اولین موزه پارینه‌سنگی خاورمیانه در کرمانشاه

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تکیه بیگلربیگی یکی از بناهای قدیمی در شهر کرمانشاه است که در حال حاضر جزو جاذبه‌های گردشگری آنجا محسوب می‌شود. در روزهایی که عزاداری‌ها دیگر رنگ و بوی سابق را ندارد، دیدن فضای تکیه‌های سنتی خالی از لطف نیست.
تکیه بیگلربیگی

عزاداری در دهه‌های پیش در ایران بسیار متفاوت‌تر از امروز بوده. فضای عزاداری مذهبی برای مردم مهم بوده و ارزش بسیاری برایش قائل بودند. حتی اگر از بزرگ‌ترها سوال کنید، هنوز طعم چای تکیه‌های قدیمی را به‌خاطر دارند. ظرف‌های ملامین با غذای نذری و عطر گلاب که فضا را معطر می‌کرد. گرچه عزاداری در این تکیه‌های قدیمی دیگر در شهرهای بزرگ مرسوم نیست اما بعضی از آن‌ها به دلیل ارزشی که داشته‌اند، به جرگه موزه‌ها و بناهای تاریخی ایران پیوسته‌اند. نمونه‌اش دو تکیه معروف کرمانشاه، معاون‌الملک و تکیه بیگلربیگی هستند که هر دو از نظر زیبایی، بی‌نظیر و هنرمندانه ساخته شده‌اند و جزو جاذبه‌های محبوب کرمانشاه به‌شمار می‌روند. برای خواندن این مطلب با ما در مجله دلتا همراه باشید.

معرفی تکیه بیگلربیگی

تکیه بیگلربیگی شهر کرمانشاه

تکیه بیگلربیگی سه ورودی دارد و ورودی اصلی در بخش جنوب غربی قرار دارد. سردر این ورودی را با تزئینات آینه‌کاری و مقرنس‌کاری و گچبری‌هایش می‌توانید تشخیص دهید. همچنین دو طرف ورودی، دو ردیف طاق‌نما دارد. از سردر ورودی که بگذرید، فضای هشتی با دیواره‌های طاقچه‌دارش را خواهید دید و سقفش تزئینات رسم‌بندی‌ آجری دارد.

حیاط تکیه

حیاط بزرگ در ایام محرم انبوه عزاداران را در خود جای می‌داد. مردم محلی درباره حوض بزرگی که وسط حیاط قرار گرفته می‌گویند در ایام محرم برای عزاداران از شربت پر می‌شده و مردم از داخل حوض سهم خود را برمی‌داشتند.

 

سمت غربی آن، گنبدخانه حسینیه قرار دارد که مخصوص مراسم بوده. سمت شمال شرقی حیاط هم آشپزخانه بوده که در ایام محرم، غذای نذری در آن می‌پختند و از عزاداران پذیرایی می‌کردند. بخش شاه‌نشین هم از همان بدو ورود خودنمایی می‌کند و تزئینات زیبایی درونش دارد.

شهر کرمانشاه

حسینیه تکیه بیگلربیگی

مهم‌ترین بخش حسینیه تکیه بیگلربیگی ایوان و گوشواره‌های زیبایی دارد. تالار حسینیه پر از آینه‌کاری‌های زیباست. همچنین کتیبه‌های متعددی از زمان سلطنت مظفرالدین شاه دارد که اسناد تاریخی ارزشمندی هستند. این حسینیه دو طبقه است و هر طبقه ۶ اتاق دارد.

از در بزرگ چوب با ارسی زیبا می‌توانید وارد فضای اصلی حسینیه شوید. سقف ایوان حسینیه، منبت‌کاری زیبایی دارد و اطرافش با آینه‌کاری تزئین شده است.

موزه خط و کتابت تکیه بیگلربیگی

تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

در بخشی از تکیه بیگربیگی، آثار را به صورت موزه به نمایش گذاشته‌اند. در سال ۱۳۸۳، موزه‌ای با عنوان خط و کتابت در آن افتتاح شد که اسناد و مدارک و مستندات تاریخی را به نمایش می‌گذارد. اگر علاقه‌مند به دیدن این آثار هستید، بازدید از آن را از دست ندهید.

موزه پارینه‌سنگی تکیه بیگلربیگی

موزه دیگری با عنوان موزه پارینه‌سنگی زاگرس در قسمت دیگر تکیه قرار دارد که گفته شده تنها موزه پارینه‌سنگی در خاورمیانه است. این موزه از سال ۱۳۸۶ در این مکان تاسیس شد و مجموعه‌ای از ابزارآلات سنگی و استخوان‌های انسان از دوره پارینه‌سنگی را به نمایش می‌گذارد.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به روستایی با چشمه‌های درمانی در نزدیکی تهران مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۶:۴۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۶:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…