روستایی با چشمه‌های درمانی در نزدیکی تهران

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از روستاهای زیبای مازندران آب اسک است که نزدیک آمل قرار دارد. از جاذبه‌های پرطرفدار آب اسک چشمه‌های آبگرم آن است که لبریز از گوگرد و املاح طبی بسیار است و هر ساله گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب می‏‌کند.
روستای ییلاقی آب اسک

به یکی از روستاهای زیبای مازندران به نام روستای ییلاقی آب اسک می‌رویم. این روستای ییلاقی و خوش‌منظره در شهرستان آمل قرار دارد. گفتنی است یکی از معروف‌ترین رسوم ایران مراسم روستای آب اسک یا همان برف چال است. اگر می‌خواهید بدانید آب اسک یعنی چه و این روستا کجاست، با ما در مجله دلتا همراه باشید تا این مطلب را با هم بخوانیم.

چرا روستای آب اسک؟

  • مراسم معروف برف ‌چال هر سال در این روستا برگزار می‌شود.
  • از جاذبه‌های دیدنی استان مازندران است که طبیعت زیبا و دل‌نشینی دارد.
  • علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، آثار تاریخی آن نیز دیدنی است.
  • این روستا با داشتن حدود ۹ چشمه آبگرم می‌تواند مقصدی برای گردشگری سلامت باشد.
  • دسترسی به این روستا و جاذبه‌هایش آسان است.

روستای آب اَسک | دهکده اَشک

آب اسک با نام قدیم اشک روستایی کهن است که بر اساس برخی باورها اشک اول، پادشاه اشکانیان آن را به‌ نام خود یعنی اشک نام‌گذاری و به‌ مرور زمان نام آن تغییر کرده است. این روستای تاریخی با توجه به اسنادی مانند تاریخ طبرستان، قدمت زیادی دارد و بنا بر روایتی پیشینه آن را حدود ۱۲۰۰ سال تخمین زده‌اند.

آب اسک از توابع کجاست؟

آب اسک از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل، از شهرستان‌های استان مازندران است که از جاذبه‌های آن می‌توان به رودخانه هراز، غار آب اسک، دریاچه امامزاده علی، بقعه امامزاده اصغر و قلعه سنگی اشاره کرد.

برف چال چه مراسمی است؟

ساکنان این منطقه شمالی ایران در یکی از روزهای اردیبهشت گرد هم می‌آیند و در روزی معین از فصل بهار، بقایای برف‏‌های زمستانی را از کوهستان برداشته و در جایی مشخص در دامنه کوه دماوند انبار می‌کنند. در مراسم باشکوه برف چال که برای تامین آب دامداری در تابستان برگزار می‌شود، از طلوع آفتاب مردان روستا را ترک می‌کنند و فقط زنان در روستا می‌مانند. این مراسم یکی از دلایل جذب گردشگر به این روستاست.

 

تاریخچه روستای آب اسک

از نکات قابل توجه و تامل در این روستا وجود چشمه‌های آبگرمی است که از دل زمین می‌جوشد و املاح فراوان و مواد گوگردی برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی و درد مفاصل دارد.

چشمه های آبگرم آب اسک

یکی از جاذبه‌های پرطرفدار آب اسک چشمه‌های آبگرم آن است که از دل زمین می‌جوشد و هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‏‌کند. این چشمه‌ها املاح فراوان و مواد گوگردی دارد که برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی و درد مفاصل مفید است. چشمه‌های آب اسک حاوی کلرور، بیکربنات‌ها، هیدروژن سولفوره و گوگرد است.

خاصیت درمانی چشمه‌ها

این چشمه‌ها قابلیت درمان بیماری‌های زیادی مانند پوست، اعصاب‌ و‌ روان، گوارشی، کم‌خونی، ریوی، قلبی، عفونت‌ مجاری تنفسی، بیماری‌های جلدی و مفصلی را دارند. اهالی روستا برای درمان و استحمام از آب این چشمه‌ها استفاده می‌کنند.

روستای آب اسک آمل

چشمه‌های اسکو

در محله اسکلا، آب چشمه‌های اسکو لوله‌کشی شده و به دو بخش زنانه اسکو و مردانه اسکو جهت استفاده اهالی تقسیم می‌شود. زاغ چشمه، چشمه آب نادعلی، چشمه قل‌قله‌سر برخی دیگر از چشمه‌های این ناحیه است، همچنین چشمه آب‌فرنگی یا آب‌آهن که در بالا دست روستا قرار دارد، برای درمان بیماری‏‌های کم‏‌خونی توصیه شده است.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به مرند شهری با جاذبه‌های گردشگری تاریخی و زیبا مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…