این‌جا با همه جای بیابان‌های اطرافش فرق می‌کند. اینجا آب عنصری نایاب نیست و در جای‌جای آن مشاهده می‌شود. آبشارهای کوچکی در اینجا هستند که محلی‌ها به آن‌ها شُلَن می‌گویند. حوضچه‌هایی هم تشکیل شده که تا ۱.۵ متر عمق دارند و جای خوبی برای تن به آب زدن و خنک شدن در گرمای این سرزمین است.

دیدنی‌های کال جنی

کال جنی مقصد مناسبی برای کسانی است که دلشان غرق شدن در رمز و راز را می‌خواهد و این وسوسه دست از سرشان برنمی‌دارد. وجود تونل‌ها و خانه‌هایی به نام خانه گبرها در دل دیواره‌ها که برای سکنی زرتشتیان زمان خود ساخته شده است از دیگر جذابیت‌های این دره است.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند تنها نقطه از جهان که برای هیچ کشوری نیست!

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۵۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۷ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • ملیکا وحیدی فر

      ۱۹ مهر ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۱ ق٫ظ

      سپاس از لطف شما.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در ۷:۰۴ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۷ مهر ۱۴۰۰ در ۷:۱۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…